handdator

Visa fullständig version : Golf mk2 Gti 8v -88 Helios



Sidor : [1] 2 3

Janne.M
2008-05-24, 19:05
Tänkte väl få upp en projekttråd om den nya bilen (Henrik.Ms gamla) när projektet med min gamla Gti gått i graven.

Som den ser ut i dagens läge 2010, fixar gamla bilder senare

https://lh6.googleusercontent.com/-7M3CCWy0yq8/Td6-xhYtbrI/AAAAAAAAABo/kOJ39hHdCmM/2b1201085603P05a2.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-HYCp8ZcxscA/Td6-xMCLGuI/AAAAAAAAABg/x1AmVgZ9rZA/dd1201085851Pb095.jpg

Det som har hänt sen jag köpte bilen av Henrik är:
=====================================

* Mina dubbelt elstyrda (höjd/tilt) Recaro framstolar (från Corrado G60) hittat in
* Corradobaksätet
* Corrado mittenkonsoll
* 6,5" Rockford Tri-axialer i ombyggda kartfack, klätt i vinyl
* Ombyggd till svensk halvljusautomatik
* Vita LED:ar i knappar och switchar
* Svarta crystalclear sidoblinkers
* Hella G60/Rallye svart/röda bakljus
* 2E + Gtitopp + Forsbers 276 * 02A växellåda
* ANSA 2.25" sportsystem

Kommande uppgraderingar:
====================
* Luisi-pedalerna skall bytas mot original Audi TT pedaler
* Centrallåsmotorer från en passat ska kopplas mot larmet
* Fixa glappet mellan dörrsidorna och corradobaksätet (på G)
* Vita LEDar i instrumenthuset (på G)

Henrik.M
2008-05-24, 21:33
* Satte in min stereo och konstaterade att det inte riktigt räcker med 3.5"s Coaxialer i instrumentbrädan (mer om detta senare)

Det är ju ett par JBL:are. =))


* Fixa lite avgasläckage runt mitten av bilen (ej lokaliserat än) alternativt att jag byter ut avgassystemet mot mitt Ansa 2.25" som sitter på andra bilen nu.

Mitt råd är att byta ut det , det är ett minimalt läckage just under bilen i en skarv.
Men anledningen till att det låter är för att det är skarvat med raka rör från grenröret till bakre mellanljuddämparen (Var det redan på den tiden jag köpte bilen)


* Den icke existerande slutburkshållaren (krok+skruv) skall bytas ut mot nya då avgassystemet med nuvarande slangklämme upphängning hänger för lågt vilket gör att avgassystemet ibland tar i större vägbulor/farthiner (kulturens hus rondellen för luleborna som vet =)

Avgasklammer och slanglammer om jag får be. =)
Patent eftersom kroken som ska sitta i karossen aldrig suttit där & jag har aldrig orkat ersätta den.

Har varit lite lat när det gäller avgassystemet.
Men det har blivit annat prioriterat på den istället. ;-)

Ska följa denna tråd , för i slutändan känns det ändå skönt att den hamnat i rätta händer.Alltid roligt när någon annan med samma intresse tar över och fortsätter tillföra med egna ideer och lösningar....det var där det tog stopp för mig personligen och då var det dags att sälja.
Hade känts betydligt värre att sälja bilen till någon som sedan bara lekt sönder den.
Ligger trots allt en hel del timmar och slit i den bilen.
Nu vet jag iaf att den är i goda händer & jag ska som sagt följa utvecklingen. ;-)

Lillen
2008-05-25, 18:20
Kul Janne att du hittat en ny GTi att leka med!

Janne.M
2008-07-03, 22:12
Blev lite skruvande idag:

- Bytte ut Cup-speglarna mot originalspeglarna (stora) som har lackad bas och "kupa" i bilens färg med svart "arm". Gillar originallooken lite mer.
- Satte på ett rödmålat GTI emblem i fronten från en Golf 3 Gti (tackar Alexander) blev riktigt snyggt. Bilder kommer kanske i helgen då jag vaxat bilen.

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/gti.JPG

- Vart och köpte röd textilfärg också, här har ni resultatet, Före:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/recaro.JPG

och efter:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/recaro2.JPG
Har inte torkat riktigt än så är lite ojämnt.

-Till veckan ska jag även kränga över Nankang däcken på mina gamla fälgar (smith bbs lookalike) och montera mitt ANSA sportsystem från gamla bilen.

Var och kikade på högtalarringar, polyesterplast och glasfiberväv för den kommande plastningen av 6,5" högtalare i dörrsidorna. Ska bara hitta bra pris på grejerna, ca 400kr kändes lite väl saftigt (Brl). Ska ta original facket med högtalaruttag och såga ut högtalaruttaget och plasta på högtalarringarna så att de vinklas upp mot föraren lagom mycket. Ska även passa på att förstärka dörrsidorna med glasfiberväv och ljudisolera lite. Ska även kolla om jag hittar nån lämplig "mellanregisterkåpa" som passar bakom ringarna så att de för egna lådor att spela i.

TheDeadDorkster
2008-07-05, 02:10
Kul att mitt gamla GTI-emblem lever kvar på din bil :) Hoppas den får stanna kvar där ett tag. Jag har ju ingen användning mer för emblemet nu VR6an är i originalskick igen!

Glöm inte att det är en sälsynt läckerbit detta emblem. Den satt enbart på 20 Jahre GTI! Den är the real deal, ingen hemmalack! ;)

Janne.M
2008-07-10, 15:59
När man för en gångs skull tar semester (har haft 7 veckor sammanlagt under de senaste 4 åren) så händer det grejer direkt... om dom bara vore positiva också, nu vågar man väl aldrig ta semester ;P

Natten mot söndag så hade jag inbrott i min gamla (röda Gti:n) golf, sönderrivna dörrsidorn, trasigt dörrlås, inslagen bakruta, snodda högtalare och baklucke vinge.

Så idag när polarn ska köra hem min gamla för avställning hemma i byn, så kör jag framför och saktar in vid en rondell, och vad händer... jo polarn kör in i mig bakifrån....

Bakkofångaren är lite sned och clipset på höger sida är trasigt, balken borde vara rakt, men ska plocka bort grejerna när jag kommer hem till byn och kolla igenom skadorna. Tror inte det är så farligt, och allt händer när man i stort sett är pank också.. snacka om att sparka på nån som ligger ;P

Trevlig helg på er nu ska jag hem och dricka öl och bada bastu hela helgen och ladda upp!

Lillen
2008-07-10, 22:35
Vad körde du för bil?
Inte Henriks gamla väl?

Henrik.M
2008-07-10, 22:36
Inte Henriks gamla väl?

Misstänker det.

Janne.M
2008-07-18, 13:35
Jepp, tyvärr var det den nya som blev påkörd av den gamla...
Henrik hann ju vara och kolla på den häromdan innan jag åkte ner och kollade Maiden i stockholm. Ska ta och plocka av fångaren idag och kika på det, tar nån bild och slänger upp också.

polaren som "krockade" min nya med mina gamla golf, körde upp gamlingen till byn och där tog det hela en timme innan en polare köpte den för hela 4000kr utan stolar, han plockade tom bort fälgar, avgassystem och stolar och dumpade dom utanför mitt garage medans jag och tjejen vart och hinkade bärs på lokala puben =) Gött mos!

Lillen
2008-07-18, 15:12
Det är business det.
Sälja en bil och hälften tillbaka =)

Janne.M
2008-07-18, 17:19
Lyckan är inte långvarig, skulle som sagt ner till garaget och skruva nyss. När jag kom dit såg jag att mina nya vinterdäck på fälg vart stulna och nån klippt in sig från grannens garage och stulit däcken.... man blir bara less. Två polisanmälningar inom 2 veckor, och vad kommer polisen göra åt det... inget... Jaja, ska börja kika med försäkringsbolaget hur man ska lösa det här nu.... men först iväg på bolaget och hämta bärs.

Bilderna på kofångaren etc kommer sen när jag orkar ta tag i fanskapet.... Bilen ska i alla fall få nya stift då 3 var hyffsat vita och 4:e cylindern hade nåt fasttorkat brunt "gunk" på sig så man knappt såg elektroderna, såg fördjävligt ut. Får väl kolla upp bränsle och tändning nu när den verkar gå lite magert och inte vill varva med riktigt full kraft heller.

Lillen
2008-07-18, 23:06
Du verkar ju va inne i nåt stim?

Hoppas du slipper "tattare" snart annars blir du nog utan bil?

börne
2008-07-19, 11:40
Har Henrik nått nytt projekt på gång eller?Vad tror ni om en liten norrlands träff i sommar med lite konkörning kanske.Hade ju en för nåt år sen,det var grymt skoj.Måste bara få ihop bilen först,vxl lådan nere pga byte av koppling.Väntar fortfarande på kopplingen.

Janne.M
2008-07-19, 14:50
Henrik har väl bara Passaten som "projekt" så vitt jag vet. En träff skulle vara riktigt nice du får hojta till när du tror du har ihop bilen igen så kan vi ju fixa ihop nåt i augusti.

börne
2008-07-19, 15:07
Jo,till Augusti borde den vara ihop.Måste bara få den mappad iom det nya sprutet.Har för mej att Dorkster höll i trådarna förra träffen.

Lillen
2008-07-19, 22:15
Vad tror ni om en liten norrlands träff i sommar med lite konkörning kanske.Hade ju en för nåt år sen,det var grymt skoj.

JA!!!!

Janne.M
2008-07-23, 19:30
Ja då har buset varit framme igen, blir så less! Bilen stod i garaget (låst + larmad, min sida iaf vet inte om grannen slarvat). Skulle hämta tjejen frnå jobbet igår kväll och ser att nån vart och snattat min emblemlösa grill inkl. grillspoiler och 20:th anniversary GTI märket, samt försökt sno lyktorna, ingen slangning, märken på bilen eller nåt.. man blir ju less. Värsta är att dom hade lagat hålen i nätet till de andra garagen, och allt var helt prydligt och ingen åverkan på portarna. Har inte grannen glömt att låsa sin port eller snott mina grejer så cirkulerar det en extranyckel....

Ringde och härjade hos hyresvärden (lulebo) etc och de vägrar byta låskolvar till garagen, tycker jag ska stå för de 1600kr/per port (3200kr totalt) det skulle kosta, stor chans... Vågar ju inte ha bilen i garaget när de verkar kunna komma och gå hur de vill i mitt garage så nu står bilen inlåst på jobbet tills jag ska hem till byn i helgen. Blir nog sovsäck och tillhygge i garaget till veckan tror jag.

Ringde polisarkivet, samtliga mina polisanmälningar har lagts ner direkt när de tagits emot av polisen i luleå. Får se vad Vesta säger när jag skickar in papprena sen då.. jäkligaste är att jag lyckats tappa bort kvittot på vinterdäcken, har inget kvitto på grillspoilern eller lacken så det lär ju inte vara värt självrisken ens...

Tja, välkommen tillbaka till jobbet efter semestern =)

Cullberg
2008-07-23, 19:34
Surt, Riktigt tråkigt! Blir väl tre självrikser då också eller?

Janne.M
2008-07-23, 19:40
Första var i gammelbilen som nu är såld (trafikförsäkrad så inget där), tja ingen aning men det borde det väl bli, har aldrig plockat ut nåt på försäkringen förr, men blir det dubbel självrisk + premiehöjning så är det frågan om det är värt det ens.... fan va less man blir då är det nästan bättre att slänga dom pengarna till Baltic inkasso, HA eller nåt liknande, skulle kännas bättre iaf

Lillen
2008-07-23, 20:50
Fii fasen!
Lär ju vara nå småglin med bilintresse.
Leta på nån med lite känningar och se om du får något namn!

Henrik.M
2008-07-24, 00:18
Men va fan!!
Ingen jävel har rört bilen under de 8-åren jag ägt den & nu börjar folk tafsa!!
Känner att fast jag inget har med bilen att göra nuförtiden blir jag rätt grinig!!

Bör inte vara så svårt att se om någon åker omkring med en emblemlös bonrathgrill och en heliosblå grillspoiler.....alt en omlackad sådan.
Emblemlösa bonrath grillar är inte så vanliga nuförtiden nämligen inte i denna stad iaf.



har inget kvitto på grillspoilern eller lacken så det lär ju inte vara värt självrisken ens...

Kvitto på grillspoliern+grillen bör du ha i pärmen du fick med , däremot ej lacken.....det var ett arbetsbyte.
MEN det är knappast värt självrisken.

TheDeadDorkster
2008-07-24, 01:23
Men va fan!!

Bör inte vara så svårt att se om någon åker omkring med en emblemlös bonrathgrill och en heliosblå grillspoiler.....alt en omlackad sådan.
Emblemlösa bonrath grillar är inte så vanliga nuförtiden nämligen inte i denna stad iaf.


Det är inte ens svårt att känna igen den pga mitt Gamla röda GTI-emblem. Det borde knappt ens finnas mer än 10 sånna i hela sverige! Ännu mindre på en Bonrathgrill på en Golf II!

Janne.M
2008-08-28, 20:55
Har varit lite dåligt med uppdateringar senaste tiden, har vart lite less efter inbrotten och sparat pengar till Englandsresa nästa vecka så har inte blivit så mycket pyssel men men.

Polaren körde in i mig med min gamla bil vilket resulterade i detta:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/bula.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/snefangare.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/fangarlackskador.JPG

Tyckte knappt det ryckte till i bilen, men när man kollade på balken så var den sne som få =) Ordnades med en ny balk från jonas (scorpio72) brorsas gamla golf. Bilderna kommer efter att jag justerat in den ordentligt, och fixat till lacken. Väntar tålmodigt på sprayburken från PPG, brukar inte ta tre dagar att "skjuta" lacknyans från tanklocket och blanda färg...

Janne.M
2008-08-28, 21:00
Kikade under bilen för att se hur avgassystemet egentligen var ihopsatt... skulle jag inte gjort, vart lite paff hur killen som ägde bilen innan Henrik.M fixat och donat:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/avgas1.JPG

Verkar sitta nåt som liknar raka rörs effektbooster som första dämpare

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/avgas2.JPG

Som synes på första bilden så läker det en del avgaser vid skarven mot första röret, vilket fixades lätt genom att flytta på klämman och dra åt den. Systemet kommer mest troligt att ersättas av mitt ANSA 2.25" sportavgas som jag har liggande från gamla bilen, dock måste jag fixa en ny slutburk då den istort sett är rensad innuti, och så hoppas jag att främre röret inte är kapat. Annars får man väl köpa billig x-tractor från DLi-teknik.

Diagnostiserade även min bottnande drivaxel till mina motorkuddar som var helt slut. Därför kommer det bakre fästet att PU-fyllas, en starkare växellådsfäste att inhandlas och det främre ersättas av hockeypuckar till jag har råd med nåt vettigare. Hoppas bara inte drivaxeln varit och slagit allt för mycket på tätningen i medbringaren i lådan.... som vissa andra haft problem med på sina mk1:or.

Janne.M
2008-08-28, 21:07
Då min grill vart snodd och jag hittade en golf som såldes i delar på blocket så åkte jag de 1½ milen till ersnäs och hämtade lite delar.

Blev en i stort sett helt ny grill, med en helt ny grundlackad plåtlist (lackas inom kort i heliosblå), samt en Hella strålkastare i perfekt nyskick (synd att den andra var såld) samt en huvpinne som kommer återinstalleras om jag inte kan justera in huvlyftarna så att de inte böjer huven uppåt i mitten och skapar glipa. Kommer nog inte att installera någon huvspoiler så måste justera huven neråt ordentligt så att den ligger i framkant mot grillens slut.

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/ny_grill.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/hella.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/grill.JPG

Vad gav jag då för hela "paketet" då? jo helt resonliga 300kr ;) ska tilläggas att grillen tydligen inte går att få tag i ny på VAG längre (enligt B. då förståss ;)

http://www.student.luth.se/~janmor-4/helios/ljusbild.JPG

Blev en markant skillnad på ljusbilderna jämfört med Hella-kopian (till vänster):

Janne.M
2008-08-28, 21:13
Bytte även fälgarna som satt på till en uppsättning Smith Monaco 7x15 som jag hade på gamla bilen. Schysst när däckgubben hemma skiftar däck mellan och balanserar 2 uppsättningar fälgar med däck för 300kr =)

Har fått en hel del ny motivation och lurar på lite bra dealar på lite saker så bilen kommer nog komma ut i en lite annan skepnad till våren, med bland annat andra fälgar och lite annat. Då blir det förhoppningsvis ett tredje Bugrun på raken och då för egen maskin ner och upp. Ska försöka lyckas vaxa bilen i helgen eller i veckan och ta riktiga bilder också, men men. Sen kanske man hittar nåt fint i London till bilen i veckan också så man vet aldrig.

Lillen
2008-08-28, 21:19
Härligt Janne.
Bug Run Planerna gillas!

Janne.M
2008-08-31, 01:25
Sådär, nu är plåtbiten i grillen och fästet till mittarmstödet till corradobaksätet lackade heliosblå. Får stå sig under natten och imorn blir det våtslipning och sedan klarlack.

Då jag inte kommer att köra nån grillspoiler så funderar jag på att lacka "listen" i grillen som går runt hela grillen heliosblå och lacka emblemet mattsvart istället för krom. Vad tycker ni?

Janne.M
2008-09-15, 14:16
Fick lite kompensation av försäkringsbolaget för mina stulna vinterdäck så nya däck/fälg inhandlade + 1st Växellådskudde "Race" från DLi-teknik beställt, hör med autodelar om deras pris på febi/bilstein främre/bakre hö motorfästen så får det bli byte av dom också.

Janne.M
2008-09-25, 22:28
Växellådskudden har anlänt och skall installeras nästa vecka, ska även fixa fram ett främre i solitt gummi istället för det sletna hydraulfästet. Kommer även att byta växellådsolja och ev, urtrampningslagret då det viner/"maler" med uppsläppt koppling utan växel i.

Gav mig på att fixa blå led belysning i mina switchar i instrumentbrädan, med 5mm Ultravita dioder och 470 Ohms motstånd på + benet. Fixade dimljusswitchen lätt;
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/dimljusLED.JPG

Men när jag gav mig på defroster switchen så brände jag mina två sista dioder av okänd anledning (kan ha att göra med att motsåndets bredsida låg emot pluspolen). Så gör klart den och strålkastarswitchen i veckan.

Janne.M
2008-10-04, 19:13
Sådär då har man fixat det mesta som man hade att göra.

Installerade DLi-teknik race växellådskudden vilket gick jäkligt fort nu när man har rutin på det =) Det gamla fästet hade ett stort hål i sig och vart helt sladdrigt. Vid stillastående tomgång i neutralläge så märktes knappt någon vibrationsökning alls, durrar till lite mer ibland men enda kännbara skillnaden är lite mer durr vid kopplingsuppsläpp.

Det viktigaste var ändå att: Drog fullt rattutslag höger och gasade som fan på en tom parkering = INGEN BOTTNANDE DRIVAXEL!!! =) gött då var det löst.

Det tråkiga var att på resan till byn så började det vina lite extra på alla växlar vid gaspådrag, och sen helt plötsligt slutade vinandet nästan. Gissade på att urtrampningslagret gett sig då den viner/maler lite när man släpper upp kopplingen när man har i neutralläge. Fick även fylla på 0,7L växellådsolja vilket är konstigt då jag ej sett några läckage. Detta borde väl även vara anledningen till att urtrampningslagret gett upp.

Installerade kabelsats till kupeuttag och motorvärmare (själva värmaren ska i till veckan), bra rabatter på Autoexperten då hela satsen inkl alla kablage och värmare endast gick på 1600 =)

Måste slipa ner och lacka framskärmarna vid breddarna då det spruckit upp nu...

Bilder kommer när jag är tillbaka i luleå.

Henrik.M
2008-10-04, 19:32
Det viktigaste var ändå att: Drog fullt rattutslag höger och gasade som fan på en tom parkering = INGEN BOTTNANDE DRIVAXEL!!! =) gött då var det löst

Och jag som haft huvudvärk över det i 2-års tid.
Kollat allt utom växelådskudden & då menar jag allt.

Bra att det löst sig!! =)

Ska du harva i vinter med den!??

Janne.M
2008-10-04, 19:53
Och jag som haft huvudvärk över det i 2-års tid.
Kollat allt utom växelådskudden & då menar jag allt.

Bra att det löst sig!! =)

Ska du harva i vinter med den!??

