handdator

Visa fullständig version : Ljusbrun gegga i motorn?



zoltrix
2007-05-13, 02:14
Tjena!

Har nyligen bytt olja och filter på min nya Golf 1.6 IV -99 (100 Hk bensin).

Varmkörde den ordentlig innan bytet gjordes. Skruvade loss oljepåfyllningslocket och såg att den va fuktig, mer som vattendroppar och en ljusbrun gegga som jag torkade bort från locket. Min fråga är vad är det och hur får man bort det? Har kört ca 100 mil efter bytet och det ser likadant ut under oljepåfyllningslocket som vattendroppar och lite ljusbrun gegga.

Är det skit kvar i motorn trotts att man har bytt olja och oljefilter? Eller har det något att göra med vevhusventilationen, tänker på den ljusbruna geggan. Vad ska jag göra?

Tack på förhand

Jimmy
2007-05-13, 02:24
Den ljusbruna (Nougatfärgade) geggan är nog tyvärr vatten i oljan..
Det brukar bero på trasig topplockspackning. Vatten trycks in i oljekanalerna.

Det kan vara kondens men det är inte troligt, med tanke på att du precis bytt olja. Kolla om det försvinner kylarvatten eller kommer olja i kylarvattnet så det är grumligt. Du kan lukta efter avgaser med i expantionskärlet.. Kolla om bilen ryker vitt det är tecken på en ev. trasig topp-packning.

zoltrix
2007-05-13, 02:37
Den ljusbruna (Nougatfärgade) geggan är nog tyvärr vatten i oljan..
Det brukar bero på trasig topplockspackning. Vatten trycks in i oljekanalerna.

Det kan vara kondens men det är inte troligt, med tanke på att du precis bytt olja. Kolla om det försvinner kylarvatten eller kommer olja i kylarvattnet så det är grumligt. Du kan lukta efter avgaser med i expantionskärlet.. Kolla om bilen ryker vitt det är tecken på en ev. trasig topp-packning.


Kylarnivån är densamma och ingen olja i kylarvattnet (rosaröd färg ser inte grummligt vad jag kan bedömma) jag har även lukta i och luktar inte på något sätt avgas heller. Om det ryker vitt vet jag inte måste be någon stå bakom och kolla.

Hur är det med vevhusventilation på dessa bilar, kan det var det som den ljusbruna geggan kommer ifrån?

Jimmy
2007-05-13, 02:47
Oljan kanske va dålig..låter långsökt men.. Det ljusbruna är ganska säkert vatten och det måste ha kommit från någonstans. Att den hamnar på locket är för att den dunstar pga värmen i oljan och stiger.. ta av locket med bilen igång när den är riktigt varmkörd så dunstar kanske det mesta bort om det bara är lite kondens. Är det bara lite så kör med bilen så går det bort av sig själv, men om du märker att oljan på stickan blir lika ful eller om det är mycket på locket varje gång du kollar så är det inte bra.Testa byt olja igen då få se om det kan hjälpa.

Vet inte hur vevhusvent ser ut på just din bil. Men där ska det ju inte heller finnas vatten iaf. Geggan från vevhuset brukar snarare vara svart och ful som tjära..

Falcor
2007-05-13, 07:31
Kör man mycket korta sträckor utan att bilen får bli ordentligt genomvarm (motorn igång iaf ett par timmar) så kan det bildas kondens och sådan ljusbrun gegga på oljepåfyllningslocket. Det är inget farlig se bara till att torka bort det när du tankar. Så länge du inte har ljusbrun gegga på oljestickan så har du inget vatten i oljan.

zoltrix
2007-05-13, 10:44
Oljan kanske va dålig..låter långsökt men.. Det ljusbruna är ganska säkert vatten och det måste ha kommit från någonstans. Att den hamnar på locket är för att den dunstar pga värmen i oljan och stiger.. ta av locket med bilen igång när den är riktigt varmkörd så dunstar kanske det mesta bort om det bara är lite kondens. Är det bara lite så kör med bilen så går det bort av sig själv, men om du märker att oljan på stickan blir lika ful eller om det är mycket på locket varje gång du kollar så är det inte bra.Testa byt olja igen då få se om det kan hjälpa.

Vet inte hur vevhusvent ser ut på just din bil. Men där ska det ju inte heller finnas vatten iaf. Geggan från vevhuset brukar snarare vara svart och ful som tjära..

