Logga in

Visa fullständig version : Dyrt att byta backupbatteri till nödsamtalsfunktionen

haze
2026-08-10, 16:26
Har haft min id.3 i snart fem år. För någon månad sedan började lampan i taket vid SOS knappen lysa rött. En symbol med telefon och SOS tändes också i instrumentpanelen. Det var backupbatteriet för nödsamtal som larmade.
För att byta batteriet måste baksäte och mattor rivas ut. Kostnaden blev drygt 5000,-.
Frågade verkstaden om varningen tänds på batteriets kapacitet eller ålder, vilket de inte kunde svara på.
Har man en VW id måste man alltså kalkylera på en årlig kostnad av 1000,- för att hålla nödsamtalsfunktionen i drift. Tycker det känns smått orimligt.
Har hemstyrningar med batterier som antingen håller 8-10 år eller kan laddas under samma period utan att behöva batteribyte.

AndySwede
2026-08-10, 21:29
Det verkar ju som att man medvetet skapat behovet av ett dyrt verkstadsbesök. Batteriet hade högst troligt kunna placeras mer åtkomligt.

FormerMazda
2026-08-11, 06:43
Om det inte påverkar garantier hade jag forskat i att byta själv.
En snabb googling gav att batteriet kostar 600kr, så det är bara lite eget arbete som tillkommer sen.

Men jag läser också att det finns en bugg för beräkningen av livslängden i vissa versioner, då har folk nollat den räknaren med VCDS/OBD11.

AndySwede
2026-08-11, 21:01
Det finns väl ingen garanti kvar för den delen om bilen är nästan 5 år?

haze
2026-08-17, 06:41
Om det inte påverkar garantier hade jag forskat i att byta själv.
En snabb googling gav att batteriet kostar 600kr, så det är bara lite eget arbete som tillkommer sen.

Men jag läser också att det finns en bugg för beräkningen av livslängden i vissa versioner, då har folk nollat den räknaren med VCDS/OBD11.

Även om man lägger ner tid för att byta batteriet måste larmet återställas och för det krävs utrustning inte gemene person har.

haze
2026-08-17, 06:45
Det finns väl ingen garanti kvar för den delen om bilen är nästan 5 år?

Skadeanmälde och fick ut reparationskostnaden plus 150,- i stilleståndsersättning på maskinskadeförsäkringen. Självrisk 3000,-.