Tja, har ju observerat alla dina problemlösare som du försökt med så det fanns inte så mycket kvar att gissa på =)

Har inte dykt upp något lämpligt vinterbilsobjekt, så kommer köra golfen i vinter om jag inte hittar nåt innan, och värmare är skönt redan nu. Ska kolla på en Golf 1 Gti i Överkalix på vägen till Luleå imorn. Observerade även en ej utannonserad golf I cl -83 med "till salu-skylt" i rutan, som gått 8500 mil och verkade riktigt fräsch och helt i originalskick, ska höra prisuppgift med gubben som haft den, är jag inte intresserad så är det bara PM:a mig så kan jag vidarebefodra nummer etc om nån är sugen.

Funderar även på Xenon-konvertering, men får se hur det blir då ideerna är många, men pengarna/tiden få =)

Henrik.M
2008-10-04, 21:26
Funderar även på Xenon-konvertering, men får se hur det blir då ideerna är många, men pengarna/tiden få =)

Det är redan gjort vid ett tillfälle.
Lycktorna som satt på bilen när du köpte var inget bra till det ändamålet.

Men byter man till fräschare lyktor borde det inte vara några problem.

Xenon satserna har ju sjunktit som sten i pris , du får ju en H4-Bi xenon för under 1000-lappen idag.
Ännu billigare på E-bay.

Jag har beställt 2 nya satser till passaten från E-bay , gick på 1100:- ink frakt. =)

D_Stenlund
2008-10-04, 23:15
janne, ja kollade lite bakom mina lampor på panelen o såg att ngn sladd var av o ngn lampa trasig där bakom fläktreglaget. Hur skulle du göra där om ja vill ha en diod? Skulle vilja göra snyggt där bakom, men hur, hur gör man de där med dioder och med koppling..

Janne.M
2008-10-06, 21:52
janne, ja kollade lite bakom mina lampor på panelen o såg att ngn sladd var av o ngn lampa trasig där bakom fläktreglaget. Hur skulle du göra där om ja vill ha en diod? Skulle vilja göra snyggt där bakom, men hur, hur gör man de där med dioder och med koppling..

Jag har inte fixat till fläktbelysningen än så har inte tittat på det än men grunden är att du tittar hur lamporna är lödda och ersätter dessa med dioder, först tar du och löder på ett 470 eller 620 Ohms litet motstånd på det längre benet (+) på en diod (jag har använt 5mms dioder från Clas O**son) denna löder du sedan till 58b (alt. 58 om men är inte säker, beror på vilken 58b/58 som blir dimmras) och - benet löder du till 31. Numrena är baserade på knapparna/switcharna men borde vara samma bakom fläktreglaget. Du kan vara tvungen att klippa lite plast för att få allt att rymmas. Ett tips är att innan du löder fast motståndet så kollar du hur mycket av benen du behöver lägger krympslang över benen (inkl motståndet) så att det inte blir kortis nån annanstans.

Har nu fixat till både defrosterswitchen, ljusströmställaren och dimljusswitchen (ej installerad) och de lyser nu vitt och fint. Bara fläkt och instrumentbelysningen kvar nu.

Efter 20mils körning med det nya fästet så är det kanon, växlingarna går mycket bättre och spaken känns mycket distinktare fast den var renoverad innan. Enda nackdelen är att det mycket styvare fästet fortplantar en hel del växellådsljus in i kupen som kan vara lite störande så ska ni ha bilen som bruksbil så kanske inte "Race" hårdhet är att rekommendera, men det är inte farligt alls.

Janne.M
2008-11-01, 18:45
Ljustomställaren ser ut så här när den är modifierad:

[Innuti]
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/ljus_oppen.JPG

[Utanpå]
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/ljus_fardig.JPG

[Defroster]
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/defrost.JPG

Janne.M
2008-11-01, 18:50
Satte i en blockvärmare och kupevärmare och fryspluggen jäklades nåt så fruktansvärt, skulle precis ge upp och köpa verktyg och ringa Henke och fråga hur många flak öl han ville ha för att komma och fixa skiten när jag fick idén att sätta in en 16 u-ringsnyckel i hålet i pluggen och ha runda delen som hävarm så lossnade den lätt, men pluggen är inte vacker som den ser ut nu....

Mycket våld, svordomar, glykol i ögonen och Dr.Pepper senare:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/frysplugg.JPG
De små hålen är där jag började i överkant för att sedan gå ner i underkant. Det visade sig senare att mitt block har flänsar som sitter i över/underkant som gör att man måste slå på sidorna... mycket märkligt. Använde dock plugghålen näst längst till höger (sett från föraren) tror rek är längst till höger så kan bero på det. Har haft i 3:ans hål på alla bilar och aldrig varit några problem.

Slängde även på vinterfälgarna (sorry för dom mörka och taskiga mobilkamera bilderna):

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/vinterdack.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/bil_vinter.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/bil_vinter2.JPG

Bilen ska nu vaxas inför vintern, och måste hitta 4mm plattjärn och låna en svets och pelarborr för att fixa ordentliga avtagbara fästen för corradobaksätet.

I vinterplanerna ingår att köpa quarterflares som ska slipas helt plana och lackas i bilens färg samt omlack på spegelkåporna och bakkofångaren, ev ska de svarta delarna på fram och bakkofångarna slipas plana och lackeras blanksvarta samt att även framkofångaren lackas om. Sidoblinkersen kommer att bytas och ev. montera dimljus och c-lås.

Janne.M
2009-01-11, 18:31
Har alldeles för mycket att göra nu så bilen har fått stå tillbaka lite, håller på att flytta (IGEN!!), måste köpa lite ljudredigeringsprogram och nytt ljudkort (12000) så finns inte så mycket pengar över just nu, men våren är ju lång =)

Imorse drog jag mig ut (09,30) och tvättade och vaxade bilen på macken, trodde jag kommit in på Bil & Rackel när det bara var Volvos och medelålders män i GDS-hallen. Efter en del slit (inga strömutag så blev manuell vaxning) så vart det så fint väder ute att jag var tvungen att fota lite, dock glömde jag digitalkameran hemma så mobilkameran fick duga.

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/DSC07742.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/DSC07762.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/DSC07774.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/DSC07781.JPG

Janne.M
2009-01-11, 18:33
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/DSC07816.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/DSC07828.JPG

Alla bilderna är tagna ungefär samtidigt på dagen, första bilden ser så mörk ut för att mobilen (S/E G900 5Mpix) inte klarar av motljus alls.

Henrik.M
2009-01-11, 20:06
Har alldeles för mycket att göra nu så bilen har fått stå tillbaka lite, håller på att flytta (IGEN!!),

Till skurholmen?

Nu är man sugen på en golf igen när man ser bilderna. =)

Janne.M
2009-01-11, 20:09
Letar 3:a på skurholmen, stan, östermalm, ja typ allt som är nära stan.

Henrik.M
2009-01-11, 20:12
Letar 3:a på skurholmen, stan, östermalm, ja typ allt som är nära stan.

Trodde du redan flyttat ihop med tjejen på skurholmen i hennes lägenhet. =)

Janne.M
2009-02-07, 15:46
Nu är det klart med flytt in till stan i en stor och go 3:a på 79kvm och helt eget hyffsat stort varmgarage (kan ha båda dörrarna öppnade ca 55 grader utåt. Med bra utrymme framåt, men smakar det så kostar det = 1000kr i månaden...

Nåja fått lite gjort, plockat ur allt användbart ur min gamla mekaniska topp jag hade liggande, var tvungen att göra det innan tjejen kom hem :P

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/toppjobb.JPG

Köpt högtalar ringar häromveckan och ska bygga stomme i MDF och sedan plasta ihop med de uppkapade dörrfacken, ungefär så här:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/ring.JPG
Dock ska det vinklas lite uppåt innåt också.

Hade bestämt mig för att köpa en välrekommenderad fredags whisky igår (BenRiach Curiositas, köp den NU då den bara är tillfällig, lagom rökig (dock ingen Laphroaigh...) och bara 399 på bolaget), men råkade vara förbi hos Henke på BRL och kunde inte passa på reapriset på dessa; 6,5" Rockford Fosgate Tri-axialer:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/hogt.JPG
Hade egentligen velat ha enbart 6.5" och lösa diskanter plastade i A-stolpen med hemmabyggda delningsfilter, men ibland får plånboken styra...

Med MDF ringen:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/hogt%20o%20ring.JPG Gallren sitter ganska djupt inne i ringen, men får fräsa ner kanten eller nåt, men ska nog köra på diskreta och svarta galler istället så det ser mer original ut.

Flyttar i slutet på månaden så får se om jag hinner börja bängla med MDF och plasta, har även gjort mallar till att fylla tomrummet mellan corradobaksätet och dörrsidorna bak, men måste hitta grått tyg som matchar sidorna först och bestämma själva designen (plant eller "bula" som mittarmstödet.

Har även tänkt inhandla en corrado golvpanel som ska sitta under armstödsinfästningen och fram till instrumentpanelen, får väl moddas ihop med en votex eller originalpanel och sen flockas eller kläs med fejkskinn.

Janne.M
2009-02-08, 12:31
Skulle vara ut och byta fjädrarna på bakre bromsoken som spänner handbromsvajern. Började höger bak och gick galant, sjukt vad utmattade dom gamla var, hur lätta som helst att pressa ihop med handkraft. Började med vänster och märkte att jag fått fel fjäder.. DOH! Trots ihärdigt påstående från försäljaren att det skulle vara samma på båda sidor, vilket det nu inte var. Nåja, bara beställa på nytt då!

Men tänkte jag skulle dra åt bulten som höll i fjädern då den var lite lös... tog i lite för hårt och.....

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/bult_av.JPG

Måste vara och köpa ett bultutdragninskit och hitta en ny bult... jaja den hade ju ändå gått av förr eller senare då jag inte tog i nå mycket.

Så om nån har nåt taskigt bromsok liggande och kan avvara bulten eller bara har bulten så hör gärna av er, eller om ni vet vart man kan köpa dom nya, man vill ju kunna använda handbromsen...

Bulten i fråga:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/fjaderbult.JPG

Janne.M
2009-02-24, 21:32
Jahapp, då har man blivit av med bildhostingen via universitetet då (började jobba heltid för 1 år sen och tog examen för 9 månader sen) får skaffa nåt annat ställe att lägga upp bilderna på då.

Var och renoverade min extra 90A generator då den som sitter i bilen tokskriker ibland, 850kr för allt repat och utbytt är inte farligt tycker jag, och då ingick en helt ny remskiva i stål också. Kan säga att lagrena mm inte såg helt mumsiga ut =) Ska monteras nästa vecka i nya garaget efter flytten. Fick höra att tillbehörs-firmorna (Ojanpera, OK, mekonomen etc) inte har exakt rätt bredd på generatorremmen (gällde enstaka millimeter), vilket skulle påverka slitage på remskivan och tjutande rem etc, detta måste kollas upp då jag brukar handla den på OK. Fick även beröm av gubben som renoverade för min fina inredning =)

Har lite fler corrado-delar på väg med bussgods som också ska monteras snart, samt lite godis för motorutrymmet från en Passat G60.

Har ju haft lite kopplingsbekymmer, ska göra en justering efter flytten, men först ska det inhandlas en gummibricka och dämpningsgummi som saknas mellan "justeringsklumpen" på kopplingsvajern och "hålet" i växellådan.

Hedningen
2009-02-24, 23:22
Vad har du för gott g60 godis i din? ska du härma mig?:P

Har du plats över där du är så jag ryms med:P

Janne.M
2009-02-25, 15:59
Vad har du för gott g60 godis i din? ska du härma mig?:P

Har du plats över där du är så jag ryms med:P

Tja inte så mycket, men paketet med PG-alu ventilkåpa samt tillhörande kamremsskydd och ett litet runt expansionskärl anlände nyss.

Nu väntar jag bara på Corrado-delarna. Nix, ingen plats för dig tyvärr, är mitt helt egna garage till lägenheten, jag har bra med plats, men bara för min bil :P

Janne.M
2009-03-22, 18:03
Nu börjar man komma i ordning efter flyttandet, väntar bara på målaren (tapetsering av 3 rum) och den nya soffan (kompensation till tjejen så man får köpa bildelar igen ;)

Hämtade ett av mina gamla bromsok från Jonas (tack igen) för en "ny" bult till handbromsfjädern, inhandlade borr och grispitt. Resultat:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/grispitt.JPG

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/Fjader.JPG

= En handbroms som inte låser sig

Fortsatte med montering av en G60 ventilkåpa men det sket sig då G60 remkåpan inte satt fast på samma sätt som min original, löser sig snart.

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/G60kapa.JPG

Monterade även en nyrenoverad 90A generator (ingen bild) så nu laddar det bra och ser lite bättre ut under huven. Lyckades få en 860mm rem istället för en 950mm så blir att åka och byta imorn.

Ska bara laga lite älgstek nu så ska jag montera lite fler nya delar.

Henrik.M
2009-03-22, 20:19
Nice! =)

Hedningen
2009-03-22, 20:50
Härligt värre. Få se lite nya bilder nu:P

Janne.M
2009-03-22, 22:13
Nyss hemkommen ur garaget, fick inte allt för mycket gjort. Bytte gummi-bussningen och -brickan till kopplingsvajern då de gamla vart helt massakrerade. Justerade kopplingswiren, men blev tyvärr inte av med missljudet vid kopplingsuppsläpp, så det blir att inhandla lite växellådsolja och ett nytt urtrampningslager och gavelplåten till lådan. Funkar inte det så blir det att börja leta 02A låda.... Säg till om du vill bli av med nya motorn + lådan Lars ;P

Bytte glidbussningarna till stolarna = härligt att bli av med en massa glapp och knarr-ljud och stolar som sitter ordentligt.

Provmonterade corrado mittpanelen (från mittarmstödet fram mot instrumentpanelen, mellan stolarna) men måste skära lite i bottenstycket för att få det att passa då justeringen för bromswirearna tar i plasten. Får bli i veckan eller helgen, så nu ska det kikas lite i Vagcat och beställas delar innan jag tar tag i diskberget efter middagen...

Hedningen
2009-03-23, 21:45
Nyss uppkommen ur garaget, fick inte allt för mycket gjort. Bytte gummi-bussningen och -brickan till kopplingsvajern då de gamla vart helt massakrerade. Justerade kopplingswiren, men blev tyvärr inte av med missljudet vid kopplingsuppsläpp, så det blir att inhandla lite växellådsolja och ett nytt urtrampningslager och gavelplåten till lådan. Funkar inte det så blir det att börja leta 02A låda.... Säg till om du vill bli av med nya motorn + lådan Lars ;P

Bytte glidbussningarna till stolarna = härligt att bli av med en massa glapp och knarr-ljud och stolar som sitter ordentligt.

Provmonterade corrado mittpanelen (från mittarmstödet fram mot instrumentpanelen, mellan stolarna) men måste skära lite i bottenstycket för att få det att passa då justeringen för bromswirearna tar i plasten. Får bli i veckan eller helgen, så nu ska det kikas lite i Vagcat och beställas delar innan jag tar tag i diskberget efter middagen...

Nya motorn å lådan? Har ingen låda bara motor. Men har ju en hel 2E motor om du vill ha:P Den är nerplockad i ganska många delar:P...

Janne.M
2009-04-06, 16:32
Sådär efter lite kreativt arbete så sitter det nu en corrado mittkonsoll i golfen:

Taskig bild, tar bättre framöver, men ni fattar grejen.
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/konsoll2.JPG


Krävdes lagom mycket kapning för att få det att passa:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/konsoll.JPG


Nu ska det bara fixas handbromshandtag och damask från corrado för att göra det komplett. Ska även inhandlas lite vacumslang och t-kors då slangarna från luftburken till insuget samt klockan på fuelrailen inte går rätt som det är nu.

Lyckades även förstöra ett kromemblem i fronten (försök er inte på att slipa bort kromet för att lacka svart = original Gti) så ett nytt svart ska beställas tillsammans med en ny oljesticka och lite andra smådelar.

Henrik.M
2009-04-06, 22:13
Hur gick det med ventilkåpan? (Ursäkta trådkapningen)

Janne.M
2009-04-06, 23:12
Den kommer, funderar om jag ska köra utan övre kamkåpan, tills jag hunnit fixa till den nya med glasfiber och hål etc

Janne.M
2009-04-18, 13:17
Pga det fina vädret så åkte sommarsulorna på imorse, åkte "surprise surprise" på att spänna båda hjullagren bak, vänster bak var riktigt löst medan höger bara justeras minimalt.

Har inhandlat lite mer delar från VAG som åker/åkt på men bilder kommer kanske imorn efter att jag sett hockeyn och förhoppningsvis hunnit tvätta bilen.

* Nya modellens oljesticka (så man ser vart oljenivån är....)
* Nytt svart VW-märke till grillen
* Nya t-stycken och vaccumslangar från luftfilterboxen->fuelrailen->insuget och nya ändkorkar
* Ett nytt handtag för fällningen av stolet till corradosätena
* Div. bultar, pluggar, muttrar.

Väntar fortfarande på en corrado handbromsspak och G60 fäste för ISV:n (innan kamkåpan byts).

Köpte även ett nytt sett crystal/black sidoblinkers av Mejn som åker på efter tvätt, så diodblinkerserna kommer att finnas till salu för billig peng för den som är sugen.

Måste vara och köpa ordentliga slipstift så att jag kan slipa upp hålen för bakkofångar infästningen så att den kan skjutas närmare bakskärmarna.

Ska börja kapa upp kartfacken ikväll för 6,5tums högtalarringarna, och på måndag ska jag köpa sikaflex ultragrip samt lite glasfiberduk och plastningsgrejer och lite fleecetyg. Kanske också hinner börja plastsvetsa igen urtagen för de inre fjärrljusen i mitt gamla kamei ögonlock, då mitt senaste blev snott i somras...

Börjar hända saker =)

Janne.M
2009-04-19, 20:42
Nu har man vart flitig igen, så här ser kartfacken ut med 6.5" högtalarring:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/kart1

Kanten som är i vägen för kommande högtalare på de två följande bilderna är bortkapad:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/kart2

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/kart3

Med RF Punsch 6,5", ska ha en mer diskret svart grill som eliminerar den utstickande baffelkanten.
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/kart5

Ska ha en lite större radie på en MDFbit som fyller ut glappet i överkant från högtalarringen, och kanske lite inre "låda" som förstärker upp lite, men det får bli nästa vecka eller nåt.

Janne.M
2009-04-19, 20:45
Dom tilltänkta ljudprylarna i ett första skede innan man uppgraderar kablage och kanske steg, lågnivån räcker inte till skuffen där steget mest troligt hamnar så det måste köpas nytt.

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/ljud.JPG

Började plastsvetsa igen inre urtagen i fyrljusgrillen med plast från kartfacken:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/svets.JPG

Efter lite slipning och urgröpning, vart så kallt och blåsigt så ides inte göra helt klart:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/svets2.JPG

Nu ska det inhandlas MDF, Ultragrip, glasfiberväv, fleece och polyester + härdare så får man vänta tills man hittat varm lokal eller varmare väder så man kan plasta... =P Sen ska det kläs i vinyl.

Funderade på dessa grejer från Feltema:, låter vettigt?

Polyester: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1746&iItemId=83268
Glasfibermatta: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1746&iItemId=83272 10m borde väl räcka till ögonlock och två kartfack?
Härdare: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79096

Janne.M
2009-05-01, 20:55
Sådär, nyss hemkommen från garaget efter lite justeringsmek inför träffen imorn. Kofångaren fram sitter nu mycket bättre (dock ej perfekt) då jag bytte ut de "felaktiga fästena"?

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/fangar_fasten.JPG

Tänkte byta ut skärmblinkerserna mot nya, men det satt ingen lamphållare på då jag hade diodblinkers sen tidigare

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/ny_blinkers.JPG

Inhadlat ett nytt gti-emblem till fronten som installerades

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/emblem.JPG

Drog även vacumslangarna rätt från luftfilterboxen till ett t-kors och därifrån vidare till klockan på fuelrailen och till insuget, samt installerade nya pluggar får vaccumtapparna som inte skulle ha nån slang.

