handdator

Visa fullständig version : Att använda DSG i konbanan.



b97_knl
2008-05-27, 16:06
Hallå alla Golf tokar:)

Har förra veckan bytt ut min Octavia RS - 06 mot en Golf R32 DSG - 06.
Lördagen 31:a maj ska den få bekänna färg i Lazzat RS Challenge på Lunda.
Jag har sökt lite på R32 här på forumet, men hittar inget.
Undrar hur man kör konbana med DSG? I S-läge lr man.?

Mikael K. / b97_knl
Golf R32 DSG - 06

ThomasT
2008-05-27, 16:32
Jag har ett svagt minne av att den håller kvar växlarna riktigt bra i S-läget, så den inte växlar upp igen så fort man släpper gasen. Så vad jag kommer ihåg så funkar S-läget riktigt bra.


.

Lillen
2008-05-27, 18:36
Svenska VW:s R32 de hade på Bug Run gick ju hela dagarna i konbanan.
Razer eller nån av de andra förarna borde kunna svara bra på detta!

b97_knl
2008-05-27, 21:29
Tack för svaren killar. Ja, den går skapligt bra i S-läget;)
En fråga till, mina bandäck sitter på 16` fälgar. Dessa satt på Octavian förrut.
Hur är det med R32an? Får man på 16`?

wolfbane1967
2008-05-28, 11:18
Du måste ha 17 tum eftersom bromsoken är så stora på R32 =)

b97_knl
2008-06-18, 11:51
Det gick rätt bra i konbanan tycker jag. Begränsningar låg snarare i föraren, än i bilen;)
Och nu har jag köpt beggade 18` r-däck, så det gäller o. skaffa fälgar till de oxå:(
Mina Dunlop Direzza 16` ligger nu uppe på annonstoget om någon är intresserad.

Zynodisk
2008-06-18, 15:58
Hallå alla Golf tokar:)

Har förra veckan bytt ut min Octavia RS - 06 mot en Golf R32 DSG - 06.
Lördagen 31:a maj ska den få bekänna färg i Lazzat RS Challenge på Lunda.
Jag har sökt lite på R32 här på forumet, men hittar inget.
Undrar hur man kör konbana med DSG? I S-läge lr man.?

Mikael K. / b97_knl
Golf R32 DSG - 06

S-läget är att rekomendera. Just S-läget håller extremt höga varv hela tiden, den går bara att använda just på bana eller konbana. Slänger du i S-läget på landsväg eller motorväg ligger den konstant på 4000-4500 varv, den växlar alldrig upp trots konstant fart. Den ligger hela tiden beredd på max acceleration.

JWO
2008-06-18, 21:31
S-läget är att rekomendera. Just S-läget håller extremt höga varv hela tiden, den går bara att använda just på bana eller konbana. Slänger du i S-läget på landsväg eller motorväg ligger den konstant på 4000-4500 varv, den växlar alldrig upp trots konstant fart. Den ligger hela tiden beredd på max acceleration.

Det låter som att det är S-läget man alltid ska ligga i...

Joon
2008-09-18, 10:39
Det manuella läget kunde ju ha varit ett alternativ, speciellt om man hade kunnat inaktivera kick-down funktionen i det manuella läget. Som det är nu kan man ju, i det manuella läget, bara gasa till en viss gräns utan att lådan byter till en lägre växel.

Läste dock för en tid sedan om en kille som hade bytt programvara i lådan, där kick-down funktionen var inaktiverad i det manuella läget. Någon här som har gjort den operationen?

wolfbane1967
2008-09-18, 11:17
Det manuella läget kunde ju ha varit ett alternativ, speciellt om man hade kunnat inaktivera kick-down funktionen i det manuella läget. Som det är nu kan man ju, i det manuella läget, bara gasa till en viss gräns utan att lådan byter till en lägre växel.

Läste dock för en tid sedan om en kille som hade bytt programvara i lådan, där kick-down funktionen var inaktiverad i det manuella läget. Någon här som har gjort den operationen?

"wakeboarder" här på forumet förut hade den pragramvaran i sin GTI.Han har idag sålt bilen.Det är raeder motorsport i Tyskland som programerar lådan för 549euro,sen måste du åka till Tyskland för att göra det.Jag körde hans bil och den va riktigt kul

razer
2008-09-18, 12:08
I manuellt läge så växlar bilen väldigt sent och håller kvar på växlarna länge men jag trivdes bäst med att köra R32an i konbanan med S-läget. Jag tror man får prova sig fram beroende på hur banan ser ut. Att använda paddlarna i konbana var inget jag lyckades med, de var alltid på fel ställe när det väl var dags att växla.

Joon
2008-09-18, 13:54
"wakeboarder" här på forumet förut hade den pragramvaran i sin GTI.Han har idag sålt bilen.Det är raeder motorsport i Tyskland som programerar lådan för 549euro,sen måste du åka till Tyskland för att göra det.Jag körde hans bil och den va riktigt kul

Finns det någon mer "feature" i den mjukvaran eller är det bara inaktivering av kick-down?

wolfbane1967
2008-09-18, 15:06
I det manuella läget blir lådan alltså helt manuell,du måste peta i nästa växel själv.Sen växlar den något snabbare i dom andra lägena

Joon
2008-09-19, 09:04
I det manuella läget blir lådan alltså helt manuell,du måste peta i nästa växel själv.Sen växlar den något snabbare i dom andra lägena

OK, det är ju faktiskt smidigt att lådan, som det är med orginalmjukvaran, växlar ner automatiskt när man kommer ner till tomgångsvarv på varje växel. Men det är just den där kick-down funktionen jag inte gillar. Det är lite för mycket råmande Mercalimosin över det.

Robban B
2008-12-18, 19:30
Även jag hade denna uppgradering till DSG på min GTI, körningen på bana blev mycket bättre tycker jag då lådan som sagt blir "helt" manuell. Sedan blev växlingarna som sagt snabbare i sportläget. Jag var i Tyskland och uppgraderade min låda och de var väldigt bra att ha och göra med. Det är inte raeder som utvecklar programvaran utan detta företag http://www.agr-engineering.de/index.html En av de som jobbar där jobbade tidigare med utveckling av programvaran för växellådan i Bugatti Veyron..