Visa fullständig version : Ryckig gång med adaptiv farthållare - 2018 Tiguan
Hej,
Här kommer lite fakta: 1.4 Bensin, Manuell, 150 hkr
-------------------------------------------------------------
efter att ha fått bytt kopplings slavcylinder (samt koppling och svänghjul) har bilen börjat knasa sig. Vid körning med farthållaren studsar den digital hastighetsmätaren i Digital Cockpit 3 km/h upp och ner. Alltså den kan visa 91 och sedan direkt hoppa ner till 88 varpå bilen gasar på eller tvärtom från 89 till 92. Detta kan även ses på Turbotryck mätaren, hur den hetsigt jobbar upp och ner i tryck beroende på hur den Digital mätaren upplever hastigheten.
Det märks tydligast i hastighet av 80-90 km/h. Har ej testat i lägre eller högre hastighet med lägre vxl för att minska stressen på gasspjället som jobbar febrilt ändå när detta sker. Vanliga hastighetsmätaren går stadigt och fint medans den Digitala stökar så här. Samtidigt har Däcktrycksvarnaren på Hö fram börjat lösa ut trots ett däck som är tät med konstant tryck. Under 5 dagar sedan bytet gjorts har varnaren löst ut ~8 ggr och väldigt intermittent. Det kan gå en hel dag utan att den löser (kör minst ~6 mil/vardag) och minsta sträcka har varit 3-400 meter.
Verkstan plockade in bilen idag och gjort undersökning men får inga felmeddelanden (jag mitt nöt nollade varningen igårkväll) och ser ingen skillnad på ABS-givarna när de kör med bilen som skulle kunna säga att det är något mysko med Hö fram givare.
Utan farthållaren går bilen som den ska och har gjort innan bytet gjordes.
Nu lite frågor kring det hela:
--------------------------------------------------------------
Om jag fattar korrekt så plockar farhållaren sin hastighet från ABS-givarna och ej från givaren som sitter inne i Vxl-lådan åt den vanliga hastighetsmätaren, är det korrekt uppfattat?
Om nu ABS-givaren knasar och sänder fel information som tolkas som "annan/felaktig" hjulomkrets, vilket då utlöser Däcktrycksvarnaren, samt gör att den Digitala mätaren hoppar runder upp till 3 km/h, hur kommer det sig då att ingen varning kommer om att ABS-givaren är felaktig?
ABS-givaren har väl enbart 2 poler (+ & -) vilket borde innebära att en glappkontakt ej är trolig, annars kanske det skulle lösas med att koppla loss och sedan koppla ihop igen. Tänker jag rätt eller fel här?
Är det även så att om Däcktrycksvarnaren löser ut då kan man inte se det som ett felmeddelande om man nollar ut den, alltså ingen sådan info sparas i CPU'n?
----------------------------------------------------------------
Ja, som ni läser är det lite knepigt just nu att pin pointa vad som är fel på min lilla "Snowball" (bilen är vit).
Hoppas att någon kan komma med antingen konkret svar eller kvalificerade gissningar, funderingar eller uppföljningsfrågor.
Mvh
/Johan
AndySwede
2026-06-02, 13:40
Jag har ingen direkt lösning på ditt problem, men den som har vill nog veta vilken motor du har.
ABS givarens signal går ju att mäta med rätt verktyg, och jämföra med de andra tre. Byt ut annars eller byt plats på två av dem och se om felet flyttar sig. Efter byte av koppling behöver mechatronicen kalibreras och adapteras. Är detta gjort?
Felkoden för däcktrycket sparas ingenstans förutom i felminnet just när den sätter felkoden.
Hej Andy, tack för svar. Jag har lagt till info om en 1.4 Bensinare samt manuell låda.
Enligt verksatden får de inga fel eller skillnader på givarna när de kör rakt fram. De är eller är näst intill lika.
Som du ser fattades information om vxl lådan därför tror jag att din fråga kring mekatroniken gäller en DSG låda, ursäktar för det.