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/slangar.JPG

Fixade till kofångarna men kommer vara tvungen att svetsa fast brickor för att få upp fångarna högre upp så att det inte är nåt glapp mellan försänkningen i karossen och kofångaren. Sen kommer jag nu efter lite omtanke att köpa quarterflares som ska lackas i rätt färg om man nu får fast dom. Nu blir det iväg till tvätthallen och tvätta och vaxa...

freddan84
2009-05-01, 21:13
hej.

såg att du är ute efter Quarter flares?

har 4 st helt nya oanvända (orginal VAG) med borttagen struktur och lackade LP7V (atlasgrå) det drog ut på tiden med dessa hos lackeraren så jag ändrade plander under den tiden och körde på skärmbreddare istället. därför vart dessa liggandes

ska du ändå lacka dessa så är det perfekt att bara matta ner nuvarande färg och dit med din färg.

maila på birgersoon@hotmail.com eller ring 073 90 85 004 om du är intresserad.

mvh // Freddan

Janne.M
2009-05-02, 00:24
hej.

såg att du är ute efter Quarter flares?

har 4 st helt nya oanvända (orginal VAG) med borttagen struktur och lackade LP7V (atlasgrå) det drog ut på tiden med dessa hos lackeraren så jag ändrade plander under den tiden och körde på skärmbreddare istället. därför vart dessa liggandes

ska du ändå lacka dessa så är det perfekt att bara matta ner nuvarande färg och dit med din färg.

maila på birgersoon@hotmail.com eller ring 073 90 85 004 om du är intresserad.

mvh // Freddan

Låter bra Freddan, jag hör av mig, skulle bara behöva bilder på insidan av dom så jag ser om jag kan montera dom alls då mina hål är igenlagda

Olyckan slog till igen, efter tvätten och vaxen tog jag och tjejen en sväng, var in på statoil på örnäset och kom ut och så ville inte startmotorn gå. Hade startat och larmat på/av flera gånger mellan tvätten och "haveriet". Pumpen slår igång 3 sekunder på första läget, i nästa läge dimmas ljusen som vanligt och pumpen startar igen men det händer inget med starten... Larmet? hur som helst så vågar jag inte åka till piteå imorn... Polaren i sin S**b kom och drog hem oss så den står i garaget och väntar nu.

Henrik.M
2009-05-02, 10:54
Du har PM.

Janne.M
2009-05-02, 17:18
Henrik kikade förbi imorse och efter lite felsökning så låg inte felet i larmet, utan en trasig startmotor. Troligtvis kortslutning i solenoiden då det knappt blixtrar när man byglar kontakterna på startmotorn. Ska riva ur den strax och kika lite på den.

Fick på plats de nya sidoblinkerserna också efter att lamphållarna inskaffats (tackar Henrik).

Henrik.M
2009-05-02, 22:38
Troligtvis kortslutning i solenoiden då det knappt blixtrar när man byglar kontakterna på startmotorn.

Blixtrar ju som fan när man byglar. =)
Min femma ligger på att det är kortis i den.
Har du fått lös åbäket?

Janne.M
2009-05-03, 00:33
Måste få ut bilen ur garaget imorn då vi ska fixa polarns s**b så jag kunde inte ha domkraften under motorn, så ska först ta ut den imorn eftermiddag när vi är klara.

Såg att det gick att byta solenoiden separat, endast 750kr+moms på VAG... tror att det blir en beggad "ny" startmotor istället =)

Mk1
2009-05-03, 14:09
Annars så har du Lundqvist Motorelektriska. Dom är kung på startmotorer och generatorer här i Luleå. Billiga är dom också.

Hedningen
2009-05-03, 21:16
Tja janne..

Kollade efter den där startmotorn men hittar den fansen inte.. Dock han jag byta länkarmarna för bussningarna var totalt slut. Hade börja nöta metall mot metall.:S..

Men nu mår den prima igen.

Hedningen
2009-05-03, 23:19
http://www.blocket.se/vi/21511889.htm?ca=1_9_s

startmotor i umeå.

Janne.M
2009-05-04, 20:25
Annars så har du Lundqvist Motorelektriska. Dom är kung på startmotorer och generatorer här i Luleå. Billiga är dom också.

Tackar för tipset, jag hade in min generator där nyligen dom är snabba och hyffsat billiga. Hämtade en beggad startmotor på skroten för 500kr för att mina ben vägrar bära mig fram och tillbaka (1mil x2) till jobbet på cykel igen. Billigaste solenoiden skulle gå på 500kr och därtill jobb så det kändes bäst då jag mest troligt köper en 1991 Passat med 2E motor och 02A låda billigt imorn som kanske hittar ner i bilen till sommaren.

Henrik.M
2009-05-04, 20:58
Hämtade en beggad startmotor på skroten för 500kr för att mina ben vägrar bära mig fram och tillbaka (1mil x2) till jobbet på cykel igen.

Lever bilen nu då? =)

Janne.M
2009-05-04, 23:18
Den lever och mår kanon, efter 30 mins mek, skönt att man inte har automat =) Ska plocka isär och kika på den gamla nån dag

Janne.M
2009-05-06, 07:58
Sådär då står det en nyköpt passat 35i CL -91 (2500kr obes oskatt) i "garaget". Ni kan ju gissa vad jag ska ha den till =)

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/passat_fram.JPG

Egentligen är den lite för fräsch för att bara skrotas, men det ska tydligen vara rost under bilen som inte gör det värt att repa:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/passat_bak.JPG

Första ledtråden:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/passat_motor.JPG

Andra och viktigaste ledtråden:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/02A.JPG

Så om ni inte gissat det redan så kommer det att hoppa ner en 02A låda då min 020 börjar vara ganska kass, och sen under sommaren eller vintern så kommer det att bli en 2E bottendel med GTI-topp och förhoppningsvis även lite planing, portning och trimkam =)

Är det nån som behöver delar från en passat 35i -91 så hör bara av er så kommer vi överens om ett bra pris. Bottendel, låda+vajrar+spakställ+pedalställ,expansionskärl och ev c-låset ska jag ha själv men hör av er på PM eller mail.

Lillen
2009-05-06, 12:30
Janne jag hör nog kanske av mig!
Beror på när jag får tummen ur med min Passat 35i.

Janne.M
2009-05-09, 22:13
Har kikat på vad som behövs för 02A konverteringen och kom fram till följande:

02A låda (Fixat)

växelspak med vajrar (Fixat)

Växellådsstöd (växellådsfäste till växellåda) (Fixat)
357 199 356

pedalställ (passat/G60 etc) (Fixat)
357 721 111 F
357 721 315 D
357 721 157 B
1Ho 721 423
1J2 721 403 A
357 721 403
N 902 362 02

Givarcylinder till kopplingspedal (fästs i lagerbocken för huvudbromscylindern) (Fixat)
357 721 401
857 721 453 (vaccumslang)

Mottagarcylinder på vxl-låda med "slang" från huvudbromscylindern (Fixat)
357 721 261 A
357 721 465 A
357 721 477

Tryckplatta (KR,9A,2E) (Fixat)
b#044 141 025 X

koppling 228mm (2E,KR,9A) (Fixat)
b#044 141 031 TX

Urkopplingslager (Fixat)
b 02A 141 165 G

Bromskraftsförstärkare 229mm (Passat/G60/Corrado etc) (Fixat)
b 357 612 107 A

Mellanstycke till bromskraftsförstärkare (ta från golfen) (Fixat)
191 612 205

Lagerbock för bromskraftsförsförstärkare (G60?) (Fixat, 2st till och med)
357 612 209 A

Tandemhuvudbromscylinder med extra nippel 22,2x16/18 (KR,PB,PF,PG,RP,9A,RA,2E) (Fixat)
357 611 019 B

bromsvätskebehållare med extra nippel (passat/G60 etc) (Fixat)
1H1 611 301 A (är inte säker på VAGnr, 358 611 301 är rätt fast för högerstyrd)

G60 hastighetsmätarvajer (Måste fixas, hittar inget VAGnr på den)
Nummer???

02A främre motorfäste (Fixat)
357 199 273

02A startmotor (9A,KR,2E) (Fixat)
02A 911 023 D

Extra:
======
Värmesköld för huvudbromscylinder (måste kolla upp om jag har, men ska fixas)
357 612 163

Lagerbock för mekanisk kopplingsmanövrering (blir nog hydraulisk koppling)
02A 141 708 B

Skyddshölje för mekanisk kopplingsmanövrering (blir nog hydraulisk koppling)
02A 141 728

Janne.M
2009-05-09, 22:14
Håller som bäst på att kika vad som behöver bytas för att få in 2E bottendelen i min bil kombinerat med Digifant 2 insprutningen som jag har. Måste fixa ihop den bästa kombinationen från min bil och passaten.

widget
2009-05-09, 22:42
Håller som bäst på att kika vad som behöver bytas för att få in 2E bottendelen i min bil kombinerat med Digifant 2 insprutningen som jag har. Måste fixa ihop den bästa kombinationen från min bil och passaten.


ser ju kanon ut..:)
oj visste inte att man måste ha så mycket nya delar om man ska stoppa i en 02A låda...jag har ju funderat på samma sak.. men dom flesta delarna kanske du redan har på bilen eller blir det att köpa nytt?

2stroke
2009-05-10, 16:59
Diagnostiserade även min bottnande drivaxel till mina motorkuddar som var helt slut.
Därför kommer det bakre fästet att PU-fyllas, en starkare växellådsfäste att inhandlas och det främre ersättas av hockeypuckar till jag har råd med nåt vettigare.
Hoppas bara inte drivaxeln varit och slagit allt för mycket på tätningen i medbringaren i lådan.... som vissa andra haft problem med på sina mk1:or.

Janne.M

Jag har troligen problem med motorkuddarna till en av familjens bilar :
Golf-III med 2,0 ( 2E ) motor.
Det blir ett betydande ryck i bilen vid gasuppsläpp eller då man lägger på gasen plötsligt...
Jag gissar att den främre kudden är slut/sjunkit ihop.

Var kan man få kudden/kuddarna PU fylld ?
( Original kuddar på VAG kostar ju en förmögenhet !! )

TIPS ?


.

Lillen
2009-05-10, 17:54
Janne.M

Jag har troligen problem med motorkuddarna till en av familjens bilar :
Golf-III med 2,0 ( 2E ) motor.
Det blir ett betydande ryck i bilen vid gasuppsläpp eller då man lägger på gasen plötsligt...
Jag gissar att den främre kudden är slut/sjunkit ihop.

Var kan man få kudden/kuddarna PU fylld ?
( Original kuddar på VAG kostar ju en förmögenhet !! )

TIPS ?


.

Du åker ner till din järnhandel.
Sedan köper du någon PU-massa , lim eller liknande.
Applicera i kudden med tunna lager som får torka/härda innan näst lager.
Sedan är det klart.

Finns många olika märken och olika hårdhet.
Jag köpte förut shore 60 som blir ganska hårt när det härdat.

Janne.M
2009-05-11, 01:28
ser ju kanon ut..:)
oj visste inte att man måste ha så mycket nya delar om man ska stoppa i en 02A låda...jag har ju funderat på samma sak.. men dom flesta delarna kanske du redan har på bilen eller blir det att köpa nytt?

Är ju en hel del delar, jag har allt förutom G60 hastighetsmätarvajern och repdelar (urtrampningslager och locket till gaveln.

golf666
2009-05-11, 08:29
Är ju en hel del delar, jag har allt förutom G60 hastighetsmätarvajern och repdelar (urtrampningslager och locket till gaveln.

Trevligt att få "allt på köpet sådär"!
Istället för att köpa allt löst :)

Men du kan väl ta hastighetsmätar vajjern ifrån passaten?
Jag kör då med en sån vajjer i min mk1 turbo med mk2ans instrumentpanel!!

Förresten, behöver du ett lock till gaveln har jag nog 1 eller 2 till övers, skicka PM! :)

Janne.M
2009-05-14, 00:21
Trevligt att få "allt på köpet sådär"!
Istället för att köpa allt löst :)

Men du kan väl ta hastighetsmätar vajjern ifrån passaten?
Jag kör då med en sån vajjer i min mk1 turbo med mk2ans instrumentpanel!!

Förresten, behöver du ett lock till gaveln har jag nog 1 eller 2 till övers, skicka PM! :)

Jag har bara läst mig till att passatens hastighetsmätarvajer inte passar mot instrumenthuset i mk2, iofs så var det ju på vortex och kan ha gällt deras ABA motorer. Men kanske skiljer lite ändå, finns ju massa olika i ETKA.

Kom på att jag inte behöver något gavellock då jag har ett och man går in "vanliga" vägen för att byta urtrampningslager på 02A och inte genom gavellocket som på 020

Och jo, riktigt skönt att få alla delarna på köpet ;)

Janne.M
2009-05-17, 15:55
Bilen gick genom besiktningen UA igår. Har nu plockat isär det mesta på passaten, ska iväg nu och lyfta ner motor och låda, hoppas bara bultarna till framvagnsbalken släpper....

Lillen
2009-05-17, 18:48
Janne.
Bromsok???
Är det några fungerande kvar från passaten?
Vad för bromsar satt det på din?

På min kärvar de nå kopiöst!

Henrik.M
2009-05-17, 20:47
Bilen gick genom besiktningen UA igå....

Jag sa ju det. ;-)

Janne.M
2009-05-17, 22:48
Nu står motor, låda och framvagn på backen och passaten står i högan sky =) har kvar att plocka bort pedalstället, bromsprylarna, spakstället, bromsar, c-lås systemet och kablaget till insprutningen och elen.

Efter dag1; rensat och lossat kringutrustning och märkt upp kontakterna:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/dag1.JPG

Ikväll; ett smärre slagfält:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/dag2a.JPG

Motorn och växellådan såg riktigt bra ut:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/dag2b.JPG

Ska krypa in under och lossa resten nån dag när man får ork igen:
http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/dag2c.JPG

Man hade iaf tur med vädret, det som chockade mig mest var ändå att alla bultar till framvagnen släppte hur lätt som helst med 450mm kraftskaft, ingen rost eller så, dock så drog jag av bägge två av de 15mm bultarna till krängaren i bakkant på framvagnen... Hann också med att ställa lite handbroms på polaren S**B 900T med stundande besiktning imorn.


Janne.
Bromsok???
Är det några fungerande kvar från passaten?
Vad för bromsar satt det på din?

På min kärvar de nå kopiöst!

Har kvar alla bromsok, så ska kika på dom när jag har tid om jag inte behöver dom själv, men det tror jag inte, vilka behöver du?

Hedningen
2009-05-17, 22:58
Snyggt.. det tar sig.:P Går klar mycket mer framåt än för mig:S Har bara montera de röda bältena jag köpte av alex. Men snyggt som fasen vart det.

Janne.M
2009-06-05, 22:22
Har haft lite tändingsproblem när tändspolen blir varm, så en högeffekts torrspole från biltema är inhandlad.

Mitt i min inget bugrun abstinens var jag tvungen att vara och byta olja på golfen, och passade på att avfetta underredet och hjulhusen och spola rejält rent, tvätt och vaxa.

Passaten är helt nerplockat, bara ett bromsok och bränslepumpen kvar, sen åker den Volvo FL250 till skroten. Snart sitter motorn och växellådan hemma i garaget för lite kvällspyssel också. Får se om det blir EDPS i piteå imorn, men med det utlovade vädret är jag skeptisk

Blocket i garaget:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/block.JPG

02A lådan i garaget:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/02A.JPG

razer
2009-06-05, 23:50
Tips på fungerande hastighetsmätarvajer 191 957 803 H (golf mk2 mot 02A/J låda)

Janne.M
2009-06-06, 12:15
Tips på fungerande hastighetsmätarvajer 191 957 803 H (golf mk2 mot 02A/J låda)

Golf 1.1 - 1.3 liter eller?

Hedningen
2009-06-08, 23:56
Har du kvar kylaren till bilen?

Om hur stor är den i cm?

Vad ska du ha för den?

Janne.M
2009-06-22, 23:59
Semestern påbörjad och nu har det hänt lite grejer; pga krånglande tändning vid gaspådrag och misständningar i fördelarlocket, samt gnistor vid anslutningen mot tändspolen, så byttes tändspolen mot biltemas "torra" variant, nytt Bosch fördelarlock och rotor inhandlades och monterades = problemen lösta.

Passaten har nu förpassats till "himlen" hos Kuusakoski och idag skruvades , spindlarna+axlarna, toppen, växellådan och blocket från framvagnsbalken. Lådan och toppen ligger nu hemma och blocket ska hämtas imorn då ryggen inte kände för att lyfta den på egen hand in i bilen (lådan vart tillräckligt tung ;)

Ska ut till stugan på onsdag och slipa ner och lacka lite detaljer och börja en allmän uppfräschning av lite omkringdelar. Servopumpen skruvades av. Motorn vevas lätt runt utan missljud och crosshatchingen/honingsmärkena i loppen syns fortfarande tydligt på alla cylindrar + att loppen och kolvarna ser kanon ut.

Cyl1:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/cyl1.JPG

Cyl2:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/cyl2.JPG

Cyl3:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/cyl3.JPG

Cyl4:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/cyl4.JPG

Ska lossa tråget och kika efter metallspån vilket jag hoppas slippa, så kanske man slipper byta vev/ramlager.

Bilder kommer senare

Janne.M
2009-07-03, 17:18
Min bildhostning har kajkat igen så ni får vänta med bilderna.

Högtalarbafflarna är nästan klara för plastning, bara ett lager 22mm MDF till i kartfacken

Lite detaljer har blivit uppslipade och lackade med svart hammarlack:

främre motorbalken

Främre motorfästet (samma som G60 i gummi)
http://web.comhem.se/xzenom/motor/motorfaste.JPG

Startmotorn med lite ny silverfärg också
http://web.comhem.se/xzenom/motor/startmotor.JPG

Kopplingscylindern
http://web.comhem.se/xzenom/motor/kopplingscylinder.JPG

Har beställt de fyra bussningarna till främre motorbalken från VAG (kommer på måndag) och dom ska pressas in.

Har skramlat lite från avgassystemet nu i ett par dagar, samt att bilen har gått lite konstigt till och från, så hissade upp bilen idag när jag tvättade den. Hittade inga fel, men till sist såg jag att hela avgaskröken på sista dämparen var nästan helt av (horisontellt) ovanför bakaxeln....

Att bilen gått konstigt antar jag beror på snabbt fluktuerande mottryck när avgaserna inte gått igenom hela systemet... nåja nu får jag en ursäkt att sätta på ANSA 2.25" systemet jag haft liggande, måste bara köpa en ny slutburk då den sista är rensad. Operationen börjar på söndag =)

Enda kruxet att nån tidigare ägare (ej henrik) har svetsat ett hemmapulat avgassystem och svetsat fast det rakt på främre röret, nån som har nåt bra tips på hur man ska komma åt att "såga" bort svetsen på ovansidan av främre röret utan att plocka ner det?

Bilden är dock nu nytvättad, och satt med värmepistolen i en halvtimme för att få till svärtan på bakre kofångaren inför miniträffen imorn är 97% nöjd.

Lillen
2009-07-03, 21:47
borta

Janne.M
2009-07-03, 23:03
Tigersåg.
VAR försiktig så bladet inte kommer åt karossen.
Eller bågfilsblad i handtag men så får du nöta på ett tag.
Lägg en bockad plåt som skydd mot karossen.

Tänkte köra bågfilsbladet, grejen är ju den att jag inte kan kapa rakt av då avgassystemet är draget en bra bit in över det främre röret, så vet inte om tigersågen har tillräcklig "precision"...

andra tips?

Lillen
2009-07-04, 00:38
borta

Janne.M
2009-07-04, 23:48
Tror jag kapar av röret framför svetsen och gör en förlängare/adapter 2.25" till 2" (original?) annars tar jag hårdmetallbitsen till dremeln

Henrik.M
2009-07-05, 00:19
Tror jag kapar av röret framför svetsen och gör en förlängare/adapter 2.25" till 2" (original?) annars tar jag hårdmetallbitsen till dremeln

Tänk vad man får bara ideer när man är riktigt nödig. =))

Janne.M
2009-07-16, 20:03
Efter allt bängel med avgaset så mätte jag upp grejerna och det ser ut på följande vis:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/golfens%20avgas.JPG

Det är inte ANSA systemet som sitter på utan hänvisningarna i bilden är bara för referens för mig. Första burken är nån typ av "virveldämpare" men om det ger nåt på en sugis vet jag ej..

Försökte såga och slipa i svetsen mot främre röret, men var ingen ide... hårt och trångt som attans. Då det är originaldimension på röret till slutburken så ringde jag runt och hittade en bosalburk från Auto OP till riktigt bra pris.

http://web.comhem.se/xzenom/motor/bosal.JPG

Monterade och gick som smort, måste bara justera lite så det inte tar i baxaxeln:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/bosaltips.JPG

Fixade även till den hemmafixade upphängningen bak, så den vart lite mjukare än tidigare:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/bosalhanger.JPG

Janne.M
2009-07-16, 20:10
Har komit lite längre med kart/högtalarfacken.

