handdator

Visa fullständig version : Mobilitets Garantin



JWO
2007-11-01, 22:33
Man får ju garantin förlängd varje gång man servar bilen på en auktoriserad verkstad (VAG). Just på min bil dröjer det länge innan jag behöver lämna in den för större ingrepp som tändstift m.m
Det är bara grundservicar framöver och det innebär oljebyte, oljefilter och en genomgång av bilen.

Nu byter jag olja och filter själv hos en polare var 1000:e mil, ringde sedan till din bil och kollade hur man kunde lösa detta för jag behövde ju inte byta olja och filter en gång till när jag lämnade in den..
Jag fick till svar att man måste göra en fulländad service för att få garantin förlängd, så man ska betala ca.2500:- för en genomgång av bilen!? Det känns sådär rimligt, surt om inte annat!

Någon som vet hur man kommer runt detta eller är det bara att köra på som vanligt utan denna garanti?

Den är ju trots allt rätt bra om det nu skulle hända något någonstans då man får resa hem med ersättningsbil, övernattning m.m

Marcus
2007-11-01, 23:39
Det är väl ganska enkelt egentligen: Du vill ha något, men du vill inte betala för det. Det är ungefär som att säga till försäkringsbolaget: "- jag har lås och larm på huset, så ni vet det om det blir inbrott, för då vill jag åberopa er fina försäkring. Men jag vill inte betala er dyra premie".

Kort sagt: vill du ha deras försäkring, betala.

Hajjar du?

magnusT
2007-11-02, 06:16
Bilen säger väl till när det är dags för service? Hur långt kör du mellan varje service ungefär?

Mini_me
2007-11-02, 08:29
Det är väl ganska enkelt egentligen: Du vill ha något, men du vill inte betala för det. Det är ungefär som att säga till försäkringsbolaget: "- jag har lås och larm på huset, så ni vet det om det blir inbrott, för då vill jag åberopa er fina försäkring. Men jag vill inte betala er dyra premie".

Kort sagt: vill du ha deras försäkring, betala.

Hajjar du?


Kunde inte sagt det bättre själv.

Du kan dock lämna med egen olja om du inte vill betala till DINBIL eller kör på deras Olja.

Annars är det bara att välja.

adis
2007-11-02, 22:18
Man får ju garantin förlängd varje gång man servar bilen på en auktoriserad verkstad (VAG). Just på min bil dröjer det länge innan jag behöver lämna in den för större ingrepp som tändstift m.m
Det är bara grundservicar framöver och det innebär oljebyte, oljefilter och en genomgång av bilen.

Nu byter jag olja och filter själv hos en polare var 1000:e mil, ringde sedan till din bil och kollade hur man kunde lösa detta för jag behövde ju inte byta olja och filter en gång till när jag lämnade in den..
Jag fick till svar att man måste göra en fulländad service för att få garantin förlängd, så man ska betala ca.2500:- för en genomgång av bilen!? Det känns sådär rimligt, surt om inte annat!

Någon som vet hur man kommer runt detta eller är det bara att köra på som vanligt utan denna garanti?

Den är ju trots allt rätt bra om det nu skulle hända något någonstans då man får resa hem med ersättningsbil, övernattning m.m

MobilitetsGaranti ger dig fri bärgning, fri lånebil eller övernattning. Du måste välja om du skall lånebil eller övernattning för alla i bilen. Du får alltså inte båda.

http://personbilar.volkswagen.se/page_9061.shtml

Jag vet inte vilket försäkringsbolag du har, men jag har löst det via Trygg Hansa istället. Jag har tecknat "Hyrbil" och "KörVidare" till min försäkring. Denna försäkring kostar mig 487 kr/år. Jag servar min bil på en liten verkstad där jag betalar hälften och vet hur servicen sköts. När jag räknade ihop allt så sparar jag ca. 700 kr/år genom att göra så.

Hyrbil
För dig som kör mycket och är beroende av din bil. Försäkringen hjälper dig om din bil blir stulen eller skadad och du behöver en hyrbil. Du får då 75 % av hyrbilskostnaden i upp till 45 dagar. Om du väljer att inte hyra bil, får du istället 100 kronor per dag i ersättning.

KörVidare
Med KörVidare-försäkringen har du möjlighet att snabbt få tillgång till en hyrbil om din bil av någon anledning inte går att köra vidare under en pågående resa inom Sverige. Du får ersättning för hela dygnskostnaden för hyrbil inklusive tio fria mil i upp till tre dygn.