Logga in

Visa fullständig version : Motorbyte på California t6 2017 204hk?

Jsgma
2026-03-02, 13:44
Jag läste en tråd om motorbyte på en t5 och undrar om någon kan gem mig lite råd om byte på en t6.

Vår california beach 2.0 TDI har gått ca 19000 mil och har sedan vi köpte den 2021 strulat med oljeförbrukningen.
Jag var tidig med att påpeka detta hos alla vw verkstäder, men alla svarade att 1l olja per 100 mil va helt ok.
Sen dess drar den mer och mer olja.
Sen några månader lyser motrolampan, men det ska tydligen vara ett glödstift som är problemet (Och inget som påverkar motorn i sig enl verkstad).
Partikelfilterlampan lyser nu (det har hänt förr när man kört mycket småsträckor) och den drar ca 1 liter olja per 60-70 mil.

Bilen är i fint skick i övrigt och vi vill gärna ha den i några år till.

Så vad gör man? Hur hittar man motorer? Är det bara motorn eller är det flera andra komponenter? Var hittar man en verkstad som kan göra det?

Jag har läst mycket om problemet, men väldigt få har lösningar.

FormerMazda
2026-03-04, 08:13
Om man bara googlar snabbt så ploppar det upp en del motorer, ett exempel:
https://rrr.lt/en/used-part/taa4646-dna-volkswagen-transporter-caravelle-t6-engine?utm_source=google&utm_medium=cpc&campaign_id=23607257441&gad_adgroup_id=194175100056&gad_creative=798574039195&gad_keyword=&gad_network=g&gad_source=1&gad_campaignid=23607257441&gbraid=0AAAAADGoELoIvZIJTgwGM9Ncr_UK_R_1g&gclid=CjwKCAiAqprNBhB6EiwAMe3yhkTLo_KB09yIytPz86oq-ZD_d8z5_ASnndDgu2c0MSQveT5UvN-C6RoCvGIQAvD_BwE

Och en lokal mek kan kanske åta sig jobbet, kostnad är ju svårt att gissa förstås.

Men nånstans får jag en känsla av att du är ute med 50-60kkr för ett motorbyte.
Och hur du ska veta att den "nya" motorn inte drar olja vet jag inte, det blir lite av en chansning.

Jag har inte forskat i varför en modern motor tar olja, men kolvringar känns ju direkt som en bov i dramat.
Det och möjligtvis ventiltätningar eller liknande, nånstans måste ju olja läcka in i motorn och förbrännas.

Så jag hade nog mer försökt söka svaret på om/hur man renoverar för att få ner oljeförbrukningen och jagat på en verkstad som gör det jobbet istället. Då vet du ju säkrare att efteråt har du en motor som inte tar olja.

Jsgma
2026-03-04, 09:30
Jag har läst lika många förklaringar till det här som det finns californiaägare, haha. Det är det som gör det så problematiskt. Problemet är känt, men ingen vet riktigt varför och ingen har konkreta svar mer än "byt allt, motor, egr, turbo".
Men jag har läst flers svar om just kolvar och kolvringar. Jag kommer ju såklart göra en riktigt inventering först. Men alla verkstäder jag pratat med står helt oförstående till problemet, så jag behöver göra min research och peka i rätt riktning. Gäller även VW verkstäder (när de väl orkar ringa tillbaka).

FormerMazda
2026-03-04, 12:54
Hade det funnits en bov i dramat så hade nog svaret funnits.

Men jag ser det såhär, oljan förbränns, annars skulle den komma på andra ställen. Som en pöl under bilen eller som en grå gegga i kylarvätskan.
För att oljan ska kunna förbrännas så måste den komma in i förbränningskammaren vilken den kan göra förbi kolvringarna, genom ventiltätningar eller från turbon.
Turbon kan man nog hyfsat lätt utesluta genom att kolla intercooler eller rör mellan trycksidan och insuget, där ska det inte vara mycket olja iallafall.

Kolvringar och ventiltätningar är svårare, men en sak är säker, runt 2000 började det bli poppis med lågfriktionsmotorer för att sänka bränsleförbrukningen. Det gjordes genom att minska friktionen mellan kolv och cylinder, med följd att mer olja kunde läcka förbi och plötsligt började man höra om "normala" förbrukningar som var 1l/100km. Vilket var lika med slutkörd motor förr.

Så jag skulle sikta på en renovering av motorn från cylinder och uppåt. Mäta och hona cylindrarna, nya ringar och byta ventiltätningar.

Men, detta är inget jag lovar fixar nåt. Det är bara en tanke baserat på hur det normalt funkar i en motor.

Jsgma
2026-03-04, 13:48
Tack! Jag har ju läst mycket om det här och det låter ändå som att du vet vad du pratar om. Man försöker väl också blunda så länge man kan för att hoppas slippa motorbyte. Men framförallt har ju volkswagen skjutit på det här, trots varningssignaler, så länge att alla garantier och försäkringar gått ut. Det gör mig heligt förbannad. En bil ska hålla mer än 9 år.

Sn00k
2026-03-04, 14:52
Detta är ett känt problem, framförallt på 180hk modellen, men även denna. Det är ett fabrikationsfel i kolvar/block/egr-kylare.
Det är känt av VW och det erbjöds byte av block/kolvar på alla bilar där ägaren uppmärksammade detta i tid,
Kostnaden var då ~93'000:- som VW stod för, den 'aktionen' är avslutad sedan länge.

VW provade i början att byta bara ringar, men det fungerade ej, sedan bytte man kolvarna, vilket höll nån månad, innan dom började dra olja igen.
Därefter fann man att loppen i cylindrarna deformerats, tänk stövvelskaft, och den slutliga åtgärden man då erbjöd var byte av hela blocket och egr-kylare.

Jag driver egen verkstad i falun, och har renoverat 4-5st av dessa Californior, senast vintern 24, komiskt nog hette denna kund också Göran Andersson, vad är oddsen på den?? ;)
Där köpte kunden ett longblock ifrån vag i tyskland, för ~70'000:-, komplett med block, topp, spridare och nya egr-kylaren.
Slutnotan låg nog ~110-120' om jag inte minns tokigt, men det gjordes lite mer jobb i samband med detta.

Det finns renoverade kit att köpa via professionell motorrenoverare i polen, för ~35' vill jag minnas, men kundens önskemål var original, med allt nytt förutom turboanläggningen som nyligen var bytt.

Det är många norrmän som har hört av sig senaste åren och vill ha samma renovering gjord, framförallt på californior, ett liknande jobb i norge låg på 250-300'000:-, så nån jublade ju i telefon när jag råkade nämna vad vi tagit betalt med en fabriksny åtgärdad vag-motor ;)