Skruvade och limmade ihop förstärkningar till högtalarringen:

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/baffelram.JPG

Baffeln i kartfacket:

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/baffelram2.JPG

Limmade i flera steg (fick härda 24h mellan varje steg) med Sikaflex Ultragrip och fixerade med skruvar i förborrade hål i plasten från sidorna, som sen limmades över.

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/limmadbaffel.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/limmadbaffel2.JPG

Tror ni det här håller? eller måste jag dra över ett par lager med glasfiber (väv + polyester, utan fleece) rakt på plasten och baffeln?

Börjar bli sugen att klä med vinylen

Janne.M
2009-07-31, 19:01
Semestern slut och jobbat i 2 veckor nu, har inte varit så mycket aktivitet i tråden, men det har ändå hänt grejer.

Högtalar/kartfacken ska slipas till och glasfiberspacklas, varefter de kläs i vinyl och sen börjar det roliga. Vill eg. inte ha steget i skuffen men vet inte vart det skulle få plats annars (30x20)...

Har köpt quarterflares som redan är nerslipade och lackade (atlasgrå?) men dessa ska lackas om i heliosblått och monteras fast jag saknar 50% av fästpunkterna i innerskärmarna. Skärmkanterna ska även valsas vid tillfälle. Dock så måste kofångarfästena modifieras så att kofångarna sitter tätt mot karossen först, så quarterflaresen kanske åker på först till våren.

http://web.comhem.se/xzenom/parts/quarterflares.JPG

Provmonterat fram:

http://web.comhem.se/xzenom/parts/quarterframprov.JPG

Provmonterat bak:

http://web.comhem.se/xzenom/parts/quarterbakprov.JPG

Som sagt så måste kofångarfästena justeras och det hemmapulade fästet för framkofångaren i vänstra skärmen fixas så att allt sitter snyggt.

Har även sågat ut fyllbitar i 22mm MDF för corradobaksätet, som dock måste justeras till lite mer, sättas fast och sen kläs med skumgummi och något originalliknande tyg om jag inte hittar corrado bakre "dörrsidor" som man lyckas modda. Måste även tillverka en fyllbit som man slänger i under mittarmstödet (efter att man plockat bort det) för att det ska gå igenom besiktningen. Snackade med teknisk service och det räckte inte med att ha kvar bälten för 4 passagerare, utan alla 4 måste ha sittplats också om man inte vill regga om för 3 passagerare.

När jag samtidigt pratade med teknisk service på SBP så framkom det angående reflexer att de måste vara godkända (reflextejp gills ej) och monteras minst 35cm ovanför marken och högst 40cm in mot mitten från punkten längst ut på sidan av karossen (skärmkanten). Detta fick mig att vilja skrota idén med mina clear röd/vita eftermarknadslysen och ett par original Hella svart/röda baklyktor ska inhandlas, då de även fyller ut hålen bättre än eftermarknads.

Detta har lett till att jag blivit ännu sugnare på mitt tidigare halvt inslagna spår på att bygga bilen nästan uteslutande på de bästa delarna från VAG koncernen, om än lite modifierade = riktig OEM+, enda som inte stämmer nu är skärmblinkers + ratt + fälgar + pedaler (ska bytas mot TT varianter) + baklycktorna som ska bytas snart

Har haft problem vid varm motor (3/4 av max vattentemp) 90-94grader oljetemp att motorn under WOT acc har för en kort stund "tappat" bränsle eller gnista vilket förhoppningsvis avhjälps med den idag hämtade nya termokontakten samt om det inte hjälper en annan knacksensor då min nuvarande har tappat en del av ytterhöljet i plast.

Har även inhandlat mattsvart motorfärg och blocket ska börja strippas och slipas snart, vilket även väntar växellådan som kommer lackas i silver högtempfärg.

Går allt som planerat så är nu målet att köra ner med bilen till Bugrun 2010.

freddan84
2009-08-01, 18:25
låter som du har fullt upp!=)

vi är i "samma sits" ska själv måla min växellåda med samma värmebeständiga silverfärg här i dagarna=) kör CA primer först så sitter det bättre.

vill se denna på bug run nästa år.

mvh // Freddan

widget
2009-08-01, 19:19
Det verkar gå frammåt... :) bra jobbat...!

Janne.M
2009-08-02, 20:50
låter som du har fullt upp!=)

vi är i "samma sits" ska själv måla min växellåda med samma värmebeständiga silverfärg här i dagarna=) kör CA primer först så sitter det bättre.

vill se denna på bug run nästa år.

mvh // Freddan

CA primer?

Motorblocksfärgen skulle inte ha nån primer för att det inte håller för temperaturen (bullsh*t?) men man kanske ska slänga på nån primer där också?

freddan84
2009-08-02, 21:30
nej jag tog inte det på motorblocket heller men växellådan ska det inte vara några problem med.

Janne.M
2009-08-02, 22:34
nej jag tog inte det på motorblocket heller men växellådan ska det inte vara några problem med.

Ok, får köra med primer där då, måste bara rengöra först.

Tack för en smidig affär förresten, om jag inte skickade nåt mail. Allt kom fram helt och fint

Janne.M
2009-08-09, 15:16
Gav mig på att "pressa" i bussningarna i främre motorbalken, efter massa svärande och bänglande med skruvstäd och hylsor vilket endast resulterat i en ipressad bussning, så hämtade jag lite hjullagerfett och pressade i resterande av bussningarna med tummarna =)

Så då är den tillfixade balken med nya bussningar och "nytt" G60/2E motorfäste klara att monteras.

http://web.comhem.se/xzenom/parts/renoveradbalk.JPG

Köpte ju på mig ett par "Hella" baklampor, men när grejerna kom så visade det sig att det bara var ett Hella ljus och en taskig kopia så vet inte om jag ids ha dom på om jag inte får tag i en vänster Hella baklykta i kanonskick till bra peng.

Jämförelse:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/etthellabakljus.JPG

Båda två:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/hellabakljus.JPG

Har inte riktigt vant mig vid utseendet så får se hur jag gör.

Janne.M
2009-08-09, 15:21
På ljudbyggesfronten har det också hänt en del:

Glasfiberspacklade kartfack (biltemas "korthåriga" funkar bra):

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/spackladbaffel.JPG

Grovslipat kartfack:

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/slipadbaffel.JPG

Måste vara och köpa lite filar och munskydd imorn, vart ett H-vete utan det senare och med bara sandpapper. Mer 3M spraylim måste också inhandlas då det nästan är slut.

Blir nog att beställa en liten bok också:
http://www.bokus.com/b/9780837603001.html?pt=search_result&search_term=bosch%20engine

Så man får lite mer på fötterna om skillnaderna mellan de olika digifant 2 varianterna och funktion etc

Janne.M
2009-08-20, 19:44
Har nu slipat upp en kanon finish på glasfiberspacklet, vilket för övrigt är sista gången jag grovslipar något utan maskin! Inhandlade också en mask med dubbla filter för att slippa alla glasfiberpartiklar i halsen, vilket var en stor bonus. Heltäckande byxor är också bra för er som testat spackla/slipa i shorts ;)

När själva vinylen skulle kläs räknade jag med att få göra om men gjorde ändå "klart" för att se om det fanns fler problemområden, då det första var att jag började med att försöka få vinylen sträckt runt själva baffelhålet, vilket inte blev allt för bra...

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/vinyl%20version1A.JPG

slutresultatet som skall göras om blev som följande:

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/vinyl%20version1B.JPG

Denna gången ska jag rugga upp ytan på plasten och preppa med plastprimer innan jag applicerar sprutlimmet, kanske ska köpa 3M istället för biltemas lim också då det kändes lite kasst. Ska lägga vinylbiten över den långa plana biten först och få den att fixera ordentligt innan jag börjar sträcka över själva baffeln. måste det bli ett veck kommer jag att lägga det snett ner mot högra hörnet. Måste även köpa fler klämmor.

Nån som har några andra tips? hjälper värmepistol nåt?

Janne.M
2009-09-05, 20:31
Nu har det hänt lite igen, monterade den renoverade motorbalken med passat/g60 motorfäste och nya bussningar. Det hydrauliska främre fästet vart helt slut. Kändes mycket bättre på provturen, dock är bakre fästet helt slut, så det ska bytas vid motorkonverteringen.

Åkte på ett lustigt fenomen, när jag lägger i 5:an och börjar släppa kopplingen så är det nåt som börjar skramla, måste vara bulten som håller motorbalken mot kylarbalken då den var av hembyggd variant och inte drogs åt ordentligt eller att jag fäste främre/undre plåten (satt inte fast tidigare) som sitter på bilar med små kofångare mot kylarbalken... felsökning imorn.

Gissa vilken den nya är ;)
http://web.comhem.se/xzenom/parts/balk.JPG

Har hänt lite med dörrsidorna också

För lite klämmor...
http://web.comhem.se/xzenom/ljud/vinyl.JPG

Så här blev resultatet från vinylklädning nr1, före spraylimmet släppte:
http://web.comhem.se/xzenom/ljud/forsok_ett.JPG

Köpte in en oscillerande slipmaskin så kartfacken ska slipas (för att slippa dammet) och sen kläs om på riktigt med kontaktlim och värmepistol efter tips från Henke på BRL.

Janne.M
2009-09-06, 22:56
Har fått ett klunkande ljud på 5:ans växel när jag bytte bussningar/balk/främre motorfäste... felsökning pågår för fullt.

Har börjat att justera in främre kofångaren, fäste tjocka brickor med metallepoxi (pga avsaknad av svets) på stagen mot balken för att få upp den. Måste upp några brickor till längst fram för att få det helt perfekt. Bilen verkar också ha varit krockad nån gång då ena rambenet är lite missformat. Vänstra staget måste sågas och vikas in lite i anslutningen mot balken för att få den tight mot skärmkanten. Stagen till bakkofångaren kommer få samma behandling.

Jämförde också fördelaren på 2E blocket mot min digifant fördelare och båda är av 4-fönsters typ så då slipper jag byta fördelare, vilket är ganska skönt.

Janne.M
2009-09-13, 23:32
Mitt i allt elände med klunkande/raspande missljud, hittade jag dessa:

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/bbs.JPG

Ska ringa och höra med ägaren om han är sugen på att sälja/byta om navhålet är rätt förstås.

yantra
2009-09-13, 23:46
Reflextejp kanske inte gillas men jag brukar köra med en dubbelhäftande tjep och en avbruten cykelreflex och de säger inget på sbp

Henrik.M
2009-09-13, 23:53
Mitt i allt elände med klunkande/raspande missljud, hittade jag dessa:

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/bbs.JPG

Ska ringa och höra med ägaren om han är sugen på att sälja/byta om navhålet är rätt förstås.

Helvete.....jag höll på att dö!!!!!
Innan hjärnan kopplade att det inte var golfen på bilden , jag såg bara färgen och läste texten om allt elände.
Var på väg att kasta mig på telefonen och fråga vad du gjort med bilen när skärmkanten såg ut sådär.

Tur jag han sansa mig och tro mig se en opel istället.

Du har ett PM ang fälgar.

Mk1
2009-09-18, 09:17
Nåt för dig som använder bilen på vintern..?
http://www.blocket.se/lulea/BBS_15__falgar_med_vinterdack_23641434.htm?ca=1_9&w=0

Janne.M
2009-09-18, 11:11
Tackar för tipset, har redan bra vinterdäck, men då det är en arbetskompis son som säljer fälgarna så kanske man kan höra om man får kompispris =)

Janne.M
2009-10-03, 14:52
Fick en massa mer krångel i växellådan, så idag var jag om hämtade en låda i bra skick (inget glapp) och verkade riktigt fin.

Fick den + en övre frontplåt som verkade nästan helt ny, fyrljusgrill med alla lampor i bra skick (finns till salu), konsollen runt takluckeveven för ett bra pris. Så nu ska jag vara och köpa växellådsolja och lite drivaxelfett och sätta igång med bytet. Orkade inte rackla någe mer.

Gullideckel
2009-10-04, 11:21
Köp dom där fälgarna om du har minsta chans! Hoppas de löser sig med lådan.

Janne.M
2009-10-04, 11:31
Köp dom där fälgarna om du har minsta chans! Hoppas de löser sig med lådan.

Killen vart inte ett dugg sugen att sälja, och hade han sålt dem så hade jag varit tvungen att borra om navet då dom var eftermarknads till opel (mindre navhål än VW). Men ska ringa nån gång senare i vinter när studenterna har som minst pengar och se om han är sugen =)

Efter en massa bök och stök så sitter nu den "nya" 9A lådan på plats istället för den gamla AUG:n, vilket gör att jag nu har ca 9km/h lägre hastighet på 2:ans växel på maxvarv. Igår kväll vid 22 rättare sagt och då hade jag och Henrik bänglat sen 16,30. Lådan gick lätt som en plätt att få ner, och maken till rassel och glapp i slutväxeln hade Henrik aldrig sett inte konstigt att den låt som bara den.. :P

"Nya" lådan hoppade på alldeles för lätt och då förstod vi att något skulle gå fel senare... och mycket riktigt så pajjade mitt runt ett år gamla DLi-teknik Race växellådsfäste! Det särade på sig i mitten så att innerdelen bara snurrade när man skulle skulle i med bulten. Vi försökte svetsa fast den, men gulkromateringen tillåt inte det. Vi försökte klämma ihop den och se om den skulle sluta snurra, men inte... Så efter 1½ timmes bängel får Henrik en idé och vi borrar ur gängorna sätter i en M10 underifrån bultar fast den mot armarna från växellådan och sänker sedan ner fästet mot koppen och drar fast den där efteråt. Måste snacka med David om konstruktionen och ett förslag på hur han skulle bygga dem från och med nu.

Nu började vi vara riktigt möra i skallen kan jag tillägga. Satte ihop alltihopa, fyllde på växellådsolja och justerade kopplingen (dubbla gummin funkar inte så bra ;)) Men när vi skulle justera växellänkaget stötte vi på patrull. Vi lyckades inte få i femman alls, så efter lite bök sköt vi på det till idag. Jag ska ner i garaget och bängla till det med tjejen.

Lådan funkar bra, inga missljud och bängel, dock så viner det lite i den på 2:ans växel så jag måste ta ett snack med killen jag köpte den av då han påstog att den var i perfekt skick.

Stort Tack till Henrik för hjälpen, hade varit tungt annars.

Nu jagas det bara G60 eller en sen hydrauliskt topp.

Janne.M
2009-10-05, 00:33
Killen slutade höra av sig när jag påpekade att det måste ha "vinit" på 2:an när han haft lådan, oväntat... nåja inte hela världen.

Nu funkar det att få i 5:an, hade råkat vända upp och ner på fjädern mm i justeringen för 5:an ovanpå huset (Selector shaft detent plunger) när vi hade ut den, och så fort det var fixat så funkade det perffa.

Henrik.M
2009-10-05, 00:43
Nu funkar det att få i 5:an, hade råkat vända upp och ner på fjädern mm i justeringen för 5:an ovanpå huset (Selector shaft detent plunger) när vi hade ut den, och så fort det var fixat så funkade det perffa.

Jag får ta på mig det misstaget.
Var ju min smarta ide att vända på den för att jag.....vet inte varför. =)
Jag tyckte väl det såg bättre ut med hylsan neråt eller något.
Skyller på tröttheten och att vi fick en överdos clabbe på radion.
Det roliga var ändå att jag påpekade högt att den inte satt så från början , ändå monterade jag skiten fel väg för att jag tyckte det såg bättre ut.
Du stod och höll reda på min armbåge som sekunden före höll på att sopa iväg delarna efter golvet.
Vi får ta 2 lärdomar av det hela.

1: Går det för lätt, går något senare fel.

2: Rör aldrig något som fungerar och gör man det mot förmodan , sätt ihop det på samma sätt oavsett vad du får för dig.

Det var mitt fel och jag tar på mig det. *LOL*

Janne.M
2009-10-05, 01:03
Jag får ta på mig det misstaget.
Var ju min smarta ide att vända på den för att jag.....vet inte varför. =)
Jag tyckte väl det såg bättre ut med hylsan neråt eller något.
Skyller på tröttheten och att vi fick en överdos clabbe på radion.
Det roliga var ändå att jag påpekade högt att den inte satt så från början , ändå monterade jag skiten fel väg för att jag tyckte det såg bättre ut.
Du stod och höll reda på min armbåge som sekunden före höll på att sopa iväg delarna efter golvet.
Vi får ta 2 lärdomar av det hela.

1: Går det för lätt, går något senare fel.

2: Rör aldrig något som fungerar och gör man det mot förmodan , sätt ihop det på samma sätt oavsett vad du får för dig.

Det var mitt fel och jag tar på mig det. *LOL*

Haha, tycker vi stryker det och skyller på Clabbes enerverande tjut på radion istället =)

Janne.M
2009-10-25, 23:30
Pust.. mitt i allt växellådsbytande, vinterservice och diverse hundutställningar och valpkurser har man faktiskt hunnit vara en sväng eller två i garaget också.

Monterade en brandsläckare som Henrik råkade ha liggandes (tackar):

http://web.comhem.se/xzenom/parts/slackare.JPG

Sen behövdes det en uppfräschning av vinterplåtisarna:

http://web.comhem.se/xzenom/parts/falgar.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/parts/falg.JPG

Lyckades klä om kartfacken med sina nya 6,5" högtalarringar, kontaktlim och värmepistol is the shit! köp inget spraylim, bara skräp! "Bucklorna" efter klämmorna har inte lagt sig riktigt än, får nog dra en repa till med värmepistolen för att få bort det sista:

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/baffel.JPG

Janne.M
2009-10-25, 23:38
Monterade rockford punch 6,5" orna, dock kommer jag nog byta "galler" då de är lite för skrikiga för mig...

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/punch.JPG

Provkopplade allt i skuffen och allt funkade =)

http://web.comhem.se/xzenom/ljud/ljud.JPG

Började sen dra kablarna, men fick bara dit jorden, högtalarkabeln och strömkabeln på vänster sida ända fram till säkringsboxen. 1 extra timme gav inte så mycket när man hade massa annat att göra. Passade på att byta ut vänster instegslist samtidigt då alexander hade hämtat en mycket fräschare åt mig på skroten. När jag monterar högtalarbaffeln så kommer jag samtidigt byta fönstervevsmekanismen som kärvat ihop på höger sida.

Nästa uppdatering lär dröja till på onsdag, om inte helgen fullt upp fram tills dess.

Skaffade även en billig G60 topp, men efter missförstånd med säljaren så hämtade jag ut en topp som saknade det 5:e kamlagret och inte det "4:e" som "saknas" pga att det är en hydraulisk topp.. Unitek & ST skulle ha runt 2000kr för att linehona kamöverfallen för att ett från en annan topp skulle passa så får lösa det med säljaren och sen börja leta en ny..... :P

Janne.M
2009-10-31, 16:24
Varit iväg till garaget en sväng igen.

Strömkablaget ända fram till batteriet och vänster högtalarkablage är draget och vänster högtalare/kartfack är också monterat. Började med höger sida och skulle samtidigt byta fönstervevsmekanism, men den nya som polaren plockat från en skrotbil pajade så fort jag skulle skruva runt den. Håller på att bygga ihop en hybrid mekanism av vajern från mekanismen från en passat -91 bakdörr och skenan från den som gick sönder. Ska bara fixera sista vajeränden så är det fixat.

Återkommer med mer imorn.

Janne.M
2009-11-01, 18:28
Sådär just hemkommen från garaget, har ju fått en del gjort så här i bakfyllan ;)

Nu sitter kartfacken/högtalarbafflarna färdiga i dörrarna:
http://web.comhem.se/xzenom/ljud/dorrsida_komplett.JPG

Slutsteget monterat i skuffen, ska dölja kablarna lite bättre när jag orkar.
http://web.comhem.se/xzenom/ljud/slutsteg_monterat.JPG

Poppar på ganska bra nu, men blev sugen på ett fyrkanalssteg och en 10" bas helt plötsligt, så man får ju se vad som händer under vintern =) Ska se om jag får tag i ett oscilloskop nån dag i veckan så jag kan ställa gainen på steget optimalt utan klipp.

Nästa projekt:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/audi_motor.JPG
Synd att den inte skulle till mitt garage bara.. -04 180 hk hade inte suttit helt fel.

