handdator

Visa fullständig version : fulprojekt caddy 1.6 rat



Erik
2007-11-11, 17:43
it was to ugly för garaget.org, so here i am..

utgångs objekt caddy 1.6 1988, patinerad genom åren.. härliga bucklor å en å annan rostfläck. motorn är orginal, går som ett skott, och låter precis som den ska..

mål: är att skapa en caddy med både känsla å stil för sköna sommardagar :)
budgeten ligger på 8 pix (inlklusive bilköp å mexican music)

plan:

sänkning
13" nissan micra hjul (done)
nya lågprofilsdäck
polo steilheck stolar
stereo mit bas
hula hula girl
ev pinstripning el logga, figur
service, samnt lite diskretare auspuff sound

aktuellt:
sänkning, någon som har erfarenhet, el någon beskrivning eller dylikt som hjälp på vägen. funkar stötdämparna bak eller behövs något special?
har sett någon bild som visar på hur man flyttar bakaxeln över bladfjädringen..
tack på förhand!

ska bli spännande de här :)

http://www.stud.slu.se/~i05ersp1/Ny%20mapp%20(7)/IMG_1869.JPG
utgångsobjektet, visst är hon fin i solen

http://www.stud.slu.se/~i05ersp1/Ny%20mapp%20(7)/IMG_1875.JPG

http://www.stud.slu.se/~i05ersp1/Ny%20mapp%20(7)/IMG_1888.JPG

http://www.stud.slu.se/~i05ersp1/Ny%20mapp%20(7)/IMG_1892.JPG
de nya hjuuulen

Mini_me
2007-11-11, 17:50
http://www.vwcaddy.com//showthread.php?t=12874

Enjoy=)

Erik
2007-11-11, 18:27
schysst, dedär verkar ju inte va något jätte mäck..

då är bara frågan om man ska köpa nya findämpare eller ej. från biltema kanske? :)

sänkfjädrar från golf va? eller kanske dämpare med...

onk
2007-11-11, 20:22
Faan va rutten den e.. Men de e fäs.

Gullideckel
2007-11-11, 21:14
Skön bil.

Min Jetta fick inte heller vara med på garaget.org...dom har dålig bilsmak där helt klart..

:-)

Särkelä
2007-11-11, 21:37
fasen du har fått tag i ett lite frächare ex. ja har en -87 som ja me tänkte fixa iordning lite. men e ruskigt mycke plåt jobb.... caddy träff i hamnen i te sommaren då kanske =)

Erik
2007-11-12, 08:46
borde finnas en "hoodride" kategori på garaget :)
men kan ju inte få allt, bilen ärju trots allt apful i de flesta ögon..

särkelä: hehe jo du har nog rätt, är inte så rutten i plåten.. å de ärju rätt skönt.. bucklig därimot.. så de blir nog ingen seriös renovering av denna..

caddyträff låter trevlig..

Nommis
2007-11-12, 17:45
Ser ju ut att kunna bli en fin fin Rat style/hoodride det där...

Lillen
2007-11-12, 18:45
it was to ugly för garaget.org, so here i am..

Härligt Erik.
Back in Action.

Särkelä
2007-11-12, 18:59
Robin du håller väll me på me en caddy? hur går det me den då?

Mini_me
2007-11-12, 19:31
Faan va rutten den e.. Men de e fäs.

Skämtar du? Min caddy saknade hörnet på förar dörren och flakets bakre del fladdra när man passera 140=) Denna är snudd på mint! ;-D

onk
2007-11-12, 19:34
Ja men den gjorde över 140 iaf, då är det inte rat. En rat ska knappt göra 100:P

Har du sett den här erik: http://www.blocket.se/vi/14156206.htm?ca=18_s


eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehh

Barbapappa
2007-11-12, 23:42
Nä, en gammel-Caddy, va gött!
Jag har massa dörrar/baklucka (i 'bästa' rat-skick, gråprimade), bakruta (rätt fin och repfri), baklampor, speglar och sånt om det behövs.

Fälgarna är ju balla, men är det verkligen från Micra ursprungligen? Verkar vara rätt poppis bland VW från den tiden i.a.f. Ska dom vara vita eller ska det färgläggas med ny kulör eller ska det poleras rent av? ;-O 6" breda eller?

