Visa fullständig version : VW ID-4 PRO och AC anläggning, dyr att åtgärda!
Blåbäret
2026-08-08, 09:29
Har du kollat med en Mekonomen verkstad eller liknande vad de tar för samma jobb? Min erfarenhet är att ibland skiljer det jättemycket och ibland ingenting alls.
När min AC la av så kunde Volkswagen inte felsöka det i samband med servicen utan ville att jag skulle lämna in bilen igen för ytterligare två dagars felsökning. Då lämnande jag in bilen till en Mekonomen verkstad i närheten och de lovade att felsöka bilen på fastpris tusen kronor. Efter 10 minuter så ringde de och berättade att kondensorn behövde bytas och allting slutade strax under 10 tusen. Av ren nyfikenhet så frågade jag Volkswagen hur mycket de ville ha för att byta kondensorn och jag har för mig att de ville ha 18 tusen för samma jobb.
Men en annan gång när jag behövde byta bromsar så skiljde det bara några hundra kronor mellan Mekonomen och Volkswagen. Så på vissa jobb är de oberoende verkstäderna betydligt bättre och billigare och på andra är de varken bättre eller billigare. Men ifall du nu ska betala nästan 65 tusen så kan det vara värt att kolla ifall en oberoende verkstad tycker samma sak.
AC anläggningen på flera VW elbilar är integrerade med värmepumpen (helektrisk) Och det är en komplicerad konstruktion och kräver gedigen produktkunskap att åtgärda. Sen misstänker jag att en helrenovering innebär att kunden får uppgraderade komponenter då VW väl känner till dom svaga punkterna.
Blåbäret
2026-08-08, 13:31
Okej, det är så värmen fungerar i den bilen. Då förstår jag att det blir så pass dyrt.
Ifall du kan få ditt försäkringsbolag att betala allt eller nästan allt så finns det ingen anledning att inte välja märkesverkstad och originaldelar.