Men nej nu har jag köpt på mig en till 8v hydraulisk topp som jag ska börja preppa snart, så nu ligger det en 2E-topp, en G60 topp (saknar kamlageröverfall) och snart den nya 8v Gti toppen, nåt kul ska man väl kunna fixa ihop snart =)

Var och snackade med Unitek & ST om lite toppjobb, 1000kr för Mirafräsning, 1200kr för nya längre och hårdare avsmalnande ventilstyrningar, 1000kr för montering och 800kr för lite slipning just ovanför sätena.

Lillen
2009-11-01, 19:08
Hyfsade priser på jobb ändå!

Henrik.M
2009-11-01, 20:29
Ska se om jag får tag i ett oscilloskop nån dag i veckan så jag kan ställa gainen på steget optimalt utan klipp.

Då vet jag vem man ska ringa ,när man ska ha dunket justerat i bilen. =)

Vem är det som har köpt 180hk puffran och till vad ska den användas?

Janne.M
2009-11-01, 22:42
Jepp dom har bra priser, sen har jag inte frågat nånting om dom ska ner och grotta i toppen, men tror inte det är allt för dyrt. En av gubbarna där har ju kört en del trimmad scirocco tidigare så dom har bra koll på VW också. Man kanske ska kika på priser hos racerfeldt ändå, han är ju ändå gammal i gamet och har pysslat med VW han också.

Haha vi får väl se Henrik, men får jag tag i ett oscilloscop så hör jag av mig så kan vi ställa ditt steg också, men har inte pysslat allt för mycket med billjud, men det skiljer ju sig inte så mycket från PA/Studio ljud.

180hk:n skulle till en bilverkstad på skurholmen (JB), var någons son som hade fortsatt köra bilen fast oljelampan hade börjat lysa och hela motorn hade skurit ihop....

Janne.M
2009-11-02, 22:54
Tyckte det lät lite mesigt från förarsidan... mycket riktigt så hade jag råkat förväxla fasen (+/-) så nu låter det betydligt bättre.

Fixade även ett bättre fäste till fastsättningen i mitten för corradobaksätet. Aluminiumplattjärn mellan bältesinfästningarna med gängade hål för bult.
Ska fixa nåt snyggt till nedre yttre fästena också, som inte kräver så mycket svetsande som corradons originalfästen som jag hade i förra bilen.

Janne.M
2009-11-30, 23:13
Har inte haft så mycket sug senaste tiden, men var iväg en sväng och kikade på vad som behöver göras på toppen, köpte ju på mig både en G60 och en Gti topp men det visade sig att G60 toppen saknade ett kamlageröverfall när den kom fram, så därav köpet av Gti toppen.

G60 vs. GTI
http://web.comhem.se/xzenom/motor/toppar.JPG

Skillnaderna; måste kapa och plugga röret för extraluften till k-jet spridarna och borra och gänga ett nytt hål till fuelrailen.
http://web.comhem.se/xzenom/motor/toppar2.JPG

Gjutningen av kanalerna ser lite annorlunda ut men har samma dimentioner

G60 vs GTI insug:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/g60 insug.JPG
http://web.comhem.se/xzenom/motor/Gti insug.JPG

Janne.M
2009-12-01, 19:00
G60 avgas:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/g60 avgas.JPG

Gti avgas:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/gti%20avgas.JPG

Måtten på portarna är

Insug: 24x33 - VWMS 27x36 +/-2mm
Avgas: 30x34 - VWMS 27x35 +/-2mm

Att jämföra med VW motorsport specen för digifant toppar som jag ramlade över (har även K-JET tabellen om nån är intresserad):

Intake Radii R= 16 +/-1
Exhaust Radii R= 13.5 +/-1

Head inlet and intake manifold ports have the same specs:
Height 36 +/-2, 27 width +/-2

Head exhaust specs:
Height 35 +/-2, width 27 +/-2

Exhaust manifold inlet port specs:
Height 34 +/-2, width 27 +/-2

Exhaust manifold dual outlet port specs:
45 +/-2

Har inte skaffat nya packningar ännu så har inte mätt upp deras mått, men jag har inte tänkt gå överstyr med portning, speciellt då jag bara har originalstorlek på ventilerna så vill jag ju inte gå över deras mått i portarna, utan en lättare portmatchning får duga. Till råga på allt så är GTI toppen gjord i Mexico (....) men jag ser då inga större bevis på att gjutningen skulle vara sämre som alla säger.

Nu ska man bara lyckas hitta en 11mm insex hylsa så att man får ut spridarhylsorna ur G60 och in i GTI toppen.

golf4life
2009-12-02, 20:07
Tråkigt att g60 toppen saknade överfallen.

Dom golf toppar ja sett så har alla varit gjorda i Mexico :)

Så de är nog som de ska.

vad har du tänkt köra för kamaxel sen ?

Janne.M
2009-12-03, 00:48
Fick sanslösa fraktpriser från Autotech i usa för en kamaxel (187USD, då hjälper det inte att kamaxeln är billig 155USD) då jag tänkt beställa en 270 graders, får ta och ringa Colin på Techtonics och höra vad han ska ha för deras 272 inkl frakt, men måste tima det med deras tidszon också. Men just nu så lutar det nog åt en Dr.Schrick 268 eller 272 från tyska E-bay. Men hittar man nåt roligt beggat så vet man ju aldrig.

Har bara kikat på mekaniska toppar tidigare och dom har alltid varit tyska, men kanske de hydrauliska förutom G60 som är mexikanska då....?

Har plockat lös lite delar från blocket och städat i garaget så man får lite plats att jobba också.

golf4life
2009-12-03, 20:22
ja de kan nog vara :)

Janne.M
2009-12-04, 00:12
Då var det dags igen, kan jag nån gång få ha ett problem/olycksfritt år....

Var på väg till jobbet imorse, körde ut ur en rondell i vänstra körfältet (mjölkuddsrondellen för er i luleå) och ut på 90km/h sträcka fortfarande i vänster körfält (97:an mot Boden). Lite halt så tar en liten stund att komma upp i 90, men när jag är där så får jag en merca taxi upp i röven som flashar med helljus (3 bokstäver, icke nämnt bolag ;) bromsar försiktigt i 1 - 2 sekunder för att markera att han är för nära. Då får han nåt ryck, brassar om på höger sida (höger fil) och svänger in precis framför mig och pallnitar. Jag börjar bromsa men hastiga inbromsningar på halt underlag i en mk2 utan ABS vs en Merca E?-klass med ESP, ABS etc så kan ni ju räkna ut hur det slutar....

Efter en lång hal inbromsning och hastighet nere i 65-70 så brakar jag in i arslet på honom. Kör åt sidan och gubben hoppar ut och säger att jag är en idiot och ska polisanmäla mig.... Dessutom har han 2 pers i bilen på väg till Sunderby Sjukhus och det bolaget kör endast Äldre, Handikappade och barn, smart gubbe. Förbannad och brottom till jobbet som man är så tänker jag inte på att ringa polis utan käftar lite och kommer fram till att vi ska skriva papper senare.

Endast ett knappt synbart märke på mercans bakkofångare medans jag har en knäckt grill, sned kofångare, trasig fäste och förmodligen en sned kofångarbalk/fästen (nybytta med nya delar DOH!) forhoppningsvis slipper jag rikta nåt ramben... kul nästan jämt :S

Bilder:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skada1.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skada2.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skada3.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skada4.JPG

Försäkringsbolaget och polisen trodde inte jag skulle ha någon större chans att få rätt då jag som jag också erkänner kört på honom bakifrån.

Ibland bara älskar man Svenska lagar....

Kul med halvförsäkring, river fronten på lördag kväll och hoppas på det bästa. Men önskar mig själv lycka till med att hitta en ny originalgrill i nyskick då de har utgått ur sortimentet

widget
2009-12-04, 18:14
Du det sög ju fett...:(
Jag har en orginal grill tror ja...

emilson
2009-12-05, 19:53
Kan det vara Gunnar Ledin du råkat stöta på?..........

Henrik.M
2009-12-05, 20:16
Kan det vara Gunnar Ledin du råkat stöta på?..........

Ledin åker V70.

Janne.M
2009-12-05, 20:19
Kan det vara Gunnar Ledin du råkat stöta på?..........

Nope, inte det. Tänker inte hänga ut nån chaufför, men vart jäkligt dåligt gjort. Orkar inte börja med polisen då det efter lite snack med bekanta (poliser, jurister) verkar vara väldigt svårt för mig att bevisa min oskuld, + ord mot ord samt att om jag anmäler honom för vårdslöshet i trafik så är chansen stor att jag också åker på böter för samma sak.

Man blir bara så ***** förbannad, att man ska låta honom gå fri. Skickade in till försäkringsbolaget, men har inget större hopp om att få rätt där heller, så åker väl på självrisk + att jag får stå för mina reparationer själv.

Nåväl iväg och tvätta/vaxa bilen och kika hur det ser ut.

Janne.M
2009-12-06, 15:38
Efter en mycket eftersatt tvätt och vaxning så hittade jag tyvärr detta... kul buckla.. kan ju inte börja fixa innan försäkringsbolaget bestämt hur det blir, får ringa dom på måndag. Just nu jagar jag passagerarna i taxin för deras utsago, men är inte helt lätt då bolaget tiger/inte får lämna ut då det rör sig om sjukresor.

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skarmbula.JPG

Lillen
2009-12-06, 23:11
OM du skulle polisanmäla så tar polisen deras(passagerarnas) vittnesmål.
Men som sagt då ligger du själv väl i risksonen för ett förhör åxå angående påkörningen?

Janne.M
2009-12-06, 23:29
OM du skulle polisanmäla så tar polisen deras(passagerarnas) vittnesmål.
Men som sagt då ligger du själv väl i risksonen för ett förhör åxå angående påkörningen?

Jepp, så försöker få höra vad dom har att säga för ev. polisanmälning men tror inte jag kommer att göra nån, mycket bängel för säkerligen litet resultat.

G60 V-spec
2009-12-07, 13:47
Sånt j**la sk*t som händer! Man blir riktigt förbannad på sånt här.

Mitt tankesätt är att om man ändå ska betala allt själv kan man väl också passa på att nita personen ganska lätt som orsakade detta. Väl spenderade 10-30k och kanske nån dag/natt på tomteverkstan.

Janne.M
2010-01-18, 20:46
Inget nytt från försäkringsbolaget än, vilket fått mig att tappa lusten lite men nu är jag på G igen, får ringa och kontrollera status på ärendet imorn.

Har donat med lite småprylar:

Mycket vill ha mera, så efter att jag fixat till ljudet med slutsteg och 6,5" så tyckte jag det funkade bra ett tag, men nu börjar det kännas lite basfattigt... =) Då BRL gick i konkurs var jag tvungen att åka iväg till Henke och lätta på hans förråd lite.

Ett stycke GAS 10" som passar bra i små lådor (bakom bakre hjulhuset rättare sagt):
http://web.comhem.se/xzenom/ljud/tia.JPG

och lite dämpmatta för att få ner skramlet och vägljudet lite, fick väldigt bra pris på grejerna:
http://web.comhem.se/xzenom/ljud/dampning.JPG

Dessa åker nog i först mot sommaren, måste ju lägga den lilla energin man har kvar på att fixa motorn och krockskadorna först om man ska ta sig ner till Mantorp och vara fin

Då mörkret forfarande gör sig gällande så har jag donat ihop en kabelhärva för att reläa upp mina originalstrålkastare. Hade tänkt ta styr strömmen direkt från den gamla H4 kontakten först (som ni ser på bild) men det känns inte bra att lämna dom gamla kablarna på andra sidan strömförande, så jag får forska lite var jag ska dra nya kablar och koppla in dessa till källan först.

http://web.comhem.se/xzenom/parts/ljusrelan.JPG

Före och efter bilder på hel/halvljus kommer senare när jag hunnit installera och testa.

Janne.M
2010-02-14, 23:31
Reläna till strålkastarna är monterade i bilen sen två veckor, och det blev klart märkbar skillnad. Det lyser upp en bra bit längre med helljuset och både hel/halvljuset är klarare och starkare.

Väntar fortfarande på försäkringsbolaget skall höra av sig med beslutet, men är inte hoppfull alls. Så jag har köpt på mig en fräsch original tvåljusgrill av Widget, har dock inte hämtat den från skellefteå än. Fix av resten av krocksakodrna tar jag tag i när jag fått besked. Behöver få tag i en skärmvalsare för att fixa till skärmkanterna också.

Var en sväng till garaget idag och började strippa ner motorblocket för nerslipning och lack. Hann få ner vattenpumpen, generatorfästet, vevhusventilationen etc men måste fortfarande lossa oljefilterhållaren och vattenkylaren samt ha loss remhjulet från vevaxeln så jag får bort undre kamkåpan. Började även slipa ner lite fästen, remhjul och spakstället för lack.

Ska dra ihop en beställning på liter grejer från Autodelar imorn:

* Topplockspackning (ADY, AGG = lite tunnare än 2E packningen)
* Topplocksbultar till 2E
* Kamremm och spännrulle till 2E
* Packningar (oljetråg, insug/avgas, vevhusventilation, oljefilterhus)
* Ventiltätningar
* Bakre höger motorfäste från G60
* 2st nya bärarmar + TT bussningar

När jag handlar trimkammen så kommer det inhandlas nya hydr.tryckare. Ska också inhandla en framvagnsbalk av Widget vid senare tillfälle då min är lite sned. Jobbar nästan bara natt nuförtiden så blir lite mer tillskott i kassakistan, men måste ju kompensera tjejen också för att man är borta =) Dock så är man ju trött och orkar inte riktigt jobba med bilen pga jobbet heller.

golf666
2010-02-15, 00:43
Kul med motorfix :) Kommer bli en trevlig maskin när den är klar!

Men fortfarande inte löst sig med försäkringsbolaget? Drygt...
Ja menar de är juh mer än 2 månader sedan du krockade!

Ja blev påkörd dagarna innan jul och hade fått klart med försäkringsbolaget knappt 1
månad senare och även fått utbetalat pengar som ersättning!!

Janne.M
2010-02-15, 11:45
Kul med motorfix :) Kommer bli en trevlig maskin när den är klar!

Men fortfarande inte löst sig med försäkringsbolaget? Drygt...
Ja menar de är juh mer än 2 månader sedan du krockade!

Ja blev påkörd dagarna innan jul och hade fått klart med försäkringsbolaget knappt 1
månad senare och även fått utbetalat pengar som ersättning!!

Jo, bara pengarna räcker till. Vill lämna in toppen för antingen radie- eller 3-vinkel fräs av ventiler och ventilsäten, men är inte så sugen på att köpa nya ventiler för 200kr styck... + säten + jobb, även fast jobb biten inte är så dyr.

För det går väl inte att slipa om gamla ventiler och bara sätta nya säten?

Mjo, drygt som bara den. Det drar ut för att det står ord mot ord och att jag mest troligt (typ 99% säkert) är den förlorande parten. Däremot bad jag försäkringsbolaget (Vesta) att ta den tid dom behöver för att se till att det blir så rätt det kan bli, och dom verkar verkligen ha ansträngt sig trots att det från början såg mörkt ut. Ärendet ligger nu hos den speciella granskningsgruppen och skulle fått svar typ förra veckan, men men.

Janne.M
2010-02-16, 12:32
Dom ringde precis från försäkringsbolaget, jag vart vållande. Vittnet och chauffören hade kokat ihop att omkörningen hade hänt 100m framför och att de sedan bromsat för hinder. Vilken mellanstadieunge som helst som läst teknik/Fysik kan ju räkna ut att inte ens med låsta bromsar hade jag kört in i honom efter 100m bromsande.... suck bara betala 1000kr självrisk och tappa bonusklass 12 till 10.

Nå skönt att det är över nu iaf, men "what goes around comes around" heter det ju.

Just petat iväg beställningen på autodelar och ska iväg till garaget en sväng och börja slipa ner motorblocket före lack.

ovredsson84
2010-02-16, 20:54
Hmm, tråkig historia det där.. Men man har ju andra åsikter om det hela.. Även om det varit 200m innan så har han inte gjort rätt tycket jag..

Janne.M
2010-02-22, 18:28
Då har man spenderat halva helgen i garaget i sällskap av goda Hof!

Började att preppa blocket under veckan som gick, kom en bit på vägen. Ordentlig maskering av hålen och finslipning kvarstår innan lack. (skrot G60 toppen får agera smutskydd för loppen)
http://web.comhem.se/xzenom/motor/blockprep.JPG

Pallade upp bilen och plockade ner hela fronten för att se vad som vart skadat i krocken. Det visade sig att det inte var så farligt.

Denna var största boven, tillsammans med att plåten runt hålen för fästet blivit lite demolerade, men det fixades:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skadat faste.JPG

Grovfixade även en gammal skada som uppkommit gammalt tillbaka:

Före:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skarmskada.JPG

Efter:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skarmskada efter.JPG

Var lite kallt så la bara på tunt med glasfiber spackel och snabblackade då det kommer att få göras om till sommaren, glömde dock att ta bilder på resultatet, skyller på ölen ;)

Plockade bort den undre frontplåten som tydligen inte ska sitta på golfar med stora kofångarna, den satt även i vägen för monteringen av de kommande kvartsbreddarna. Bytte även hela frontplåten som håller lysena då min gamla var körd, hade fått tag på en i nyskick tidigare. Detta medförde dock lite justeringsproblem då huven vart lite krånglig att stänga och inte ligger helt rakt nu... får justera frontplåten och huvlåset. Smällde även dit en ny originalgrill i bra skick som jag köpte av Markus (Widget).

Ni ser hur det blir på bilden, då ni även ser hur jag bucklade ut skadan i vänster skärm efter krocken:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/krockskada efter.JPG

Var för kallt för att lacka vid det här laget och ölen hade gjort sitt jag jag avbröt för helgen. Till nästa helg ska jag vara och låna en skärmvals och fixa till skärmkanterna fram och sen blir det lack efter att jag fixat fästöron för kvartsbreddarna.

Innan montering passade jag även på att montera denna luftstyrning till luftfilterboxen, ska på en lucka och ett rör som förbinder med luftfilterboxen (original Cold air intake =).
http://web.comhem.se/xzenom/parts/luftstyrning.JPG

Ska också handla en 276 graders trimkam och ställbart kamdrev av Tobbe så nu väntar man bara på leveransen från autodelar, och ev. inlämning av toppen på prepp hos lokala motorfirman.

Har även en komplett framvagnsbalk med bärarmar och riktig gti-krängare (min är endast 17 eller 19mm av någon konstig anledning). I den ska det läggas in R32/TT bussningar och ev. svetsa bärarmarna runt om.

Har tänkt lösa avgasproblematiken med det högre blocket genom att använda passatens grenrör (samma som golfens) men använda passatens främre rör, som visst ska vara längre? Dock så har ju den en anslutning mot en katalysator, så har tänkt "flara" upp en kant på ett rör och montera dit motsvarande fäste och packning och sen svetsa på en böjlig "avgasbit" (glömde namnet) och sen köra adapter till 2,25" om det inte går att göra direkt. Tankar om detta?

Börjar kännas som kort om tid nu... Bugrun närmar sig...

Janne.M
2010-02-22, 18:35
Fick lite delar från Autodelar idag, tog strax under 2 veckor, men jag hade ingen brådska och sa att han skulle skicka allt då det han inte hade inne hade kommit, då han ringde upp dagen efter att jag lade beställningen; bra service!

http://web.comhem.se/xzenom/parts/motor_renovering.JPG

Dock så vet jag inte om jag ska använda grenrörspackningarna och insugspackningen då de kändes lite "flimsiga" och billiga. Är tillräckligt bängligt att byta dom efteråt om de inte håller tätt för att det ska vara värt att betala för original. Glömde dock självklart nån liten packning men det får handlas på VAG istället.

Hämtade också nya grenrörsbultar med muttrar och brickor på VAG till avgassidan.

Janne.M
2010-03-17, 17:29
Lite tungt att få saker gjorda med bilen när man jobbar natt och måste sova ordentligt... men hann iväg till garaget en sväng idag.

Lossade oljetråget (med svänghjul på plats :P ) såg kanonfint ut inuti motorn med oljesprutare till kolvarna och vad jag kan se en smidd vev. Inte en tillstymmelse till metallspån i tråget heller förutom denna lilla bruna plastbit som man lätt bröt isär:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/plast.JPG

Lade blocket upp och ner med skumplast och ren papp mellan anläggningsytan mot toppen och golvet; Det är väl inga problem med att låta blocket stå på detta sättet ett tag?