Garaget.org förresten, trodde inte det var nån som använde sig av det, har alltid upplevt det som bilvärldens motsvarighet till lunarstorm... ;-) Brukar väl aldrig vara några balla bilar där ändå? Jag är för ett bojkottande. ;-D

Erik
2007-11-13, 15:36
tack, för uppmuntran :)
onk du ska inte bråka.. ;)

en till caddy i kalmar? då kan det ju nästa bli en mindre utställning.. :)

heh, a ska bli kul de här.. utöva lite praktiskt med hamarn å slipen för engångs skull..

vet inte om jag behöver något dirrekt.. beror lite på var man lägger ribban.. å om man får ordning på de grejjer som sitter på.. men tack, känns bra å veta.

funderat på dedär med lack på fälgarna.. pollering harj inte tålamod med..
vit bil vita hjul, dock med mycket fin bromsdamm men de kanske blir lite tradig.. kanske någon snygg matt färg? brun, beige, primer.. så de bryter lite.. kanske blir sugen på att lacka hela bilen men inte så kul när den har så mycket bucklor..

uttala er gärna i frågan.. :)

mn nu när man är utslängd kan man nog lika gärna bojkotta det kanske.. får se om man klarar sig utan all fin feedback man får där.. men man känner ju ändå ansvarat uppe ifrån av att sprida simple stylingen low n' slow ;)
att vara intresserad av bilar beöhver inte alltid innebära dyra lösningar och mykcet tid... :)
å på så vis får svensson att tänka till innan man väljer att skrota klassikern eller döda den som vinterbil..

vi som är troende delar alla ansvaret ;)

Barbapappa
2007-11-13, 17:09
Bara för att en bil är lite bucklig behöver man ju inte deppa ihop och inte kunna lacka om den. Då gör det ju inte så mycket om man får nåt rinn eller tre, eller apelsinlack menar jag. ;-)

Nommis
2007-11-13, 17:26
Robin du håller väll me på me en caddy? hur går det me den då?

Min caddy ja ett evighets projekt med mycket upp och ner gångar i lusten men de rullar vell på stötvis när pengar finns..
jusst nu jobbar jag lite på att få den nya 9a 16v motorn att gå, lösningen ligger där å lurar har bara inte hittat den till fullo än...

hadde jag skaffat min caddy idag hade jag defitivt gått hoodride ratstyle meene för ett x antal år sen när bilen först lackades så var ju smaken anorlunda
men men det finns folk som bara gör färg...

en liten bild kanske med ja
från i somras när jag lufta den lite i solen..

http://hem.bredband.net/b692974/DSC00417.JPG

mer skräp bilder fin på http://hem.bredband.net/b692974/


ang din caddy Erik jag hade nog hafft den vit om den ska lackas så blir de ju ngn matt primer färg...
kanske lite knasiga färg kominationer...
med buckler slopat alla kofångare säka järnet kasnke skippa grillen helt alt trasig grill nummer plåten på sned mindre backspeglar elr inga alls hade vart fränt utan handtag med men då har man vell ngn lodis som sover i bilen om nätterna..


påhittigheterna är oändliga.. och rost är fränt!

Erik
2007-11-13, 18:41
ni har så rätt.. får se hur det ter sig när man börjar riva i att i helgen..
finns där några snygga matt/primer färger då, till fälgar eller bil..

ska ju piffa upp lite i hytten har jag tänkt.. någon som vet om underrederna är de samma för gammla polo / golf / caddy ?

http://www.stud.slu.se/~i05ersp1/Ny%20mapp%20(7)/IMG_1878.JPG


hoppas den tar mig hem de 30 milen bara. .. :)

Erik
2007-11-13, 18:43
nommis trevlig bil där.. har ju helt klart potential att bli något redig fin sleeper. kör hårt å meka ihopn :)

Gullideckel
2007-11-14, 11:23
Bjuder på lite idéer..sänk bilen ordentligt fast bara fram(!) och lacka fälgarna svarta eller röda.

onk
2007-11-14, 13:55
En lodis i bilen är ju ett nytt grepp:) Du kan hyra mig billigt;)

Du får ju inte glömma flaket, där måste det finnas fingrejer.
Gammalt bråte brukar du ju hitta så det blir väl inga problem..

