handdator

Visa fullständig version : Passat B7 Variant 2.0 TDI 140 hk manuell 2014 – rytmiskt missljud

MaLu73
2026-08-11, 11:03
Har en Passat B7 Variant 2.0 TDI 140 hk, manuell, årsmodell 2014. Ca 21 000 mil.

När bilen blivit ordentligt varm kan det uppstå ett "skorrande" eller "wobblande" ljud rytmiskt under körning. Tydligast är det när jag trampar ner kopplingen och håller den nedtryckt medan bilen fortfarande rullar.

Det hörs inte när bilen står still på tomgång, varken med kopplingen uppe eller nere. Det hörs heller ingenting vid fullt rattutslag utan bara vid körning rakt fram.

Ljudets rytm verkar följa bilens hastighet snarare än motorvarvet – alltså snabbare rytm vid högre fart och långsammare när bilen saktar ner.

Det märkliga är att det varierar mycket. Ibland behöver jag köra ganska långt innan det börjar och vissa dagar hörs det knappt alls.

Jag har haft bilen på lokal verkstad för detta tidigare, men de lyckades inte hitta orsaken. Han hade faktiskt ingen aning vad det kunde vara.

Någon som känner igen symptomen eller har varit med om något liknande på B7?

Bifogar en film där ljudet hörs lite, även om det tyvärr inte var särskilt tydligt just den dagen: https://www.youtube.com/shorts/CdmlJnpn9IQ