Hittade detta skvalpskyddet på oljepickupen:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/skvalp.JPG

Denna borde ju uppfylla samma funktion som oljetrågspackningen med inbyggd skvalpplåt från mk3 tdi va? skillnaden kan ju inte vara stor och man sparar 400kr. Nedre delen av cylinderloppen såg lika fina ut som övre delen; med fina kryssmärken efter honing och inga lodräta skrapmärken, så jag hoppar över att byta ringar då allt verkar se fint ut.

Var och snackade med med trimfirman och fick ett pris på toppjobb motsvarande Phase 2 på volvo 8v toppar, men priset var lite saftigt så man får se, men jag kanske har annat på lut ;)

Lillen
2010-03-17, 18:58
Janne noterar du dina kostnader??
Vore skoj då jag har en 2L motor som står här jag med.

Lillen
2010-03-17, 19:26
Dubbel.

Janne.M
2010-03-18, 20:45
Inköp passat 2E - 2500kr
Pakcningar etc - 1500kr
Trimkam - 1500kr
Div småkrafs - 500kr

Är väl där jag står nu... ska dock mest troligt köpa min 3:e topp till det här projektet allt för att slippa betala dyra kronor till trimfirman. Så kommer att finnas en fräsch hydraulisk topp till salu snart.

Kommer dock att landa på lite till, men det går att göra billigt.

Janne.M
2010-03-21, 16:32
Låste in mig en sväng i garaget trots det fina vädret och grusade planer på att åka och kolla SM i isracing.

Tog tag i att fixa den trasiga upphängningen till slutdämparen som jag inte orkat börja med i snart 2 år då en tillfällig lösning funkat bra :P

Den gängade tappen som hängaren ska dras fast i hade gått av, detta löstes med lite borrning:

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/hole.JPG

Med en bredaxlad bult och ny hängare och oval kopparmutter:

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/hanger.JPG

Donade även till avgassystemet då det läkt i sista skarven (pga justering för att ej ta i bakaxeln), det hemmasnickrade systemet som sitter på är lite för kort så nu när muffen sitter ordentligt inkört så lär det ta i bakaxeln, men tätt avgas är ju viktigare så här i stundande besiktningstider ;)

När jag ändå hade vänster bakhjul borta passade jag på att provmontera ena kvartsbreddaren och trots kapade innerskärmar så kan man använda alla monterings hål (3st), hoppas detta stämmer på höger sida också, då behövs det bara fixas 1 fäste på varje sida fram.

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/rearleftqtrflare.JPG

Som ni ser så sitter inte bakkofångaren så högt upp som det skulle behövas och så tar den i lite på kvartsbreddaren samt att den inte sitter tillräckligt långt fram, detta måste adresseras snart, men inte prio 1.

Janne.M
2010-03-28, 17:47
Nu har kammen från Tobbe.G hittat hit med bussgods, rekordsnabbt luleå-falun på 1 dygn!

Forsbergs 276 Hydraulisk som suttit i Tobbes gula:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/forsbergs%20276h.JPG
http://web.comhem.se/xzenom/motor/FMS 276H.JPG

Hittade även ett par justerbara gula koni bakdämpare med sänkfjädrar (kommer köra på mina egna fjädrar) för en billig peng, men efter lite efterforskningar så verkar modellen: 80-2307SP vara till mk1, så får se om det funkar. Men de är hårda och fina, och framförallt justerbara, bara lite slitna i färgen men det ska rådas bot på om de kan användas.

http://web.comhem.se/xzenom/parts/koni.JPG
http://web.comhem.se/xzenom/parts/koni 2.JPG

I garaget går det lite segare, åka runt med tjejen och hunden på hundutställningar och kommande påskhelgen tar lite tid. Väntar bara på den NYA toppen så ska den portas och kanske planas ~1mm för ca 11:1 i komp och sedan sättas ihop. Ska ta en lackdag här snart när jag hunnit slipa till de sista bitarna.

golf666
2010-03-28, 18:41
Mkt bilder i din tråd, kanon!! ;)

Ja de var verkligen rekord snabb frakt, sånt tycker vi om!!

Kommer bli fint med den där motorn sen..
Och de är då ingen fara om blocket står uppochner ett tag,
händer väl inget mer än att till slut har all olja verkligen runnit igenom och ur alla kanaler :)

Janne.M
2010-03-29, 14:40
Jo blir förhoppningsvis bra, hoppas bara att sprutet klarar av att leverera tillräckligt med soppa, Digifant 2 utan lambda/cat är ju inte så vanliga så jag har inte hittat något chip till den. Kanske liknar Californiska Digifant I/II men måste kika på det, är ju möjligt att chip för bilar med lambda/cat funkar i min också... men men kanske räcker att vrida tillbaka vredet i VAM:en ett par snäpp och ev. sätta i en 3.5bar FPR men det får framtiden utvisa.

Var iväg en sväng till garaget igen och slipade ner kvartsbreddarna, skulle ha slipat ner mera men borrmaskinen verkar ha dött så får kika på den eller skaffa en ny.

Fick även ett trevligt litet paket från Faltdach men en ypperligt snygg Volkswagen nyckelknippa, man tackar!

Sweeper
2010-03-30, 22:46
Fint projekt! hoppas att det går bra! och jävligt synd angående olyckan, drygt att sånt händer. Skulle blivit aslack om nån pajade min bil på detta viset!

Janne.M
2010-03-31, 18:03
Alltid nåt som ska gå åt skogen...

Efter att ha rådfrågat stötdämparexperten och koni så kom jag fram till att dämparna jag köpte 80-2307SP30 är till Golf 1!! Ringer killen och han vägrar ta tillbaka dem, typiskt överkalixbor (med vissa undantag) han påstår att de står i annonsen att det passar golf 2 och Golf 1, och att de är tagna från en Golf 2 vilket det inte gör... suck!

http://www.blocket.se/overkalix/Bmw_...1_9&w=1&last=1

"Vw Golf 2 bak dämpare(passar säkert Golf 1)"

Va lack man blir, är ju inte mycket att göra åt saken, får väl försöka kränga skiten, gå till farbror blå lär ju inte vara någon ide heller...

Janne.M
2010-04-09, 18:28
Hämtade en mystisk kartong på bussgods... VAG originalkartong...??

http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtopplada.jpg

Och vad fanns inuti då?

http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppoppen.jpg

Jo; hittade mig en helt ny och komplett reservdelstopp, med min ovanliga motorkod PB i Sverige! och till ett väldigt bra pris också, vilket jag idag fick reda på att skatteåterbäringen tar hand om ;) Just nu sitter det i någon slö golf 3 kamaxel, men den har jag ju en ersättare till :) samt att tryckarna inte är nya.

Fräscha ventiler var det här ja!
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppventiler.jpg

Kanalerna:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppbak.jpg

Insug:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppinsug.jpg

En stor fördel var att jag slapp att låna pelarborr och borra och gänga hål för fästena till fuelrailen, samt att det sitter i nya spridarinsatser för elektroniska spridare så där sparade jag runt 400kr också.

Då jag inte vet hur mycket hästar digifanten klarar av att leverera bränsle till på ett bra sätt så tänker jag inte satsa fullt ut på bygget med massa portning, radiesäten/ventiler etc... Men funderar dock på om man ändå kanske skulle plana toppen ~1mm för 11:1 i komp vilket 276 kammen skulle gilla. Kommer dock att polera förbränningsrummen och avgaskanalerna (insugskanalerna lämnas lite småsträva), ta bort gjutmärken och matchporta insug/avgas/grenrör.

Här kommer även en bild på den snygga Faltdach-sponsrade nyckelknippan:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/nyckelknippa.jpg

Janne.M
2010-04-10, 20:14
Började ritsa upp inför portmatchningen, dock tyckte jag inte insugspackningen från autodelar höll måttet så, väntar med insugskanalerna tills jag fått en ordentligt packning. Är inte så mycket att slipa på avgaskanalerna heller. Typiskt när man är flickvän och hundfri hela helgen och planerat en helhelg i garaget så ringer polarna och ska ha med mig och dricka bärs och kolla på en gemensam bekant som trubadurar på Toscana (pizza & bar, inte Italien ;).
Nåväl är ju skönt att få ett avbrott i slipningen och lacken, man blir lite torr i strupen av slipdamm trots att man har mask =) Får fortsätta tidigt imorn istället.

Janne.M
2010-04-13, 20:30
Ytterligare slipning genomförd, hittade till slut ett ställe som trycker Glasurit på sprayburk (och till ett bra pris dessutom), så hinner jag slipa klart allt så kanske det blir av lite lack till helgen =)

Janne.M
2010-04-17, 15:49
Har nu läst till mig lite trimningstips av Digifanten om nu inte soppan skulle räcka till ordentligt:

Alt 1 (mest troliga alternativet)

* Luftmätaren i digifanten mäter bara ökat flöde upp till ca 4000 rpm då mätaren maxar ut, över 4000rpm så baseras bränslemängden av varvtalet och de förprogramerade värdena i chipet. Då motorn trimmas så kommer den att få för lite bränsle över 4000 rpm. Lösningen på detta verkar vara att installera en 3.5 bars FPR (original är 3.0 bar). Detta gör att mer bränsle sprutas ut under tiden spridarna är öppna samtidigt som det förbättrar bränslets atmoisering och till viss del förbränningen/bränsleförbrukningen. Dock leder detta till att under 4000 rpm så kommer motorn att få för mycket bränsle, detta avhjälps genom att justera skruven i luftmätaren något click (måste mätas med bredbandslambda/gasmätare).

Alternativ 2:

* Rising rate FPR/justerbar FPR: Under last (vacumstyrt) och på högre varv så fetar FPR:en på bränslet med ca 0,5 bar, medan det under normala situationer går på 3 bar. Verkar kräva en hel del justering men kan nog vara fullgott alternativ till 3,5bar regulator.

Alternativ 3: (ej troligt)

* Chip från Techtonics Tuning, VW_Pilot, annat märke: Dessa har jag endast hittat till bilar med Digifant med lambda (de som satt i passat 35i, Golf 3 etc) och verkar inte fungera i Digifant utan lambda.

Alternativ 4: (tidskrävande och krångligt)

* Byta in Digifant 2 styrsystemet från passat 2E som jag har liggande och chippa detta med ett av chippen från Alt 3. Dock är spridarbryggorna olika och vet inte om min går att änvända med den insprutningen (sitter i toppen vs. sitter i insuget) kabelstammen till elcentralen är CE2 jämfört med min CE1 vilket leder till mer krångel...

Kontentan är dock att jag sätter i motorn och ser hur den går, och modifierar utifrån det. Till alla er som håller på med olika Bosch insprutnings system kan jag rekommendera "Bosch Fuel Injection & Engine Management" av Charles o. Probst, SAE. Modifierings/trimningsdelen är inte så mycket att hurra över, men man får en väldigt god inblick i precis hur allt fungerar. Detta gäller både mekaniska och elektroniska Bosch insprut.

Henrik.M
2010-04-18, 23:17
Alternativ 5: Överladda! =)

Janne.M
2010-04-19, 01:33
Alternativ 5: Överladda! =)

Ja du kan ju donera en 1.8T med box och kabelhärva så visst ;)

Fick ju Glasurit tryckt på sprayburk i nyansen som du sa, men den är fortfarande för mörk mer åt lila hållet, än den mer stålgrå/blå med stänk av lila som sitter på bilen. Vet du om lackeraren tunnade ut färgen mycket?

Henrik.M
2010-04-19, 21:50
Ja du kan ju donera en 1.8T med box och kabelhärva så visst ;)

Fick ju Glasurit tryckt på sprayburk i nyansen som du sa, men den är fortfarande för mörk mer åt lila hållet, än den mer stålgrå/blå med stänk av lila som sitter på bilen. Vet du om lackeraren tunnade ut färgen mycket?

Den är inte utunnad vad jag vet.
Fick du den blandad i nyans 1?
Enligt vad lackeraren sa til mig fanns det 3-4 olika nyanser av heliosblå i glasurits sortimente då. (Hur många som finns nu vet jag inte).
Dom lackerade bilen i nyans NO1.

TheDeadDorkster
2010-04-19, 22:55
Den är inte utunnad vad jag vet.
Fick du den blandad i nyans 1?
Enligt vad lackeraren sa til mig fanns det 3-4 olika nyanser av heliosblå i glasurits sortimente då. (Hur många som finns nu vet jag inte).
Dom lackerade bilen i nyans NO1.

hmm.. där tror jag vi har felet.

Heliosblå finns i 3 olika lackkoder i glasurits sortiment:
LA5Y
LV5E
LV5Y

Tar jag LA5Y kan sen delas upp i lacklinje 90 och 55 för att sen ha 4 olika recept: Standard, 40, CPS 5*11*08.00 och CPS 5*11*12.00

Du kan forska lite själv på deras egna blandsida.
http://color-online.glasurit.com/m1frameset.php

Henrik.M
2010-04-19, 23:37
Enklast är att ta lös tanklocket och be dom bryta efter den , du vet ju lacktillverkare och kod , det du behöver är nyans.
Annars kan man få springa många ggr på lackbutiken innan det blir rätt.

Bakspeglarna samt stötfångarna är PPG eftersom dom är lackerade hos annan lackerare innan bilen lackades om helt.
Dom är lite mörkare i tonen.

Janne.M
2010-04-20, 00:01
hmm.. där tror jag vi har felet.

Heliosblå finns i 3 olika lackkoder i glasurits sortiment:
LA5Y
LV5E
LV5Y

Tar jag LA5Y kan sen delas upp i lacklinje 90 och 55 för att sen ha 4 olika recept: Standard, 40, CPS 5*11*08.00 och CPS 5*11*12.00

Du kan forska lite själv på deras egna blandsida.
http://color-online.glasurit.com/m1frameset.php

Tackar, får kika på det, jag trodde bara den fanns som LA5Y och den är bevisligen för mörk.

Henrik:
Har haft in tanklocket på PPG och han kunde inte skjuta något vettigt resultat från det.. men får väl testa det hos colorama också. Lyckades hur som helst överspraya hyffsat på Skärmen så skarven är svår att se, men ville inte ha en nyanskillnad i ett hörn av huven så där ser man skillnaden.

Edit:
Var inte kofångaren, var skärmen jag menade; skrev fel

Henrik.M
2010-04-20, 00:35
STOPP.

Stötfångaren är PPG resten av bilen Glasurit.

Därför är stötfångaren mörkare.
Anledningen är som jag skrev ovan. =)

Janne.M
2010-04-20, 14:03
Btw har du nån aning om var plåten med färgkod som brukar sitta i skuffen sitter? flyttad? hittade inte den alls nu och tänkte om du tagit bort den eller flyttat den vid lackeringen. Enda plåten jag hittar är chassinumret i motorutrymmet.

Henrik.M
2010-04-20, 19:11
Btw har du nån aning om var plåten med färgkod som brukar sitta i skuffen sitter? flyttad? hittade inte den alls nu och tänkte om du tagit bort den eller flyttat den vid lackeringen. Enda plåten jag hittar är chassinumret i motorutrymmet.

Lappen med färkod satt på den gamla bakstammen , eftersom hela bakstammen är bytt så har du ingen lapp.
Färkoden är LA5Y , du kan kolla upp det ex med björn om du vill nästa gång du är in , all uppgifter om bilen finns i burken. =)

Janne.M
2010-05-01, 15:37
Tillfällig svacka i motivationen, händer inte så mycket roliga saker... men har ändå hänt en del grejer som jag sparar på till jag är klar med mer.

Vardagen (när man har tid) består just nu av att slipa, lacka, slipa, lacka... Fick precis mina hårdmetallfräsar och skulle börja gräva i toppen så dog slipmaskinen :P Bytte infästningspunkter på huvlyftarna och justerade huven i tron att det skulle minska glappet rakt ovanför hjulhusen så man inte skymtade huvlyftarna, men icke... huven är svagt böjd, syns knappt men jag är petig. Nåja nu sitter huven iaf längre fram och betydligt jämnare.

Har klätt hela golvet i skuffen och en del av bakre hjulhusen med M3 dämpmatta, blev stor skillnad i oljudsnivå, måste köpa mer matta och fixa resten av bilen. Sommardäcken på och måste kolla igenom allt för stundande besiktning, som dock ej är bokad...

Janne.M
2010-05-04, 12:19
Nytvättat och vaxad och nybesiktigad, enda anmärkningen var att ljusbilden var lite för låg på båda lyktorna, så de får jag skruva upp, har nog att göra med att jag bytte frontplåt för ett tag sen, annars tyckte han det var i fint skick.

Var och hörde priser för skärmvalsning... 500kr/skärm vilket kändes lite häftigt, hyra valsen fick jag inte heller. Får ta och såga isär en domkraft och svetsa en egen.

Janne.M
2010-05-08, 15:53
Då jag inte kände nån som hade en lämplig ventilfjäderkompressor och den biltema varianten som funkade till mekaniska toppar inte bet på min hydrauliska, och jag inte hade lust att punga ut med mer än 1000kr för en så beslöt jag mig för att själv är bäste dräng. Plockade fram lite alu plattjärn och började rita, kapa, borra och slipa, vilket resulterade i det här:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/ventilfjaderverktyg.jpg

Funkade riktigt bra och helnöjd med resultatet, tog ca 2 timmar att slänga ihop, vilket var bra med tanke på att det sågades för hand :P

Plockade isär den nya toppen för att börja fixa till insugs/avgaskanalerna:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/pb_topp.jpg

Noterade även dessa små repor på anläggningsytan mot blocket:

http://web.comhem.se/xzenom/motor/repor.jpg

Så nu blir det garanterat en liten planing för att uppa kompressionen till 10.5, om inte 11:1 får se hur det blir, måste porta och polera den först.

Janne.M
2010-05-26, 23:10
HÄnder inte så mycket jätteroligt just nu då det är en massa småjobb hela tiden, men har lyckats få färg på både kvartsbreddarna (Heliosblåmetallic, nu med bättre resultat pga mörkgrå grundfärg), motorblocket (mattsvart) och oljefilterhuset (silver)

Har bestämt mig för att såga bort kat anslutningen på främre röret från passaten och sedan svetsa på en avgasbit med muff och sedan sätta i en borttagbar flexdel som sen ansluter mot resten av systemet, om det nu inte blir ett E-bay extractor-rör. TOppen skall förhoppningsvis vara färdigportat i helgen och inlämnad för planing nästa vecka, så i slutet av juni kanske den är satt i bilen.

Janne.M
2010-05-31, 23:53
Portningen påbörjad; har slipat ner alla säten/kanaler så att det inte är någon kant som sticker ut/in och stör flödet, även snyggat till ner mot styrningarna. Nästa steg blir portmatchningen, samt polering av avgaskanalerna och en sista genomgång av området mellan sätena och styrningarna, samt en inslipning av ventilerna innan den lämnas iväg på planing; upp till 10,5:1 hade jag tänkt mig.

Janne.M
2010-06-12, 18:51
Min tidsplanering är inte den bästa precis, så har hamnat lite efter med grejerna. Har iaf hunnit vara och kollat på EDPS i piteå förra helgen, så man fick lite mer blodad tand på att få bilen färdig, även fast jag inte är så kåt på att köra rattlåsracing.

Blocket lackat mattsvart:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/mattsvart_block.JPG

Lackade kvartsbreddare, bara våtslipning kvar:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/lackad_kvartsbreddare.JPG

Portmatchningen klar, här insug:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/matchportat_insug.JPG

Ny vattenpump, hydr. tryckare, grenrörspackning och muttrar:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/mer_delar.JPG

Var också och införskaffade mig lite prylar på skroten, bla en 2E alu ventilkåpa som ska lackas mattsvart, istället för G60 kåpan jag redan har. Detta pga att jag slipper köpa ett nytt vevhusvent "filter" och att jag har alla slangar som krävs för att det ska lira med blockets vevhus vent. etc När alla andra är på BugRun så borde jag nog masa iväg mig till garaget och fixa det sista på portningen och börja fixa upp framskärmarna.

Anders R
2010-06-19, 01:03
WOW nice tråd :) , har inte sett den tidigare, sitter spänd med förväntan på att höra hur resultatet blir...

ska göra en liknande operation i vinter på min -88 gti :)

Lillen
2010-06-19, 01:23
WOW nice tråd :) , har inte sett den tidigare, sitter spänd med förväntan på att höra hur resultatet blir...

Jag med.
Har råkat ramla över tre st 2,0 2E motorer på en kort stund nu =)
Måste ju göra något av nån av dem.

Janne.M
2010-06-19, 14:46
Tackar tackar =) Har inte lämnat in toppen än, men har nu räknat lite och hoppas få det bekräftat av motorfirman.

