handdator

Visa fullständig version : Underliggande problem VW Golf VI variant 1.6 TDI från 2012

Ulrika.
2026-03-18, 11:05
Hej!
Jag har en VW Golf VI variant 1.6 TDI från 2012 som jag köpte 2021.
Manuell växellåda, 105 hk samt gått 19 600 mil.
Det har varit en del problem med den på sistone och jag undrar om det kanske finns något underliggande problem som visar sig genom att andra saker krånglar?

Jag har bytt EGR-ventilen på den 2 gånger, med 3 års mellanrum. Temperaturmätaren till motorn ligger och pendlar fram och tillbaka runt 90 grader när jag kör på motorväg, helt plötsligt kan den sjunka fastän hastigheten är konstant.
Kopplingen stannar även i intryckt läge vid fickparkering. Oljebyte hos en verkstad gjordes för ca 2 månader sedan.
Nu har lampan för dieselpartikelfiltret börjat lysa oranget och det går inte att självrengöra det genom förbränning, jag har försökt. Jag kan rengöra dieselpartikelfiltret på verkstad men tänker om det finns något underliggande problem som behöver åtgärdas?

Tack på förhand!
Ulrika

AndySwede
2026-03-18, 21:29
En rekommendation är alltid att läsa ut felkoder med ett vettigt verktyg som en start.
Det förklarar ingenting om kopplingen, den är antagligen hydraulisk så det sätter nog inga felkoder.

Ulrika.
2026-03-20, 08:56
Hej!
Jag har nu läst ut felkoderna och får fyra fel, det står 01134 Alarm horn på alla. Vad kan då felet vara? Tutan fungerar fint.

Sn00k
2026-03-22, 14:24
Låter som att termostaten läcker, jättevanligt på dessa.
Är bilen utrustad med dieselvärmare?
Temperaturen når aldrig 90°, utan det du ser beror på att mätaren är "fulkalibrerad" från fabrik så allt mellan 76-108° visar 90° på instrumentet.
Nu när din motor läcker lite i termostaten och du bara kommer upp i 75-76° så kommer det se ut som att den svänger REJÄLT, fastän det rör sig om 1-2°.

Att kopplingen fastnar nere ibland, och behöver dras upp för hand, för att sen funka normalt en tid, och så händer det igen, beror nästan alltid på en internt läckande huvudcylinder, också detta ett jättevanligt fel på dessa.(Byter nog 20-30st varje år här)

EGR-ventil går inte att köra med på den pissdåliga dieselkvalitén vi har i sverige, dom sotar/kladdar ihop totalt, det är inte en fråga OM, utan NÄR.
Nästa gång den stökar, överväg att prata med en tuner om att deaktivera den, då det enda den gör är att spy in sot i motorn, sätta igen partikelfiltrer och åstadkomma sämre avgasvärden och bränsleekonomi.(Denna i kombination med många kortvändor, är nog boven till ditt igensatta part.filter.)