handdator

Visa fullständig version : Mobilladdsplatta hur stänga av i Tiguan eHybrid 2022 ?

bothutigu
2026-02-27, 18:49
Vi har haft vår Tiguan några veckor nu, så jag har inte hunnig kolla alla funktioner ännu.

Jag lade min telefon i det främre facket framför växelväljaren. När vi stannat tog jag min telefon som då var rejält varm. Telefonen har ett vanligt telefonfodral. Jag gissar att det var den tunna stålplatta som ligger inuti fodralet som kortslöt magnetfältet.

Kan man montera bort sidoskyddet till mittkonsollen och hitta något kontaktdon att lossa från laddplattan ?

Blåbäret
2026-02-28, 09:27
Jag kollade i en instruktionsbok som jag hittade på nätet.

Man ska kunna stänga av laddfunktionen i någon inställning i infotainmnentsystemet men jag har inte hittat exakt vilken meny man gör det i.

candyweiss
2026-02-28, 13:35
Gemini svarar så här:

Det korta svaret för en Volkswagen Tiguan 2022 är att det tyvärr inte finns en direkt knapp eller en inställning i infotainmentsystemet för att stänga av den trådlösa laddningen (Qi-laddningen). Den är konstruerad för att gå igång automatiskt så fort en kompatibel telefon läggs i facket.
Om du vill undvika att telefonen laddas trådlöst (exempelvis för att den blir för varm eller för att du föredrar kabel), finns det några praktiska lösningar:
1. "Fysiskt hinder"-metoden (Rekommenderas)

Det enklaste sättet är att bryta kontakten mellan telefonen och laddningsytan.

Lägg ett föremål emellan: Placera ett tunt block, ett tjockt plastkort eller ett litet anteckningsblock i botten av facket innan du lägger dit telefonen.
Använd ett fodral med metall: Qi-laddning avbryts automatiskt om systemet känner av metall (för att förhindra överhettning). Ett mobilskal med en inbyggd metallplatta för magnetiska hållare blockerar laddningen effektivt.

2. Placera telefonen uppochner

Om du bara behöver förvara telefonen i facket utan att den laddas, kan du lägga den med skärmen nedåt. Eftersom spolarna för trådlös laddning sitter på baksidan av telefonen kommer laddningen inte att starta.
Obs: Var försiktig så att du inte repar skärmen; använd gärna en liten mikrofiberduk i botten om du gör detta.

3. Dra ut säkringen (Avancerat)

För en permanent lösning kan man dra ut säkringen som styr den trådlösa laddningsmodulen.

Detta är dock inget jag rekommenderar i första hand, då säkringen ofta delas med andra funktioner (som USB-portar eller 12V-uttag) beroende på bilens exakta specifikation.

Håller med Blåbäret, det borde gå att stänga av i infotainmnentsystemet, annars är det grymt dåligt?
Kör in till en VW-handlare och fråga, detta verkar vara många som har detta "problemet"?

bothutigu
2026-03-03, 08:42
I går provade jag att ta bort säkringen som har nummer 16 och som benämns "Telefon".
Då slutade USB uttagen leverera spänning. Satte tillbaka säkringen. Grävde fram laddplattan och tog loss kontaktdonet som försörjer laddplattan.
Skall senare i dag prova hur det fungerar utan ansluten laddplatta.

AndySwede
2026-03-04, 07:21
Om det funkar som du önskar sedan, lägg gärna upp några bilder med beskrivning hur du gick till väga. Det kan hjälpa andra.

bothutigu
2026-03-09, 16:42
Eter att ha tagit bort kontaktdonet till laddplattan upphör bilens inbyggda telefon att fungera. Vi kör våra egna telefoner på blåtand och då märker vi ingen skillnad. De som köper abbonemang till bilens telefon kan inte köra telefonen med kontaktdonet borttaget.

152011520215203

Här är bilder på hur man kommer åt kontaktdonet. Lyft bort gummimattan, snäpp loss laddplattan, drag ur kontaktdonet, Bredvid kontaktdonet sitter antennkabeln till den inbyggda telefonen.