Som kuriosa kan jag berätta att jag fick ingen varning på däcktryck under hela gårdagen. Idag på lunchen kom det 3 ggr, 1 vid start från jobb, 1 vid start från Kebaben och en vid Kina affären. Samtliga kom när jag startade bilen, handbroms på, ingen vxl i. Helt knas och blir knäpp när det är intermittenta fel...
Då är det en abs-sensor eller flera som är dålig..
Kan självklart vara någon kabel eller kontakt, men börja med givare (eller byt alla om den gått långt)..
Uppdatering:
Efter att de hade inne bilen för att kolla på ABS-givaren på Höger fram, drar bilen helt plötsligt åt Vänster. De gjorde 4-hjuls inställning vid första besöket och jobbet, så det känns mysko att den helt plötsligt drar till Vänster när de, enligt dem, enbart lyft upp bilen och kikat på ABS-givaren på Höger sida. Den gick som på räls på morgonen och på eftermiddagen drog Vänster när jag hämtade den.
Gjorde diagnos med OBDeleven igår söndags. 22 felkoder där merparten pekar mot att batteriet varit frånkopplat, vilket det varit vid arbetet verkstaden utfört. Dåligt att de ej rensat detta innan de gav ut bilen kan man tycka. Efter att dessa är rensade återkommer 3st koder där 1 är mycket troligt ABS-givar problem.
De är som följer:
U112200 - "Databus Implausible Message" (Troligen ABS relaterat men läs även att den kommer vid felställd Rattvinkelsensorn)
U110F00 - "Function cannot be performed" (Park assist - Kan denna påverkas av ABS knaset?)
C10ACF2 - "Lane Assist" (Kan denna påverkas av ABS knaset?)
När jag läst om dessa felmeddelanden testade jag både Lane Assist samt Park Assist och båda är numera ur funktion. Kan detta ha med ABS-givarens knas att göra?
Där är även en ”ny” (vet ej hur ny) kodning på #44 Steering Assistance som jag inte riktigt vet vad den gör, kanske har med att den dra till Vänster numera:
Old value: 01010011004001
New value: 00000010000000
Börjar kännas som att de har fibblat till det med något som slagit ut saker i systemet eller är min oro överdriven?
----------------------------------------------------------
3 av 4 ABS-givare beter sig som de ska men Höger fram flippar mellan +3 och -3 km/h jämfört med övriga givare. Så där är något knas, helt klart, och är troligt förklaringen till att Däcktrycksvarnaren löser ut. Denna kommer att bytas ut på onsdag men känner en oro över att detta är ej hela felet som kommer. De sa ändå att de hittade inget att de två ABS-givarna hade någon skillnad mellan sig men jag tydligt kunde se med OBDeleven att det är stor skillnad.
Det som även syns är skillnaden mellan givarna bak och fram enligt:
Direction of rotation:
Fram "not available due to specific system"
Bak "forwards" (resp bakwards)
Validity of direction of rotation:
Fram "invalid"
Bak "valid"
Air gap:
Fram "error"
Bak "7"
Validity of gap information:
Fram "Invalid"
Bak "valid"
Minimum division value:
Fram "Steady driving, calculation in process"
Bak "Steady driving, calculation in process"
Maximum division value:
Average division value:
Verkar som vilken verkstad som helst, den där...
Efter en korrekt utförd 4-hjulsinställning ska även G85 nollas/Kalibreras.
Att du felsöker din egen bil är något helt annat än att någon som fullständigt skiter i din bil gör det...!
AndySwede
2026-06-09, 22:30
Den verkstaden har nog inte kompetens att felsöka eller göra något jobb på din bil, och har inte heller rätt verktyg för det.
Reklamera allt de gjort på bilen och de ska åtgärda det, om det så behövs att de lämnar bilen till någon som kan, och de tar hela kostnaden för det.
Lane assist och park assist använder data från ett flertal moduler i bilen så de har helt klart fuckat upp någonting.
