handdator

Visa fullständig version : Golf -83 Weber



Thomas
2008-01-10, 14:36
Ja, då vare väl dags och lägga upp bilen här då;) Bilen är en Golf Lx mk1 från 1983. Motorn är en blandning utav Em och Eg motorn, tillsammans med weber 32/36 förgasare. Bilen var ett bra utgångsobjekt, eftersom den är norrlandskörd = rostfri.
Tanken var först att det skulle vara en bra förstabil. Motorn som satt i blårök, och hade en annan likadan motor liggandes. Så skulle bara måla om den. Så blev det inte, utan då beställdes Weber förgasare, insug och nytt luftfilter. Sedan ramla allting bara på utavsig självt. Motorn är rengjord, uppmålad m.m. Så nu ser det ganska bra ut.

Motor:
Weber 32/36 DGV tvåportare
Misab insug
EG topplock, portat, renoverat och pluggade spridarhål
Kamaxel från EG
EM block, med EG kolvar
MSD Blaster2 tändspole, med MSD fäste
Extraktor grenrör 4-2-1
2" system

Bil/övrigt:
Sänkt 80mm med jamexfjädrar
Luisi ratt
GTi lister

Finns lite bilder här http://www.garaget.org/?car=10457

Raz
2008-01-10, 15:59
Det ser riktigt fin ut! vad har du för planer för den?

Lillen
2008-01-10, 16:40
Härlig bil.
Sleeperstuk och diskret färg.
Låg och gokartkänsla =)

Körs bilen så eller ska du vidareutveckla den?

Marcus
2008-01-10, 17:15
Riktigt snygg! :-) Härlig originalkänsla.

Thomas
2008-01-10, 22:55
Just nu så står den bara. Vill inte vinterköra, då man saltar för fullt nere i Stockholm. Men ska köras när saltet försvinner.
Planerna med bilen är att vidarutveckla den, som det ser ut just nu. Byta ut inredningen mot något finare, typ GTi, den som är i nu är risig beige färg. Men tanken finns på en nyare motor, typ 1.8t motorn. Men planen är att det ska varaa orignal känsla över den, fast lite "coolare".

Barbapappa
2008-01-11, 00:34
Åh va fin den är, bästa årsmodellen också. ;-)
Lite avundsjuk på motorrummet, hade jag fått den putsnivån på min när den nu blir klar så hade jag varit helnöjd.

loadmaster
2008-01-11, 17:11
Kör förbi den där dagligen, ser riktigt fin ut.
Bra puts på motorn!

Här har du en bild på mitt motorrum i min förra mk1:

http://www.garaget.org/?car=1466&image=30594

mattiask
2008-01-11, 18:55
Kör förbi den där dagligen, ser riktigt fin ut.
Bra puts på motorn!
[/url]

Jag ser den också varje dag, finfin golf de dära =).

Thomas
2008-01-13, 17:58
Tacka, tackar:)
Jo, den bara står just nu. Men i helgen har det hänt grejer, har blandannat tagit ner grenröret och målat det med avgasfärg. Men inget vidare resultat, efter 10 minuter, med motorn igång, så var färgen borta! Men, men sånt man får ta:(
Ska bland annat ta och föröska hitta en firma som ställer in motorn. Den går lite för magert, och fel tändstift i. Ska finnas en firma i Uppsala, som ställer in motorer. Men kommer inte på namnet på den bara.

loadmaster
2008-01-14, 08:55
Autokinito?

Thomas
2008-01-14, 17:30
Autokinito?

?? vad är de?

Barbapappa
2008-01-14, 17:47
?? vad är de?
En firma som ligger i dom trakterna som håller på mycket med justering av bilar, flera stycken har varit där här från forumet och justerat sina bilar med gott resultat.

Thomas
2008-01-14, 20:30
En firma som ligger i dom trakterna som håller på mycket med justering av bilar, flera stycken har varit där här från forumet och justerat sina bilar med gott resultat.

Okej. Man kanske skulle ta och höra av sig till dom då. Tack för tipset.

Thomas
2008-01-29, 17:53
Ja, just nu står det rätt still. Men letar för fullt efter en fin GTi inredning:) och instrumentering.

P-plats.se
2008-01-29, 18:19
Snyggt jobbat!

En förebild för min bil...

Thomas
2008-01-31, 18:25
Snyggt jobbat!

En förebild för min bil...

Tackar! kul att höra:)

Thomas
2008-04-15, 21:34
Dags för en liten uppdatering kanske.
Har nu provkört bilen. Märkte att den blev orkeslös efter 4000varv, så gick på och kollade på tändsystemet, men kunde inte hitta något direkt fel. Ställde om tändningen lite, åkte ut och provade igen, men inget direkt resultat. Så jag provade byta tryckklockan, sen funkerade det perfekt.
Bestyckningen verkar vara väldigt bra, för att vara grundinställd. Så det känns skönt.
Kan även meddela att bilen är helskum att köra..:P Det pågrund utav den är sänkt 80mm med enbart fjädrarna, hehe. Funderar på att köpa coilovers, men ska bara hitta ett par bra och shysta.

Thomas
2008-04-20, 23:10
Har fått tag i en 5vxl låda ifrån en jetta från -85. Är ganska säker på att jag kan andvända befintlig koppling, tryckplatta och svänghjul. Samma sak med drivaxlarna. Men hur blir det med hastighets vajern? Kan man andvända den gamla? någon som vet något?

pekka kiiskilä
2008-04-21, 12:39
Har fått tag i en 5vxl låda ifrån en jetta från -85. Är ganska säker på att jag kan andvända befintlig koppling, tryckplatta och svänghjul. Samma sak med drivaxlarna. Men hur blir det med hastighets vajern? Kan man andvända den gamla? någon som vet något?

Koppling mm kan du använda samt att hastighetsviren passar rakt på utan modd men på vissa bilar får man kalibrera om hastighetsmätaren.