handdator

Visa fullständig version : Glykol?



ypzilon
2007-05-10, 22:08
Som många vet ska man inte blanda blå och röd glykol.
Funderade på att hälla grön (Renault) glykol i min vr6a idag så jag kollade upp vad den och den blåa resp. röda innehåller:

Blå: etylenglykol
Röd: 1,2-etandiol
Grön: 1,2-etandiol

Enl. säkerhetsdatablad från bl a Kemetyl.
Det underliga är att etylenglykol är bara ett annat namn för 1,2-etandiol.
Alltså är det samma ämne i dem.
Finns det fler ämnen i dem som kan orsaka den påstådda koaguleringen? I så fall måste man inte ange alla ämnen i ett säkerhetsdatablad?
Är det ngn som SJÄLV har upplevt problem pga blandning eller är det ngn som har blandat utan problem?

Blev bara lite nyfiken när jag började kolla närmare på det... =)

Henrik.M
2007-05-10, 22:17
Glyckoltekniken har gått frammåt.

Eftersom jag jobbar på VAG så tar jag det på VAG språk.

G11 : Grön glyckol

G12 : Röd glyckol

G11 mixad med G12 = Obra det blir koaguleringen , vanligt förekomande verkstadsjobb när den röda G12:an introducerades och folk slog i grön Glyckol.
Allt stockade igen.

Nu till det nya som heter G30 och går att köpa lite varstans förutom på VAG (röd glyckol) , denna är blandbar med G11 dvs grön glyckol. (Ej blå etylenglykol)
Det blir då brun kylvätska......men det ska visst inte göra något förutom att det ser otrevligt ut.

Anldeningen till att det är annan glyckol i dagens bilmotorer är för att den röda glyckolen är skonsammare mot aluminium , vilket används flitigt i motorer idag.

Ska se om jag hittar något vettigt om det jag skrivit isf länkar jag.

Henrik.M
2007-05-10, 22:30
Hittar inget engentligt konkret.

Men kortfattat är det så här.

Både röd och grön glyckol inehåller 1,2-etandiol dvs något kemist mumbojumbo.
So far so good tänker man ju......men sen har grön & röd glyckol olika kemiska ämnen som ska skydda motorn från korrosion.
Och det är dessa ämnen som inte brukar lira med varandra , mes troligt för att den ena glykolen inehåller ämnen som skyddar ex gamla gjutjärnsspisar (grön).
Och den röda innehåller något annat som ska skydda aluminium/lättmetall motorer.

Är inte kemist men det är så det ligger till.

Sen får någon kemist förklara exakt hur det ligger till.

Bengan.U
2007-05-10, 23:40
Hej.

En liten fin kemi lektion kanske ;-)

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/1,2-etandiol.htm

MVH/Bengan.U

Henrik.M
2007-05-10, 23:57
Hej.

En liten fin kemi lektion kanske ;-)

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/1,2-etandiol.htm

MVH/Bengan.U

Läste den där när innan jag skrev mitt inlägg.....men jag fattade nada (kanske för att jag sov bort kemilektionerna).

Därav skrev jag det jag skrev. =)

MrGolfIII
2007-05-11, 08:04
G11 : Grön glyckol

G12 : Röd glyckol

Men vad är: "G12 plus"?

Blev rekommenderad av en VAG-verkstad att köpa denna till min gamla ABS-motor som ska ha G11. Stämmer detta?

ypzilon
2007-05-11, 10:28
Hej.

En liten fin kemi lektion kanske ;-)

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/1,2-etandiol.htm

MVH/Bengan.U

Läste det igår morse, det enda jag kom fram till var att etylenglykol (det som brukar stå på blå glykol) och 1,2-etandiol är precis samma sak...