Standard komp: 10,4:1
Mål komp: 11:1
Förbränningsrum i toppen: 29cc
Borr: 82,5mm
Slag: 92,8mm

1984cc / 4 = 496cc per cylinder

(496+52,76)/52,76 = ~10,40 -> totalt förbränningsrum 52,76cc

Vad bör förbränningsutrymmet vara för 11:1 i komp:
==================================================

(496+x)/X=11 -> 496+x = 11x -> 10x = 496 -> x=49,6

Alltså förbränningsutrymmet ska vara 49,6cc

Hur mycket ska mandå plana:
===========================

Förbränningsrummet ska minskas med 52,76-49,6= 3,16cc

r^2*pi= arean på en cirkel

82,5/2 = 41,25 -> för att göra det till centimeter -> 8,25/2 = 4,125cm2

4,125^2*pi = ~53,45cm i area

Volymberäkningen: 53,45 * X = 3,16 där X är höjden på förbränningsrummet ger

-> X = 3,16/53,45 -> X = 0,0591cm -> ~0,6mm

Nu hoppas jag att jag här räknat rätt, och detta blir på ett ungefär då förbränningsutrymmet i toppen smalnar av
ju mer man planar så kompet kommer att bli lite högre, och jag kommer då att plana 0,6mm för enkelhetens skull.

Anders R
2010-06-19, 16:39
Trevligt, portning o så då vilken storlek blir de ungefär? sen insuget finns de något o ta på där elr?

/ Fint jobbat :)

Janne.M
2010-06-19, 17:11
Jag har bara gjort en lätt matchportning till packningarnas storlek, ca 2 - 3cm in i loppen och sedan tagit bort gjutskägg i alla kanaler. Sedan har jag "blendat" in underkanterna på sätena så att det inte är någon kant som skadar flödet mellan sätena och kanalväggen. På avgaskanalerna i största vinkeln så finns det en liten grop med lite taskiga kanter som jag har slipat ner och fått mjukare övergångar på. Insugskanalerna har slipats med 240 papper som slutbehandlig för att lämna en lite grov yta, medans avgaskanalerna har slipats med 240, 600, och sen lite med 1000 för att få en nästan polerad yta, orkade inte med en superfinish polerad utan fick räcka med lite finare än original. Insuget är inte portat än då det jag ska använda sitter i bilen för tillfället, men det ska tydligen finnas lite att ta av, dock är det jäkligt pilligt att komma längre in i portarna om man inte sågar upp det. Avgasgrenröret från 2E motorn behövdes inte portmatchas då det matchade packningarnas storlek. Får kanske ta och och kika ner i grenröret om jag ska ta bort gjutskägg där med, men tror inte det behövs. Så i det hela så har det inte blivit någon ökning av portstorleken alls då jag vill behålla flödeshastigheten och inte bara ha effekt på toppen, så det är bara småputsat.

Anders R
2010-06-19, 23:56
Jaa ok, de du skrev i tidigare inlägg om måtten på insug/avgas i toppen från vw-motorsport, där va ju avgas mindre!? efter moddning om de nu stämmer.
Jag har kollat lite på luftmassamätaren och där känns de som att den stryper sjukt mycket.... måste finas någon annan lite större från någon annan bil som funkar.
/Anders

Janne.M
2010-06-26, 13:50
Midsommar firad och efter en sväng till garaget så sitter nu de bakre kvartsbreddarna på:

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/quarterflare_monterad.JPG
Sorry för den kassa mobil-bilden.

Sågade även ner "tornen" i kofångarskinnet som bakre kofångarbalken skruvas fast i för att få dem lite närmare balken och på så sätt närmare breddarna. Blev bättre men inte tillräckligt, så nu ska det borras lite i infästningen i bilen så att man kan montera balken ännu närmare.

Skulle ha lämnat toppen på planing till 11:1 i komp i torsdags, men killen på firman tog lite sovmorgon, så får lämna den på måndag istället. Har hittat en billig framvagnsbalk med bärarmar i Sikfors, så det blir att åka och hämta den till veckan för en renovering.

Ska även beställa alla bultar till framvagnen, R32/TT bakre bärarmsbussningar, original främre bärarmsbussningar, urkopplingslager, bussningar till styrväxeln och krängningshämmaren och en del annat. Sen ska det bara hittas en press och få i bussningarna också. Är tänkt att motorn och växellådan ska i innan 25:e Juli, men får se =)

pekka kiiskilä
2010-06-26, 14:10
De blir fint med motorjobbet förkoppningsvis så får du en märkbar skilnad i jämförelse mot den gamla motorn,

Varför byter du inte till uretanbussningar i framvagnen?

Janne.M
2010-06-26, 14:30
Tja, jag har aldrig hört något riktigt gott om urethanbussningar. Folk som säger att de tappar hårdhet snabbt efter 1 - 2 år, "gnäller" och "skriker" om dem, sen är de ju en del dyrare också jämfört med 150 - 170kr/st (VAG pris) för r32/tt bussningar och ca 40kr/styck för de främre bussningarna (ej VAG pris). Blir ju inte så mycket bankörning här uppe heller så den körs mest till vardags.

Men du kanske har annan åsikt om urethanbussningarna?

Har ju en lite skev bakfälg också, så letar efter schyssta 15 eller 16 tums fälgar också, men hittar inte så mycket på blocket.... Brock B2 eller B4 i 7,5 - 8" bredd, Borbet A eller T i 7.5 eller 8" bredd med lämplig ET, alt. nån schysst BBS eller liknande fälg. Vill få ut fälgkanten i kant med skärmkanten utan breddare, så är lite kinkig på ET och bredd, men allt är ju intressant till rätt pris... Alla roliga fälgar man hittar är ju i 4x108...

pekka kiiskilä
2010-06-26, 15:54
Jag hade inga problem med uretanbussningarna på min busbil det följer med smörjmedel för just montering o att slippa gnissel,

Jag har uretan på sommargolfen fram det gnisslar inget där men vist är det hårdare i framvagnen om man ska ha bilen till bruks och då är nog din metod helt rätt det märker du om framvagnen flexar eller håller på när den nya maskinen kommit på plats,

renovera fälgen istället så slipper du leta efter nya.

Janne.M
2010-06-29, 13:55
Beställde R32/TT bussningar och en massa annat igår. Får förhoppningsvis hämta balken och bärarmarna i veckan.

Lämnade in toppen hos motorfirman igår, vi kom fram till att 2E har 10:1 i komp så toppen kommer att planas ca en 1mm för 11:1 i komp, sen övertalade dom mig att köra radie-säten också, ska tydligen göra riktigt stor skillnad på 8v topparna när man även öppnar upp porten just under sätet också, och för 2000kr totalt så var det ju inte så farligt heller =)

Janne.M
2010-06-29, 21:34
Typiskt! Killen jag skulle köpa motorbalken av tog loss styrväxeln och medans han gjorde det lossnade det en stor bit av balken =P rostfri ja tack! Så nu letar jag framvagnabalk+bärarmar igen. Bussningarna tar visst ett tag att få hem, men för under halva priset kanske jag inte orkar köpa på VAG... även om det går snabbt. Bara dom kommer inom 2 veckor så....

Snackade även lite med motorfirman, efter en okulär besiktning av sätena så var killen först skeptisk till att det verkligen var en Gti topp, men efter att han mätt insugsventilerna till 40mm så var han också på banan igen. Dock så har VW utnyttjat sätena riktigt dåligt, ventilen sticker upp en bra bit i förbränningsutrymmet och öppningen är endast 38mm, radiesätena blir mycket effektivare sa han =)

Lillen
2010-06-29, 23:50
Ska bli kul att se hur detta går med toppjobbet.
Vet att du dokumeterar så det blir nog ett fint recept sedan.

Janne.M
2010-06-30, 11:07
Ska bli kul att se hur detta går med toppjobbet.
Vet att du dokumeterar så det blir nog ett fint recept sedan.

Jo blir nog bra, bara soppan räcker till på högre varv...

Janne.M
2010-07-04, 15:26
Har spenderat ett par timmar med att få isär styrboxen för att kolla upp den, den såg hel och fin ut och inga tendenser till kallödningar eller att det skulle ha brännts någonstans. Dock satt skruvarna som höll fast plasthöljet som berget, och fick borra bort 3 av 4 skruvar och byta dem mot torx (T10) skruvar från en Passat-box jag hade liggande. Har hittat en kille i Grekland (microchips tuning) som bränner chip till Digifant 2, han har även haft en bil med i stort sett samma modifikationer som jag kommer att ha i min. Så han kommer att bränna sin setup på ett chip till mig.

Janne.M
2010-07-05, 19:46
Passat ventilkåpan har fått lite färg:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/passat_ventilkapa.JPG

Satte in en aluprofil mellan bältesinfästningarna bak, borrade hål och gängade för M8 bult och vips hade jag ett bättre mittre fäste än innan:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/corrado_faste.JPG

Väntar ännu på toppen, de skulle ha den klar förra veckan men de hade nån rallycross-bil inne som vart tvungen att bli färdig först så får se, ingen brådska riktigt än =)

Janne.M
2010-07-08, 23:52
Fick ett trevligt samtal från motorfirman idag, toppen var klar!
Skyndade dit och var mycket nöjd med resultatet.

Den är planad strax över 1mm för ca 11:1 i komp:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/planad.JPG

och slipat radie på alla ventilsäten:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/radiesate.JPG

Sätena är "mycket" större nu än de var från början, strax under 40mm nu mot de ca 38mm som de var innan

Här ser ni vad som är kvar att göra:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/radiesate2.JPG

Röda markeringen:
En liten kant kvar ovanför sätet, sätter i en gammal ventil och slipar bort med en kulformad slipsten.

Svarta markeringen:
En liten skarv mellan sätet och portväggen på några ställen som ska slipas bort försiktigt med en rak rund slipsten.

Sen är det sista putsningen på kanalerna. Plocka ventiltätningar, dränka toppen i avfettning/roslösare och sen blåsa rent med högtryckstvätt och sen blåsa rent med tryckluft. Sen är det bara att montera allt på toppen så är den klar!!!
Tjejen ska iväg med hunden hela nästa vecka, så jag vet ju vad jag har att göra.

Motorfirman skulle även slipa ner ventilskaften lite för att skona lyftarna (Hydrauliska) för att ventilerna har hamnat ca 0,5mm längre ner efter slipningen av radiesätena.

Förbannar mig själv för min snålhet också, köpte bara ett halvt vattenpumpshus... visst drar man av 3 bultar som måste borras bort imorn, för att inte tala om tiden det tog att slipa den ren inför lack.. ibland är man bara för snål.

Var även och köpte ett biltema oljefilter för att ha när jag varmkör motorn första gången, men tror nog jag lämnar tillbaka det och sätter i ett mahle/Mann/Bosch både första och andra gången för säkerhets skull.

Janne.M
2010-07-09, 19:45
Paketet med bussnigar är på väg =)

Var och kollade på riktig bil-porr idag! En HELT NY uppsättning BBS RM 012 6,5x15 ET33, helt nya i kartonger (även centrumkåporna) vart ruskigt köpkåt! ett riktigt bra pris skulle jag fått också, men tyvärr för mycket för min plånbok för bara fälgar. För dom pengarna köper jag andra nya breda fälgar med rätt ET och däck till, så känns inte riktigt värt pengarna då jag ändå skulle behöva använda spacers eller bredda dem för att få dom som jag vill (+4000kr till)

Inte dessa fälgar "fysiskt" men ni förstår:
http://images03.olx.pt/ui/5/25/62/1271022313_87232362_2-vendo-bbs-rm-rial-Amadora-1271022313.jpg

Lillen
2010-07-09, 20:12
Mmm de där fälgarna har det varit tal om ett par år nu.
Går det inte att ge bud på dem bara?

Henrik.M
2010-07-10, 01:14
Var och kollade på riktig bil-porr idag! En HELT NY uppsättning BBS RM 012 6,5x15 ET33

Var det hos oss du var?
Tänkte om tobbe varit på dig om att köpa dom. =)

Janne.M
2010-07-10, 09:47
Nix, var själv in och snackade med Tobbe efter att jag beställt nya bultar till hela framvagnen mm. Han hade visst nån köpare på halv G, nån som skulle haft dem på en scirocco (som visst ligger på blocket nu?) och annars kanske tänkt ha på någon Audi

Henrik.M
2010-07-10, 13:53
Han hade visst nån köpare på halv G, nån som skulle haft dem på en scirocco (som visst ligger på blocket nu?) och annars kanske tänkt ha på någon Audi

Inte en scirocco utan en golf , sen äger han även en gammal audi men kom på att den har 4x108 i mönster & köpte andra fälgar till den.
Så det blev ingen affär.
Känner killen ifråga.

Nä nog är det bara att slå till och köpa janne , annars kommer dom att ligga där till den dagen jag äger något dom passar på. ;-)

Janne.M
2010-07-12, 14:31
just, så var det!

Tja, får nog köpa lite trisslotter och hoppas på vinst innan det är riktigt försvarbart att lägga dom pengarna på bara fälgar.

Framvagnsbalken som jag skulle få gratis vart hyfsat fräsch, men när den skulle lös hade "hyslan" i balken rostat fast i bulten så bulten gick av och hyslan blev kvar på bulten och efter lite våld = trasig balk.

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/trasig_motorbalk.JPG

Måste ha tag i en motorlyft att hyra eller köpa för billig peng, har nog en på lut som jag kan låna men då måste jag vara snabb...

Janne.M
2010-07-12, 23:28
Motorlyften är fixad, får låna en av en av gubbarna på jobbet, måste bara kolla upp hur stor Julas modell är; om den går in i golfen ihopfälld, då det är en bit att åka och hämta den. Borde gå in om man fäller baksätet och passagerarsätet.

Fick mina bussningar och urkopplingslager till 02A-lådan från Autodelar:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/autodelar2.JPG

Förstår inte varför många tycker att de har dålig service etc, jag skriver alltid när jag behöver grejerna och att de ska skita i de delar som de inte hinner skaffa i tid, och får alltid svar om vad som finns hemma, vad som hinner beställas och vad som inte hinner komma med, funkar klockrent och till bra pris tycker jag.

Imorn ska toppen slipas färdigt och ska handla lite avgassystemsdelar, 10L motorolja, en dunk glykol, 2st Bosch/MANN oljefilter, 2L växellådsolja och allt annat som behövs. På onsdag ska toppen spolas ren och blåsas torr och förhoppningsvis monteras ihop med motorn och fixa kamremmen.

Har lite funderingar om kaminställningen av mixen 2E/PB då kamdreven verkar ha olika märkning på kammen grundläge (2E = mot en pil rakt upp på kamkåpan medans PB har mot kanten på toppen). Antar att jag sätter motorn i TDC med hjälp av kolvposition och att prickarna på vevaxeln och mellanaxeln pekar mot varandra och sedan använder PB motorns kamdrev och ställer det mot toppens framkant.

Lyckas inte heller editera trådens huvudrubrik, så om nån moderator ids ta bort "**Alla Delar inhandlade **" eller säga hur jag ska kunna ändra det själv så vore det kung. 4 dagar kvar till semestern =)

J.L
2010-07-13, 14:01
väljer du redigera på det första inlägget i tråden, och sedan ändrar till avancerat så kan du ändra rubriken.

Verkar ha otur med framvagnarna, hoppas det löser sig, häftigt projekt!

Janne.M
2010-07-16, 00:12
Får det ändå inte att fungera (rubriken)

Hämtade ventilerna idag från motorfirman efter att de slipat ner skaften lite, när jag mätte tidigare så var sätet nerslipat till 1-2mm på rätt sida av maxgränsen för vad de hydrauliska tryckarna klarar av (ventilskaftet kommer högre upp ju mer man slipar) så nu är skaften något nedslipade till original specifikationer.

Slipade in ventilerna/sätena, och kan inte fatta att vissa säger att det inte behövs så mycket som det skrapade i början av varje ventil/säte innan det var polerat ordentligt. Drog fast ventilkåps "bultarna" (glömmer bort det riktiga namnet) och låste med loctite. Hämtade även en lagom stor låda på VAG med nya bultar, packningar etc beställde även brickorna till topplocksbultarna som jag lyckats missa tidigare (har varianten utan fastsittande brickor) och 2L växellådsolja, VAG:s egna är ju nästan hälften så dyr som Castrols motsvarande (TAF-X eller vad den hette) 90kr mot 169kr. Imorn spolas toppen igenom en sista gång, och sen ska ventiltätningarna i och sedan monteras det hela =)

Janne.M
2010-07-20, 20:00
Motorn "monterad" dock utan rem och bultar för tillfället.

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/motorn.JPG

J.L
2010-07-20, 22:01
tjusigt!

Lillen
2010-07-21, 00:18
Snyggt jobbat.

Janne.M
2010-07-22, 00:41
Ligger "nån" dag efter i planeringen, bara två dagar kvar på ordinarie tidsplanen, får kanske skippa cruisingen med egen bil hemma i byn till helgen.

Då skroten är stängd och jag inte får tag i någon slang från vevhusvent till filtret på toppen så handlade jag ett vevhusfilter på biltema.
Efter ca en timmes svärande så sitter nu kamremmen rätt, vart ett tag sen sist så hade glömt av mig att det smidigaste är att:

1. NOlla motorn
2. Montera remmen under vevaxelskivan, försöka montera över alla drev.
3. Blev det fel? lossa bara på remmen från mellanaxelns drev och hoppa sedan x antal kuggar på vevaxeldrevet tills allt är nollat igen.
4. Trä på remmen på mellanaxeldrevet och vips är du klar.

Sätter ihop motor och låda imorn och börjar riva bilen.

Henrik.M
2010-07-22, 00:57
Körde förbi dig idag på eftermiddagen , tänkte kika om du var i garaget , men garagedörren var stängd så jag körde vidare.
Var ute på ärenden och hade vägarna förbi.

Janne.M
2010-07-22, 01:16
Ja du har väl börjat jobba igen nu va? Bara kika förbi om du har vägarna förbi, är säkert hemma om jag inte är i garaget.

Henrik.M
2010-07-22, 02:12
Börjar knega måndag.

ovredsson84
2010-07-22, 02:29
Måste säga att det är väldans snyggt bra jobbat.. Tar du min sen..?

Janne.M
2010-07-22, 13:30
Haha, ja pröjsa flyget, mat och bärs så ;)

Motorn färdig så när som på vattenpump och slangar och sensorer samt de sista vinkeldragningarna på toppen (vill ha motorn i bilen när jag gör dem).
Lunch nu, sen handla en låda Hof så att man får sig en belöningspilsner vid middag och kväll. Sen ska garaget snabbstädas, motorlyften monteras och motor och växellådan ska ihop och flyttas och sen pallas bilen upp.

Janne.M
2010-07-22, 16:49
Garaget städat, motorn flyttad och ihopsatt med växellådan, bilen inbackad och nu sitter man här med första pilsnern i handen och funderar om man ska göra slag i saken... :P Är ju precis så man kommer åt runt bilen på alla sidor, dock kommer man in bra framifrån.

pekka kiiskilä
2010-07-22, 17:14
Ta med dig några öl in i garaget och gör bytet det ska väl inte ta så många timmar.

Lillen
2010-07-22, 20:50
Nu är det nära!

Janne.M
2010-07-23, 00:28
Nyduschad efter flera varvs skrubbning, kan ju inte påstå att man blir direkt ren av att skruva otvättad golf :P

Motorn är nu helt loss, sitter bara i bränsleslangarna och avgassystemet, ville inte öppna upp soppaslangarna till fuelrailen och låta dem stå över natten. Att lossa bultarna tilll drivaxelflänsarna var nog det värsta... trångt värre på passagerarsidan, och luftpickan som drog fast dem senast verkade ha dragit lite hårdare på den sidan =)

Har monterat det mesta som ska flyttas över från gamla till nya, bara avgasgrenröret, vattenpumpen och generatorn kvar + div slang mm

När motorn är bortlyft imorn så börjar det härliga jobbet med att byta pedalställ och borra hål i brandväggen, sedan ska allt förhoppningsvis monteras, hinner nog inte klart imorn utan får ta hela helgen på mig.

Måste hitta nåt bättre fett till kamnockarna MoS2 fettet som jag applicerade hade runnit av helt och hållet efter nån timme... ut med hunden och sen sova

Henrik.M
2010-07-23, 03:41
När motorn är bortlyft imorn så börjar det härliga jobbet med att byta pedalställ och borra hål i brandväggen, sedan ska allt förhoppningsvis monteras, hinner nog inte klart imorn utan får ta hela helgen på mig.