Uppdatering:
Efter att de hade inne bilen för att kolla på ABS-givaren på Höger fram, drar bilen helt plötsligt åt Vänster. De gjorde 4-hjuls inställning vid första besöket och jobbet, så det känns mysko att den helt plötsligt drar till Vänster när de, enligt dem, enbart lyft upp bilen och kikat på ABS-givaren på Höger sida. Den gick som på räls på morgonen och på eftermiddagen drog Vänster när jag hämtade den.
Gjorde diagnos med OBDeleven igår söndags. 22 felkoder där merparten pekar mot att batteriet varit frånkopplat, vilket det varit vid arbetet verkstaden utfört. Dåligt att de ej rensat detta innan de gav ut bilen kan man tycka. Efter att dessa är rensade återkommer 3st koder där 1 är mycket troligt ABS-givar problem.
De är som följer:
U112200 - "Databus Implausible Message" (Troligen ABS relaterat men läs även att den kommer vid felställd Rattvinkelsensorn)
U110F00 - "Function cannot be performed" (Park assist - Kan denna påverkas av ABS knaset?)
C10ACF2 - "Lane Assist" (Kan denna påverkas av ABS knaset?)
När jag läst om dessa felmeddelanden testade jag både Lane Assist samt Park Assist och båda är numera ur funktion. Kan detta ha med ABS-givarens knas att göra?
Där är även en ”ny” (vet ej hur ny) kodning på #44 Steering Assistance som jag inte riktigt vet vad den gör, kanske har med att den dra till Vänster numera:
Old value: 01010011004001
New value: 00000010000000
Börjar kännas som att de har fibblat till det med något som slagit ut saker i systemet eller är min oro överdriven?
----------------------------------------------------------
3 av 4 ABS-givare beter sig som de ska men Höger fram flippar mellan +3 och -3 km/h jämfört med övriga givare. Så där är något knas, helt klart, och är troligt förklaringen till att Däcktrycksvarnaren löser ut. Denna kommer att bytas ut på onsdag men känner en oro över att detta är ej hela felet som kommer. De sa ändå att de hittade inget att de två ABS-givarna hade någon skillnad mellan sig men jag tydligt kunde se med OBDeleven att det är stor skillnad.
Det som även syns är skillnaden mellan givarna bak och fram enligt:
Direction of rotation:
Fram "not available due to specific system"
Bak "forwards" (resp bakwards)
Validity of direction of rotation:
Fram "invalid"
Bak "valid"
Air gap:
Fram "error"
Bak "7"
Validity of gap information:
Fram "Invalid"
Bak "valid"
Minimum division value:
Maximum division value:
Average division value:
Uppdatering:
Efter att de bytt ABS-givare flippade ABS systemet ut med "hårdvarufel"-kod och de provade att sätta i den gamla givaren igen med samma resultat. Felkod pekade mot hjulagret och så här ska det ju inte se ut.
15251
Nu fungerar den delen som det ska, ingen ryckig gång. Tacksamt att jag slapp betala för ABS-givaren i alla fall.
Men övriga delar som hände efter att de hade inne den andra gången, då de enbart lossat Höger hjul och kikat/rickat på ABS-givaren, ligger kvar och drar alltså åt Vänster. Park & Lane assit är ej brukbara längre men det vet jag inte om det kom efter 1:a eller 2:a rundan. De fungerade när den lämnades in i alla fall, det är säkert. På detta sa de att de ser att det kommer 3st felkoder som de inte riktigt vet hur eller kan släcka för de misstänker att det har med Kameran att göra och enbart VW kan fixa till detta.
Är det någon som vet med sig hur det står till med dessa två assistenter? Har jag förstått det korrekt att Lane använder både front kameran samt avståndsmätarna och Park enbart avståndsmätarna? Kan en avståndsmätare vara ur funktion utan att det kommer en felkod? Tänker om det är en som fallerat nu när de gjorde jobbet på bilen.
Jag kommer att köra in på måndag igen för att be dem göra en ny 4-hjulsinställning. Är bara så himla märkligt att bilen börjar dra åt Vänster enbart efter att man lyft upp bilen på en lyft och ner igen. Kan någon mutter/bulter eller så ha kommit loss? Fattar lixom inte hur det annars kan ske.