handdator

Visa fullständig version : Fartsyndares banräser Golf MkII



Fartsyndare
2008-02-08, 13:39
Är ny här på forumet, likaså nybliven golfägare, var uppe i Tanum och hämtade en 85a Golf CL för ca en vecka sedan.
Bilen är absolut ingen skönhet, rost, oxid och mögelangripen men det gjorde valet att göra banräser av den ännu lättare, inredningen måste ju ut och varför då sätta i den igen ;)

Nu i första vevan så ska bromsar och väghållning ses över, den är ju iofs inget effektmonster men hellre ett bra chassi som håller mig på vägen/banan än en herrejösses motor utan någon kontroll.

För vidare info så kolla http://www.garaget.org/?car=80158

Mvh
Möller

IceMannen
2008-02-08, 19:54
låter kul vad har du tänkte dig för grejjor da?

Fartsyndare
2008-02-08, 23:13
Jadu, det har jag inte riktigt koll på, håller på att kika runt lite, hade hoppats på lite goda råd här i från.
Nu till att börja med så blir det biltemas finest GTI skivor som borras och slitsas fram, bak så tänkte jag inte göra mycket innan jag får tag på en GTI axel med skivbromsar. Sen blir det byte av bussningar och krägningshämmare till lite grövre prylar.

Målet är att ha en bil med matchvikt på 900kg och effekt på över åtminstonde 150hk, gärna 200. Målet från början var att vara snabbare än polarens 855 T5R i Bilsport supertage men efter att ha hört om hans bygge nu i vinter så skiter jag i det, nu får det bli en skoj leksak av det hela.

Mvh
Möller

Fartsyndare
2008-02-09, 12:07
Hmmm, efter att ha läst igenom ett par byggtrådar här så känns det som jag kanske har tagit mig lite väl med vatten över huvet här, har ju inte ett dugg koll på dessa bilarna, hur dom är uppbygda, hur dom fungerar och vad man måste göra för att få det resultatet man vill.

Är det någon som bor i krokarna runt Helsingborg och har koll på hur man bygger och trimmar goffar så får ni gärna höra av er, hade varit rätt trevligt att ha någon VW kunnig i närheten när bygget drar igång.

Mvh
Möller

Manny
2008-02-09, 12:24
lättaste o billigast sättet att trimma är att lätta :D

Fartsyndare
2008-02-09, 13:06
Ja lätta ska jag göra, det mesta av inredningen åker ut samtidigt som sommarhjulen åker på, just nu så känns det inte som att det är värt att göra nått, med 175 däck så blir det aldrig bra väghållning i en bil :D

Mvh
Möller

Dave the brave
2008-02-09, 13:28
Nu i första vevan så ska bromsar och väghållning ses över, den är ju iofs inget effektmonster men hellre ett bra chassi som håller mig på vägen/banan än en herrejösses motor utan någon kontroll.



Helt rätt prioritering tycker jag. Roligare att kunna ligga och nöta länge på banan än att bara kunna köra fem varv för att bromsar, däck och motor överhettar.

När det gäller bromsar är 280 mm frambromsar från tex en golf G60 ett bra val. Går att få tag på begagnat hyffsat billigt. Dock måste du byta spindeln för att få på dessa bromsar. Även huvudbromscylindern bör bytas. 280 mm originalskivor duger fint i kombination med lite värre belägg. Dra även kylslangar från fronten in i hjulhusen för bättre kylning.

Byt bussningarna i länkarmarna, krängningshämmarna och i bakaxeln. Även om du byter till original kommer detta att göra stor skillnad då de gamla troligen är slitna. Det bästa är att byta till uretan eller delrinbussningar.

När det gäller fjädrar och dämpare finns det en uppsjö att välja mellan. Skruvben (coilovers) eller "vanliga" dämpare + fjädrar? Ska de gå att justera hårdhet mm? Passa på att byta fjäderbenslagringarna på samma gång.

R-däck är en grej som jag nog tyckte gjorde mest skillnad. Är kanske ingen idé att skaffa förrän man gjort ovanstående modifieringar då dessa ställer högre krav på chassi och bromsar för att kunna utnyttjas till fullo. R-däck ger avsevärt mycket bättre grepp och pallar hur lång tid som helst på banan.

När det gäller trimmning av motor så tycker jag det bästa är att köpa en begagnad 16V-motor och stoppa i och sen bygga vidare på denna (om man inte bygger på en 16V-bil direkt). Besiktningen är inte lika positiva till denna ändring men det går ju att göra en regbesiktning.

Detta är i lite stora drag vad man kan göra. För att få veta mer i detalj om de nämda modifieringarna så sök! Det har skrivits mycket om sådana grejer.

Fartsyndare
2008-02-11, 12:03
En liten undran, går det att sätta bromok fram från en 1.8GTI utan större modifikationer?
Håller på med lite bromsbyte nu och ena oket sitter som satan, har försökt "allt" för att få loss det men inget funkar.

Mvh
Möller

Fartsyndare
2008-02-17, 17:41
Okay, helgerna som gått har ägnats åt lite mekande, förra helgen broms och service mek i största allmänhet.
I helgen åkte lite inredning ur, dörrpanelerna var så mögelangripna att jag kände av min allergi när jag körde längre sträckor med bilen. Hade tänkt kapa lite fjädrar med men tiden har inte räckt till som jag hoppats.

Bilder kommer.

Mvh
Möller

Fartsyndare
2008-02-24, 15:30
Prövade att tanka 50% E85 igår...hehe, trodde bilen skulle skjuta mig först, shit vad den hostade och fräste när etanolen väl började komma fram till motorn men efter lite skruvande med förgasaren så går den riktigt bra nu, lyckades hänga ev en Honda CRX igår kväll, förmodligen mest för att han blev något förvånad men skoj var det :D
Bilen är på ingalunda sätt en bil man vinner rödljusrejs med men den pinnar på bäst den kan iaf. Får se om det blir så mycket mer gjort nu, funderar på att försöka transplantera över varvräknaren från min gammla 245 men vidare så har jag hittat ett annat projekt jag hoppas på. Framhjulsdrift är inte riktigt min grej =/

Mvh
Möller