Då kanske man skulle boka in en garagepåhälsning under helgen. =)

Janne.M
2010-07-23, 18:17
Alltid trevligt med besök i garaget, du får kika förbi nån dag i helgen igen.

Middags/ÖL/gå ut med hunden paus nu. Motorn har varit ute i en timme och nästan allt är överflyttat. Dock måste jag byta från 2E vevaxelremskivan till min PB remskiva då det inte stämmer mot generator eller vattenpumpshjul annars, en offset på 1 - 2mm, lär ju äta rem nåt ruskigt om det inte fixas. Måste även kolla upp dragningen av vattenslangarna till och från vattenpump och oljekylaren, är lite olika på 2E och PB och måste ha en hybrid där för att inte krocka med vevhusventilationen.

Fick inte lös spridarna så de sitter kvar tills efter middagen, man vill ju inte bända för mycket med plast i spridarna och plast fuelrail.

Måntro varför jag har tyckt att det har "flärpat" lite från avgasgrenröret, när jag började lossa muttrarna så satt det för det första ingen pinnbult/mutter på 3:ans uppe, och när jag hade lossat 5 av 7 kvarvarande så rasade grenröret rätt ner... brott i 3 pinnbultar =)

Gav mig på att byta packning i främre rör/grenrörs skarven, men två av bultarna hade tendens att bli lite runda så de får dra i kopiösa mängder rostlösare ett tag. Lägger nog på 3st packningar för att kompensera några millimeter för höjden av 2E blocket.

Bilder kommer snart, Alexander ringde och påminde mig om att ta lite fler bilder så så får det bli...

Lillen
2010-07-23, 20:16
Motorn har varit ute i en timme och nästan allt är överflyttat. Dock måste jag byta från 2E vevaxelremskivan till min PB remskiva då det inte stämmer mot generator eller vattenpumpshjul annars, en offset på 1 - 2mm, lär ju äta rem nåt ruskigt om det inte fixas.

Gav mig på att byta packning i främre rör/grenrörs skarven, men två av bultarna hade tendens att bli lite runda så de får dra i kopiösa mängder rostlösare ett tag. Lägger nog på 3st packningar för att kompensera några millimeter för höjden av 2E blocket.

Vattenpumpen ryker snabbt om inte annat om man inte har remskivorna i linje.
Är inte helt ovanligt problem om man konverterat och inte gjort detta.

JAG gissar att flera packningar på höjden är ingen bra idé.
Lär flexa i skarven och bryta tills det läcker.
Men det är min gissning.

Bra jobbat annars.

Henrik.M
2010-07-24, 02:46
Vattenpumpen rycker snabbt om inte annat om man inte har remskivorna i linje.
Är inte helt ovanligt problem om man konverterat och inte gjort detta.

Efter att jag stått och stirrat bakom jannes rygg i ett par minuter på skivorna , så var jag tvungen att be janne ställa sig där jag stod och stirrade för att fråga om han såg det jag såg..att skivorna vist var i linje med varandra.
Efter att vi två stirrat en stund stirrade även min son.
Vi kom fram till att om man tittar mot skivorna så ser dom ut att inte ligga i linje , men tittar man frammifrån och uppifrån med remmen på plats så ser man att remmen ligger rakt i linje , så även skårorna på skivorna.

Synvillan att dom inte ligger i linje om man tittar från sidan (TROR JAG) beror på att vevaxelskivan har tjockare sidor (gods) än remskivan till generator och vattenpumpen , men där remmen löper är det centrerat pga av att skivorna är kilformade , "kilarna" ligger i linje med varandra.

Janne.M
2010-07-24, 14:32
Lunchbreak nu. Pedalstället ute, efter mycket svärande och slitande och undrande varför det inte släppte så hade Henrik vägarna förbi och hittade felet på ett par röda. Spärrbrickan till kopplingswirens genomförning satt kvar i motorutrymmet.... kul värre, tur jag inte slitit allt för länge ;)

Nu ska det måttas hål för broms/kopplings servo hållarens monterings bult och för själva kopplingscylindern. Sen ska pedalstället på plats, hur nu det ska gå med det större och bökigare från passaten med kopplingspedalen på fel sida av rattstången (som fortfarande sitter kvar då jag inte orkade borra ur brytbultarna).

Lillen
2010-07-24, 15:46
Efter att jag stått och stirrat bakom jannes rygg i ett par minuter på skivorna , så var jag tvungen att be janne ställa sig där jag stod och stirrade för att fråga om han såg det jag såg..att skivorna vist var i linje med varandra.
Efter att vi två stirrat en stund stirrade även min son.
Vi kom fram till att om man tittar mot skivorna så ser dom ut att inte ligga i linje , men tittar man frammifrån och uppifrån med remmen på plats så ser man att remmen ligger rakt i linje , så även skårorna på skivorna.

Synvillan att dom inte ligger i linje om man tittar från sidan (TROR JAG) beror på att vevaxelskivan har tjockare sidor (gods) än remskivan till generator och vattenpumpen , men där remmen löper är det centrerat pga av att skivorna är kilformade , "kilarna" ligger i linje med varandra.

Åhh fasen.
Jag stod och kollade Steves Mk I på Gelleråsen.
Där va det inte i linje och han fick ju avbryta på grund av vattenpumpsläckage.
Såg detta även på en annan Mk II som hade fått tvålitersmotor.

Undrar om det kan skilja när man monterar remskivor från nån tidigare modell?

Janne.M
2010-07-24, 16:04
Vevaxelremskivan på 1.8 och 2E är samma (jag bytte och provade) ser jag att det börjar äta rem så schimsar jag ut vattenpumpen med 1mm brickor på varje bult, ev då också generatorn.

S**** i gatan! Pedalstället från Passaten är för stort för att lirkas in.. måste ta bort rattaxeln, blir väl att borra ur brytbultarna... usch och fy.

Alexander på besök med blöjexpressen också.

Lillen
2010-07-24, 21:59
Alexander på besök med blöjexpressen också.

Fasen va garagebesök.
Hälsa alex , vad för bil är det....?

Janne.M
2010-07-24, 22:14
Ahh dagens första pilsner! Norrlands 2.8 så man orkar imorn ;)

Haha, ja man har ju den goda turen att ha gott om besök, Henrik 2ggr idag och Alexander 2ggr. Alexander har ju fått överta päronens "jag rullar" 855 2,5TD (rätta mig om jag har fel).

Fått massor gjort, så återkommer lite senare, nu dusch och mat.

Janne.M
2010-07-26, 02:43
Äntligen slut på allt rivande, borrande, filande, slipande, ryckande mm, återmonteringen är nu påbörjad!

Lite återblickar:

NÄr jag skruvade av avgasgrenröret så fattadet det en mutter på ovansidan, jaja inte så farligt tänkte jag, men efter att ha skruvat bort två av de nedre så rasade bara grenröret ner....

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/avgas_pinnbultar.JPG

Lossade sedan bakre motorkuddens fäste, och fick lite bryderi med att 2E och PB fästet var olika.... har senare kommit fram till att Gti (PB) original ska användas även med 02A låda:

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/bakre_motorfasten.JPG

Såg även att det är en liten offset på vattenpumpsremskivan, trots byte av vevaxelns remskiva... får nog spacea ut den 1-2mm trots allt:

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/offset_remskivor.JPG

Plockade ur de gamla spridarna ur toppen, som satt HÅRT! och inte var dom och o-ringarna vackra heller:

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/gamla_spridare.JPG

Efter rengöring och fräscha oringar och "koppar" såg de ut så här:

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/ny_spridare.JPG

Mer bilder imorn...

ovredsson84
2010-07-26, 03:10
Nice, går framåt. Kommer nog gå en hel del bättre med andra motorn, lite mek att få dit sakerna låter det som... Keep up the good work..

Mer bilder..=P

Janne.M
2010-07-27, 01:27
Här går det inte riktigt som det borde... var och köpte ny brandsläckare för uppstarten då det knappt är något tryck i den jag har i bilen.

Sen lossade jag resten av avgassystemet och fixade ihop allt inne i kupén och dubbelkollade att jag skruvat fast allt. Efter lunchbreak stoppade jag i spridarna i fuelrailen och toppen och fixade klart allt annat inför motorlyftet. Svärfar kom förbi en sväng och hjälpte mig att styra in motorn.

Själva lyftet gick bra dock hade jag glömt att staga upp främre balken så bulten på vänster sida som var dålig sedan tidigare rensades på gäng och balken gick i backen, som tur var stod ingen under och jag hade fortfarande lyften ikopplad så ingen golvkontakt för motorn, dock klämde den till inre knuten på passagerarsidans drivaxel som vart lite stel så den kommer jag att få byta.

Skulle nog ändå ha fått byta hela drivaxeln då den verkar vara för lång för att stuva in mot växellådsflänsen, förarsidans gick på klockrent. 02A lådans flänsar ska väl vara ca 0,5cm bredare än 020... Måttade upp passagerarsidans axel från det den börjar smalna av och fram till damasken vid inre knuten = 41cm, passatens axel mätte jag upp till 40cm så får byta till den axeln... dock har jag ju inga bromsar än så kan bli svårt att lossa centrumbulten, men det tar jag sist av allt när jag luftat koppling och bromsar.

Nästa problem är att motorn verkar sitta snett... den sitter ca 0,5 till 1cm närmare torpeden på passagerarsidan (ung. mätt) samt att den har slagsida mot växellådan, så jag åker nog på att byta till 2E motorns fäste också.

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/vkapavanster.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/vkapahoger.JPG

Snett som synes.. ska anläggningsytan på passagerarsidans bakre motorfäste vara horisontellt, eller luta neråt/framåt när man drar fast det? jag drog fast det horisontellt... kan det ha med saken att göra?
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/sned_motor.JPG

Det här ser inte helt bra ut...
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/sned_motor2.JPG

Växellådsfästet blev så här efter att vulkningen släppt innuti och det svetsades fast en bult innuti:

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/vxlfaste.JPG

Jämförde passatens grenrör med golfens och där är inga höjdskillnader. Smällde på bådas främre rör och det är knappt någon skillnad var de går över styrväxeln, passatens (med kat) har en lite annan vinkel på utloppet bara:

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/framre_ror.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/framre_ror2.JPG

Växellådan monterad, blev som så:
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/vlada_monterad.JPG

Jag spacade även ut remskivan till vattenpumpen ca 1mm och det ser då bättre ut nu.

Janne.M
2010-07-27, 18:40
Snart ner i garaget igen! Bytte till 2E bakre motorfästets stödarm och nu sitter motorn rakt framåt/bakåt i motorutrymmet. Dock så tiltade den fortfarande neråt på växellådssidan, mätte upp DLI-teknik fästet till växellådan vilket bara mätte 30mm i höjd, medan original passat fäste mätte ca 34mm på höjden. Bytte till passatens fäste och nu sitter motorn mycket rakare!

All el är nu uppkopplad så ska ner i garaget nu och snickra ihop ANSA 2.25" avgassytemet från gamla golfen, lufta bromsar/koppling och sen byta drivaxeln, monterar nog kylet och fyller upp det också så får det blir provstart imorn på morgonen.

Nästa inköp kommer garanterat att bli en magnetskål då jag sökte efter en hylsa i 40min som jag trodde jag tappat ner i motorn men bara gömt sig bakom kanten till fågelbadet :P

J.L
2010-07-27, 21:58
Härligt att det närmar sig start :-D

Janne.M
2010-07-28, 02:10
Avgaset monterat, tog en jäkla tid då jag inte mätta två gånger innan jag såga utan höftade lite ;) Men nu sitter ANSA systemet på plats.

Bromsarna och kopplingen luftade med hjälp av tjejen som var snälll och ställde upp. Trodde först kopplingen var paj när hon sa att den hela tiden fastnade där nere och att hon fick dra upp den.... lämnade bilen så och gick upp. När jag vart ut med hunden var och och provade och helt av sig själv hade kopplingen slutat fastna där nere och funkade klockrent! =)

Lossade även drivknutsmuttern så drivaxeln ska bytas imorn på morgonen, sen ska resten sättas ihop och sen start =)

ovredsson84
2010-07-28, 02:27
Nice... Går framåt... Tar lite längre tiden än vad man tror.. Lyckat till med resten.

Janne.M
2010-07-28, 16:06
Drivaxeln bytt och åtdragen, kylet monterad/fylld och fronten monterad och bilen står på backen, bara kofångaren och förberedelserna inför start kvar. Blir nog först imorn, har lite annat som måste göras hemmavid ikväll.

Nån som vet på vilken av de små polerna (1 på varje sida om + batterianslutningen) som den lilla styrkabeln till startmotorn/solenoiden ska kopplas till på 02A växellådan/startmotorn? Mätte upp de båda och de verkar inte ha någon kontinuitet enl. multimeter så de har nog olika funktioner?

Janne.M
2010-07-29, 19:12
Bilen nere på backen, smorde upp kammen körde upp oljetryck via tappen under fördelaren, men den vill inte starta, gick tungt på startmotorn och drog inte riktigt runt. Kopplingen fungerar det kollade jag i inspektionshålet. Får ta och dubbelkolla att motorn/kammen står rätt och sen plocka ur stiften och köra runt så så att det inte blivit nån olja kvar i förbränningsutrymmet... usch och fy

J.L
2010-07-29, 20:22
Hoppas du hittar felet och att det inte är allvarligt!

Lillen
2010-07-29, 21:51
Helt död eller tände det?

Janne.M
2010-07-30, 00:26
Inte död men den vill inte gå runt med startmotorn.... men för hand går den runt hur fint som helst, och kopplingen fungerar.

Problemet:
=======

* När jag försöker starta så börjar startmotorn dra, men det låter hemskt. Tänk er hur det låter när du drar första draget emot dig själv med en bågfil när du sågar i metall och den hoppar lite, och så förstärker du ljudet rejält. Det är som att den drar lite sen orkar den inte mer och "stannar" i läget, när jag släpper på nyckeln så klunkar det ibland till 2 - 3 gånger som att något hoppar tillbaka över några kuggar.

* Det verkar komma bensin då det luktar när jag plockar ur stiften
* Har inte kollat gnista men stiften är varken vita eller svarta utan ser bra ut (inte nya stift)
- Hur kollar jag gnista smidigast utan gnistprovare? skadligt att lossa stiftet och hålla den mot tex. insuget? ett åt gången eller alla samtidigt?

- Är det startmotorn som inte går in ordentligt? är kass?

* Efter första försöket så kollade jag märkena, allt stämde (och såg ut som på bilderna nedan) hade då rotorn 180 grader fel, vilket åtgärdades.
= Fortfarande samma problem

Veven:
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/vev.JPG

Rotorn (är ställd mot märket på kanten när svänghjulet visar +6 grader tändning, därför det diffar lite mot vevens nollmärke):
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/rotor.JPG

Svänghjulet (Nollan har gått förbi lite....men veven/mellanaxel märkningen stämmer...):
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/svganhjul.JPG

Kamdrevet (är detta en tand fel?, båda nockarna för 1:ans cylinder pekar uppåt, så kamdrevet borde sitta åt rätt håll):
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/kamdrev_noll.JPG

* Om jag skulle backa veven/svänhjulet tills svänghjulsmarkeringen står mitt för "0" märket så borde väl kamdrevet backas lite för att stämma lite bättre med kanten på toppen? Vevaxelnsremskivas märkning kan ju inte ändras i förhållande till svänghjulet och rotorn går ju att ställa som man vill sen (har inte provat det praktiskt)

* Enligt Haynes ska drivklacken till oljepumpen (som drivs av fördelaren) på "PB,PF,ADY,AGG och RP (fram till augusti 1990) ligga paralellt med drivaxeln, medan resten ska peka mot hålet för bulten till fördelarklämman. Enligt detta så borde alltså 2E motorns drivklack peka mot hålet för bulten.
- Jag har provat att ställa den både mot hålet och paralellt med samma resultat, har detta någon betydelse ens?

Skulle kamremmen stå en kugg fel så skulle ju motorn fortfarande gå runt med startmotorn så jag kanske skulle plocka bort startmotorn och åka till renoveringsfirman och be dem kolla på den?

Så här är den kopplad; + batteri och kabeln från generatorn är kopplade till den övre bulten. Exiterkabeln är kopplad till den lilla kopplingsplinten närmast växellådan (startmotorn gick inte när den var kopplad till den andra)
http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/startmotor.JPG

http://web.comhem.se/xzenom/motorbyte/startmotor2.JPG

* Ska 02A startmotorn kopplas på något annat sätt än en vanlig 020 startmotor? Mer kablar än + batteri +generator och exitern?

Eller tror ni det ligger någon annanstans?

Henrik.M
2010-07-31, 01:11
Kommer förbi senare idag frammåt eftermiddagen när du nyktrat till (lördag) får vi kika.
Ringer före.

Henrik.M
2010-07-31, 19:25
Its alive......*mohahahahah* =)

Lillen
2010-07-31, 22:01
Grattis Janne!

pekka kiiskilä
2010-07-31, 23:10
Det låter trevligt att du fått liv i den och nu är det inkörning av maskinen bara och sedan en raport om hur den går,

Stort grattis ska du ha.

TheDeadDorkster
2010-07-31, 23:32
Hehe, jag körde den åt Janne idag. Det var ganska intressant att vara med på felsökningen tillsammans med Janne och Henrik ;) Janne och Henrik hittade till slut sista problemet. Nu är det bara att Janne och Henrik hittar på en fungerande lösning till sista problemet.

Henrik.M
2010-08-01, 00:59
Hehe, jag körde den åt Janne idag.

Nu har den fungerande bromsar och koppling också.
Janne får dra historierna om han orkar/vill. =)

Janne.M
2010-08-01, 20:07
Ja efter mycket bänglande för knappt någonting så går nu bilen bra =)

Visade sig vara batteriet som var heldött och inte orkade dra runt motorn alls (nytt handlas imorn), med batteribooster så hoppade den igång med en gång. Mätte batteriet men tänkte aldrig på att mäta det under tiden någon drog på motorn.. :P Tomgången var fruktansvärd till en början, fick skruva en del på fördelaren, CO:t och tomgångsskruven (helt ute) tills den gick på tomgång och man kunde ta en tur och ställa tändning etc.

Tändningen hade vi ställt helt åt fanders, men nu är den på fabriks +6 till +8 grader och den drar upp ca 30 grader till vid ökat varvtal. Tomgången var fortfarande fruktansvärd, dock lite bättre. Hade ju inte fått tag i vevhusventilationsslangen från blocket till toppen/insuget så där satt det enbart ett öppet filter = BIG NO NO! sög tjuvluft nåt så fruktansvärt, så tillsvidare är den pluggad med slang och en bromsvätskeflaskas kork vilket fick tomgången kanon. Dock endast efter att Henrik konstaterat att tomgångsmotorn inte funkade vilket spårades till ett stift som vart av, som jag säkert klämt när jag hinkade i motorn; men nu gick den klockrent! Har inte hunnit köra så mycket då den var klar först igår kväll och man inte vill ut och köra med en bil som inte startar ;)

Bromsar och kopplings luftades nu ordentligt och skoja inte att det blev bättre känsla i pedalen och mycket hårdare och distinktare kopplingsläge.

Nu ska det beställas ett chip som fixar till bränslet över 4000 rpm, dock har jag inte riktigt valt vilket än så det får jag se, kanske även behövs en 3.5 bars bränsletrycksregulator (från porsche 944) och skruva ner AFM:en så att den inte går fett under 4000 rpm + ett ställbart kamdrev för att ställa effektkurvan då den ligger lite högt nu.

Henrik frågade förstås vad nästa projekt blir med bilen; varpå svaret blev "först ska man ha riktig semester" (i 2 veckor till) och sen blir det väl C-låset från passaten, TT pedaler, fylla corradobaksätet, baslådan, coilovers (måste flytta först då jag har en grym kant in på gården) etc etc..... så vi får väl se när man blir klar ;) Nya framskärmar måste även fixas. Men allra först blir det spendera lite kompensationstid med tjejen och hunden och sen tvätt och vaxning (grymt med damm från garaget) och framförallt KÖRA BIL!

slänger upp lite bilder lite senare med förklaringar på mina problem etc som jag haft och kanske slår hål på en och annan myt också ;)

golf666
2010-08-01, 21:51
Man får grattulera till starten då Janne :D
Alltid lika underbart att höra motorn vråla eftersen bilen stått i dvala en längre tid!!

Ser fram emot lite bilder sen ;)

Lillen
2010-08-03, 00:33
Och nu har du inget att skylla på angående Bug Run längre =)