Logga in

Visa fullständig version : Återställa motoroptimering

golfx3
2026-08-20, 10:59
Hej,
Jag har en Golf mk5 R32 som är steg-1 optimerad (av tidigare ägare). Jag skulle dock vilja återställa ECU till originalutförande, och undrar om någon här känner till en verksamhet i göteborgsområdet som kan göra detta, med god kännedom om äldre VW. Pratade med Din Bil och dom sade att en ny ECU behövdes, men jag är inte så säker på det. Optimeringen gjordes ursprungligen av GDM performance i Skåne, och dom sade att den gick att återställa, men skulle helst undvika att åka så långt om jag inte behöver.

Tack på förhand!

candyweiss
2026-08-20, 11:58
Jag misstänker att det är den som optimerat din bil som även har originalmjukvaran (brukar spara den) som kan återställa till original?
Så var det för mig dom tre gånger jag fått återställt av olika optimerare.

Ställ frågan till GDM om han kanske kan skicka den till någon i din närhet. Han har ju återförsäljare i Växjö och Norrahammar (Jönköping).

golfx3
2026-08-20, 13:22
Tack för svar! Aha ok. Jag tänkte att mjukvaran kanske var samma för alla bilar av samma modell eller motorkod (och därmed tillgänglig på flertalet ställen), men det kanske finns många subtila variationer? Jag hör av mig till GDM igen då och hoppas på det, Jönköping är ändå lite närmare mig än Helsingborg. I vilket fall måste jag nog fixa in en resonator först, pallar bara 10 minuter motorväg som avgassystemet är nu :D

Mex165
2026-08-20, 14:55
Kolla HW och SW med vcds eller liknande så kan jag säkert hitta filen du behöver..
Den skriver du sedan med VCP eller ODIS...

golfx3
2026-08-21, 09:52
Spännande! VCDS står på inköpslistan än så länge, men har dum-versionen av obdeleven. Ska kolla, men antar att man måste ha credits eller abonnemang för allting som är användbart :(

Jobbar och hemmatrixar med mjukvara, men skulle ljuga om jag inte sade att flasha ECUn själv skulle göra mig duktigt kallsvettig!

Mex165
2026-08-21, 11:19
Det är väldigt enkelt om du har nätaggregat och fulladdat batteri...