Miche N
2007-11-14, 15:16
Tycker du ska låta bli att lacka bilen,o lacka fälgarna typ mattsvarta me en röd rand på kanten,o sen bara dumpa den rakt ner i asfalten!!Typ borttagna fjädrar fram o flippa bakaxeln,o som pricken över i,en surfingbräda på flaket :-)
Mvh/Miche

Barbapappa
2007-11-14, 17:47
Det är väl inte helt vanliga underreden till Caddyn, har för mig att dom var lite högre eller nåt, men det var väl Golf mk1 som passade rätt av om jag inte minns helt fel. Men med lite svetsning så går la det mesta det.

Jag hade orginalstolar som var duktigt sletna i min, på ganska många ställen var stolarna så dåliga och tunna i tyget att det där sticksiga materialet (ser ut som halm eller nåt) under stack ut genom klädseln, mindre skönt när man satte sig i bilen på sommarn med shorts och det stack till på benen. ;-D

Ratlook förresten, ta bort stoppningen helt och kör på stålstol. ;-)

Erik
2007-11-18, 23:19
nu är hon hemma i tryggheten.. ratlookerskan.. räddad från skroten å skåneland.. hon går så fint vid lite minusgrader, lite gas och lös avgasystem..

en redig eye catcher.. ye shes a naugthy girl.. :)

a fick lite donat iaf, fälgarna ärnumera fin lackade mattbruna, ska se om jag hittare några billiga findäck med.. sen blir det biff..

golfaren
2007-11-19, 10:17
låter mycket fint Erik :) eventuellt kan de bli en Winter Caddy Meet framöver hehe....

nrb

onk
2007-11-19, 13:12
låter mycket fint Erik :) eventuellt kan de bli en Winter Caddy Meet framöver hehe....

nrb



Om den håller så långt ja...

Erik
2007-11-19, 20:16
Då var ostarna beställda.. :)

nya findäck blev det såklart Nankang XR611 165/55 R13

http://www.tyre-pictures.com/Nankang/XR611.jpg

Nankang the Asian manufacturer using innovative high performance technology

låter ju kanon å bra pris med. nästan så man håller budget, ska fara å köpa lite spacers på biltema med tror jag.. då fälgarna är 5,5" et38

onk
2007-11-28, 03:07
Har däcken kommit till brunhjulen?

Erik
2007-11-28, 13:49
yes, de ligger in blingon

hittade en fin planka..

front fångare? hmn

Erik
2007-12-20, 19:16
då var man hemma igen..

hon går sådär bra förtillfället..

se om de går att lösa, köpt en beg drivaxel å beställt nytt avgas idag.. 2500:-

däcken är lämnade med..

spännande va?

Särkelä
2007-12-20, 19:33
Sedär kostar på att lite=) me nytt avgas o grejer.. går hon illa me?

Erik
2007-12-20, 20:53
ja finsystem inte särskilt rat.. bilen går verkligen som skit

grenröret är löst å avgassystem är en hemmabygg lös å sne historia så vi tänkte börja med att få ihop det.. kanske räcker det med att köra ur bilen ordentligt sen, ja man kan ju alltid hoppas iaf..

den va rätt apsur när ja starta idag stog nog en 20 min innan de vråla igång..

Erik
2008-02-29, 18:53
hej

har nu insett att jag tyvärr inte har möjlighet att fullfölja projektet.

därför är hon nu tillsalu

ej körbar, ja kan levera den på flakbilen inom 20 mil från kalmar sådär..

nytt avgas 2500:- ej monterat
nya lågdäck med 13" bruna retrofälgar
och bra vinterdäck

ska besiktigas i mars

lägg ett par timmar i garaget, å en sänkning på det.. sen blir den hur ball som helst.. jag lovar :)


ge ett bud, schysst deal så skickar jag med en baslåda å ett steg

Särkelä
2008-02-29, 19:41
Näe inte ska du väll sälja...

Erik
2008-02-29, 20:20
har du möjlighet att meka ihopn åt mig så.. kan ja ha kvar..

Särkelä
2008-02-29, 21:37
jasså. va e det o göra på den då?? =)

Nja har nog så ja klarar mej. två caddysar som ska i hop nån gång framöver o en massa annat.. Men om du bara vill ha hjälp me nått speciellt så e det bara o hojta..