handdator

Visa fullständig version : Avgassystem slår mot bakaxeln



Skooghe
2007-05-12, 12:12
Antar att jag inte är den enda som har problem med att avgassystemet slår mot bakaxeln så fort man kör i en håla när bilen är sänkt. Är det någon som har gjort något åt det? Vad i så fall? Förutom att byta upphängningsgummina...

mejn
2007-05-12, 12:16
Det verkar som att det är ganska noga med hur man monterar röret i längsled, sänker man bilen kommer bakaxeln lite längre bak och då bör avgasröret också göra det för att man ska slippa detta delikata problem,,
Fast det är bara en teori jag har men jag tror den stämmer..

Lillen
2007-05-12, 12:29
Det verkar som att det är ganska noga med hur man monterar röret i längsled, sänker man bilen kommer bakaxeln lite längre bak och då bör avgasröret också göra det för att man ska slippa detta delikata problem,,
Fast det är bara en teori jag har men jag tror den stämmer..

Sänker man mycket kommer röret att åka framåt till och med.
Efter halva fjädringsvägen rör det sig framåt.
På min är problemet att röret sitter för långt bak iaf!

Marcus
2007-05-12, 13:00
Nu vet inte jag vilken bilmodell det gäller men jag hade detta problem på min förra Golf 3:a med Ferrita avgas. På min nuvarande Golf 3:a som är än mer sänkt sitter originalsystem och jag har inga som helst problem med detta. Samma sak på förra Golfen innan jag bytte till Ferrita-system. Har originalavgas bättre design?

Mini_me
2007-05-12, 13:23
Jag har moddat ett Rocca 1 system som jag har fått att passa på min Corre (Penga anledning) och det dunka lite tills jag vred hela systemet och det ligger nu mera stumt mot karossen och detta utan jobbigt dån ljud mm=) Och inga bränn märken. (Och min bil går hårt!)

onk
2007-05-12, 15:30
Körde med org avgas på min sänkta mkII, slog aldrig i bakaxeln bara man använde rätt upphängningar. När jag körde med simonsburk lyckades jag designa det bra över axeln med, men däremot så slog burken i stötdämparinfästningen eller vad det var ist, kommer inte riktigt ihåg..

Särkelä
2007-05-12, 16:23
Har me haft det här problemet på en del av mina bilar. På golf 3:an körde ja me ferritas avgas o det tog i som f**n. Så jag tog o tryckte upp golvet en bit så det blev lite mer mellan rum. O sen gäller det att passa in rörets böj så det verkligen ligger rätt över bakaxeln.
Som andra skriver så rör sej systemet fram o bak en del. Man kan också lägga en slang bit på bakaxeln så låter det inte så mycke just när det slår i.

pekka kiiskilä
2007-05-12, 17:05
jag har lite ljud från röret som vill hälsa på bakaxeln med men det är ofrånkommligt för rf avgas lever lite samt att bilen är rätt styv i chassit så vissa missljud får man leva med tyvär.

Skooghe
2007-05-12, 20:33
Jag ska kolla upp det där med röret i längsled. Det skulle nog gå att flytta fram hela röret en liten bit så får man kanske nån cm till godo. Schysst med massa svar =)

razer
2007-05-12, 23:19
Det går att få över 3" på en golf 3 (men det måste sitta stumt) på en Golf 2 går 2,5" utan problem. Sen jag byggde mitt simonssystem har jag inte haft problem.

Jimmy
2007-05-13, 02:34
Sitter avgassystemet stumt upp mot golvet då? Var enda gång jag haft polare som ojjat sig över att det tar i så har ju systemet hängt och dinglat som en slappt*sk med. =) Ta dubbla och kortare upphängningsgummin. tryck upp systemet mot golvet och bänd på gummina med våld. Du kan även lägga en bit däckgummi mellan avgaskröken och bakaxeln där det tar i. spänn fast gummibiten på bakaxeln med två slangklämmor. Inte på avgasröret eftersom det blir varmt. Då slipper du att det låter om det tar i..du slipper KLONKET.. Du kan även slipa ur 1cm typ ur bakaxeln, det låter tokigt men 1cm spelar ingen roll för säkerheten.

Alternativet är sidepipe, höjja bilen, öronproppar eller montera ett smalare rör.

En sak till som du kanske eller kanske inte tänkt på .. när du hissar upp bilen så ställ pallbockarna precis under bakstötdämparna för då ser du lättare vart bakaxeln hamnar i hoptryckt läge.. hissar du bara upp hänger ju bakaxeln ner annars..

mellowd
2007-05-13, 03:41
jag hade samma problem på min mk2.
köpte en kylarslang på biltema och klippte upp den. satte fast den över bakaxeln precis under avgassystemet med buntband.
Visst det slåt fortfarande i. men det hörs inte =)

Lillen
2007-05-13, 12:27
jag hade samma problem på min mk2.
köpte en kylarslang på biltema och klippte upp den. satte fast den över bakaxeln precis under avgassystemet med buntband.
Visst det slåt fortfarande i. men det hörs inte =)

Hörs inte så mycket nej.
Men det hörs och det räcker.

OCH det kommer till slut att "reka" isär/upp avgasstystemet.
Då det hela tiden slår i så blir det glappt och läcker till slut.
För att inte tala om det irriterande dunkandet varje gång.

SaabJohan
2007-05-13, 21:26
Det satt ett Simons sportavgas på min G60 när jag köpte den i våras... Slog i som bara den, iofs var ju bilen toksänkt. Nu har jag höjt upp den lite grann samt monterat ett Feritta, fungerar klockrent...

Jimmy
2007-05-14, 11:55
Simons är ju kända för att ha avgassystem med halvdan passform verkar det som tyvärr. Är väldigt många som haft det problemet med simonssystem på sina corrados. På vissa passar det och på andra tar det i överallt?

Supersprint är min favvo även om de inte finns i 2,5" eller 3"
Feritta rostfritt är ju en skön historia med, men det kostar en slant att få monterat.