Dålig olja, tror jag inte den va helt ny fullsyntet Gulf w5-40.
Torkade lite på insidan igår där man fyller på olja, antagligen så är det väl lite skitrester kvar från tidigare olja, svarta skit i hålet. Kan det vara det som kommer från vevhusventilationen?

zoltrix
2007-05-13, 10:49
Kör man mycket korta sträckor utan att bilen får bli ordentligt genomvarm (motorn igång iaf ett par timmar) så kan det bildas kondens och sådan ljusbrun gegga på oljepåfyllningslocket. Det är inget farlig se bara till att torka bort det när du tankar. Så länge du inte har ljusbrun gegga på oljestickan så har du inget vatten i oljan.


Tycker att jag kör inga korta sträckor iallafall, bilen har bara gått 8600mil inte så mycket för en -99. Kan vara förra ägaren isåfall. Nä oljestickan ser okey ut.

Ska kolla lite mer idag.


tack för alla svar så länge

ZappA
2007-05-13, 12:13
ja geggan i vevhuset är den färgen men jag tycker det verkar lite långsökt.
att den skulle hitta sin väg ditt.
och igentligen ska inte ens den geggan finnas i vev-venten.. många nya bilar gör ju kampanjer på just detta eftersom vinter vattnet i geggan fryser och motorn går i tusen bitar :(

men jag tycker du ska avvakta över sommaren för än så länge gör det ju inget att geggan finns. om det fortsätter så tycker jag du ska börja kolla över lite nogranare karnse lyfta toppen byta pakningar kolla hur det ser ut där inne.


vet inte om detta hjälpte till nått

zoltrix
2007-05-13, 12:16
ja geggan i vevhuset är den färgen men jag tycker det verkar lite långsökt.
att den skulle hitta sin väg ditt.
och igentligen ska inte ens den geggan finnas i vev-venten.. många nya bilar gör ju kampanjer på just detta eftersom vinter vattnet i geggan fryser och motorn går i tusen bitar :(

men jag tycker du ska avvakta över sommaren för än så länge gör det ju inget att geggan finns. om det fortsätter så tycker jag du ska börja kolla över lite nogranare karnse lyfta toppen byta pakningar kolla hur det ser ut där inne.


vet inte om detta hjälpte till nått



Okey, får köra några hundra mil till och byta olja och filter en gång till.

Någon mer som har bra tips?

Bengan.U
2007-05-13, 12:25
Okey, får köra några hundra mil till och byta olja och filter en gång till.

Någon mer som har bra tips?

Hej.

Skruva av ventilkåpan oxå.
Och gör rent där inunder.
Har du "klegg" på locket så finns det
även i ventilkåpan.......


MVH/Bengan.U

jocke.w
2007-05-13, 12:30
Var lugn....jätte vanligt på golf4an!!!

Gör rent vevhusventilation

zoltrix
2007-05-13, 17:03
Var lugn....jätte vanligt på golf4an!!!

Gör rent vevhusventilation


Okey, som nybörjare måste jag fråga, hur och vart i motorrummet.
Samt med vad gör man rent det med?


Mvh Nybörjaren

Mini_me
2007-05-13, 21:00
Okey, som nybörjare måste jag fråga, hur och vart i motorrummet.
Samt med vad gör man rent det med?


Mvh Nybörjaren



Du har en slang som går från ventilkåpan till insuget nånstans...lossa den slangen och tvätta ur den ordentligt och om du kan , lossa ventilkåpan och gör rent.


Du har inget fel på din bil...som tidigare talare sa så är detta jätte vanligt på Mk4 (+ massa andra bilar). Det är som sagt kondens vatten som blandar sig med oljedimman = du får gegg. Ser för jävligt ut men gör ingen skada.

Lycka till!!

zoltrix
2007-05-13, 22:31
Du har en slang som går från ventilkåpan till insuget nånstans...lossa den slangen och tvätta ur den ordentligt och om du kan , lossa ventilkåpan och gör rent.


Du har inget fel på din bil...som tidigare talare sa så är detta jätte vanligt på Mk4 (+ massa andra bilar). Det är som sagt kondens vatten som blandar sig med oljedimman = du får gegg. Ser för jävligt ut men gör ingen skada.

Lycka till!!


Jag tackar alla som har bidragit med snabba och bra svar på min fråga.