Visa fullständig version : Id4 GTX 2026 problem
Någon som vet någon som kan fixa? VW har lagt locket på.
Går inte att backa med bilen. När man vrider sig lättar sitsen och bilen tvärbromsar.
Hur kopplar man bort?
Förarprogram individuellt övergår till comfort vid omstart av bil.
Huvudljuset övergår till släkt baktill och p-ljus fram vid omstart av bil.
Dörrarna låser sig aut. vid körning. Hur får man bort?
Om man låser in sig i bilen går den inte att öppna inifrån utan nyckel. Livsfarligt.
Blåbäret
2026-04-08, 16:21
Jag vet inte ifall det gäller alla dina punkter men det har med EU regler och liknande att göra. Har bilen genomgått sina utsläpps och förbrukningsprov i förarprogram comfort så måste bilen också återgå till förarprogram comfort varje gång man startar bilen. Samma sak gäller för alla säkerhetssystemen.
Biltillverkarna får inte göra systemet så att det kommer ihåg en annan inställning är den ursprungliga. Det enda tillverkarna kan göra är att designa sitt system så att det är så enkelt som möjligt att göra att stänga av de irriterande extra funktionerna.
AndySwede
2026-04-08, 18:19
Det är märkligt måste jag säga, att det inte finns någon manual för bilen, eller att säljaren går igenom bilens funktioner i samband med leverans.
Det är märkligt måste jag säga, att det inte finns någon manual för bilen, eller att säljaren går igenom bilens funktioner i samband med leverans.
Det finns manual på skärmen som är i princip oanvändbar.
Instruktionsbok finns inte.
Tack på förhand!
- - - Uppdaterad - - -
Jag vet inte ifall det gäller alla dina punkter men det har med EU regler och liknande att göra. Har bilen genomgått sina utsläpps och förbrukningsprov i förarprogram comfort så måste bilen också återgå till förarprogram comfort varje gång man startar bilen. Samma sak gäller för alla säkerhetssystemen.
Biltillverkarna får inte göra systemet så att det kommer ihåg en annan inställning är den ursprungliga. Det enda tillverkarna kan göra är att designa sitt system så att det är så enkelt som möjligt att göra att stänga av de irriterande extra funktionerna.
Finns det någon bilelektrik eller tuning firma som ka programmera bort ovan? Vet någon? Jag får krupp, för i mitt jobb behöver jag stanna ofta och missar att ställa om ibland.
Det finns ju sådana firmor som kan programmera bort annat, som AD-blue osv.
Jag hade en hyrbil från Avis nyligen. Där var det ungefär lika. Men det gick att skapa egna profiler i inställningarna. Avis var det som gällde när jag hämtade bilen. Valde sen att skapa ett gästläge som blev något bättre. Nu hade jag bara bilen ett par dagar så jag gjorde inget mer. Kanske går det att skapa en personlig profil i din bil? Men som det stod tidigare här allt går inte att ta bort pga av EU regler. Efter de dagar jag hade hyrbilen försvann intresset för att köpa en ny eller nyare bil totalt.
Jag hade en hyrbil från Avis nyligen. Där var det ungefär lika. Men det gick att skapa egna profiler i inställningarna. Avis var det som gällde när jag hämtade bilen. Valde sen att skapa ett gästläge som blev något bättre. Nu hade jag bara bilen ett par dagar så jag gjorde inget mer. Kanske går det att skapa en personlig profil i din bil? Men som det stod tidigare här allt går inte att ta bort pga av EU regler. Efter de dagar jag hade hyrbilen försvann intresset för att köpa en ny eller nyare bil totalt.
Vilka är "EU reglerna"?
Går det att på svenska få en kopia?
De sa liknande hos VW. De hänvisade men kunde inte verifiera något.
Blåbäret
2026-04-14, 08:21
Det är svårt att hitta någon lättläst information, men googla på GSR2 eller GSR II (General Safety Regulation II). Du kan också googla på ADAS.
En annan sak som jag tänker på är att ifall det finns ett enkelt sätt att stänga av dessa system så skulle det finnas massa företag som erbjuder sig att göra det åt dig, för du är knappast den första som klagar. Men jag har inte sätt ett enda företag som erbjudit sig att göra det.
Det här är från Scanias hemsida. Gäller nog även "vanliga" bilar. Ska nog komma tre punkter längre fram.
De åtta obligatoriska säkerhetsfunktionerna
1. Nödstoppssignal: ett blinkljus som varnar bakomliggande trafikanter om fordonet plötsligt sänker farten eller gör en kraftig inbromsning.
2. System för däcktrycksövervakning: ett system som ständigt övervakar trycket i alla däck när fordonet används och varnar föraren när lufttrycket i ett däck är för lågt eller högt.
3. Döda vinkeln-varningssystem: ett system som varnar föraren för kollisionsrisker med fotgängare och/eller cyklar bredvid fordonet. Den här funktionen är aktiv i låga hastigheter.
4. System för backningsövervakning: kamera- och/eller sensorteknik som visar och gör det möjligt för föraren att upptäcka föremål eller personer bakom fordonet i samband med backning.
5. System för detektion av fotgängare och cyklister vid start: varnar föraren för risken att kollidera med fotgängare och cyklister som befinner sig i närheten av fordonets främre döda vinkel.
6. Möjlighet att installera alkolås: ett standardiserat gränssnitt som möjliggör installation av alkolåsenheter från eftermarknadstillverkare, i avsikt att hindra förare som överskrider gränsen för rattonykterhet att köra sitt fordon.
7. Varning vid förartrötthet eller distraktion: varnar om systemet identifierar att föraren inte är tillräckligt pigg och håller på att bli trött.
8. Intelligent hastighetsstöd: utnyttjar kameror och kartdatabaser med GPS-stöd för att varna föraren om hastighetsgränsen överskrids.
En annan sak som jag tänker på är att ifall det finns ett enkelt sätt att stänga av dessa system så skulle det finnas massa företag som erbjuder sig att göra det åt dig, för du är knappast den första som klagar. Men jag har inte sätt ett enda företag som erbjudit sig att göra det.
Jag gissar också att det inte är så lätt.
Genom åren har det funnits knep för att stänga av stop/start, partikelfilterdiagnos etc. Min gissning är att i ett sånt fall har det typiskt redan funnits inbyggd logik som tillverkaren lagt in i mjukvaran för att stänga av "funktionen" i undantagsfall (t.ex. vid detekterat hårdvarufel, onormalt låg batterispänning, mycket låg temperatur etc.) om det finns starka skäl (såsom att undvika att bilen blir okörbar, havererar eller att hårdvaran tar mer skada). Och om det redan finns kod för sådana undantag inbyggda så öppnar det dörren för "tuners" att injicera fejkade värden på "rätt" ställe med syftet att stänga av en viss funktion permanent.
I fallet med förarprogram har jag svårt att tro att det finns någon sådan inbyggd kod som går att utnyttja.