handdator

Visa fullständig version : Kan ej öppna bakdörren

Kakan_polen2
2026-01-31, 13:38
Hej!
Igår när jag tvättade bilen (Passat Alltrack 2014)
så frös höger bakdörrs handtag å jag kunde inte stänga dörren.
Utan att tänka mej för så låste jag dörren manuellt med en skruvmejsel...
Problemet är att jag har barnlåset manuellt aktiverat på den dörren så nu går det inte öppna dörren överhuvudtaget... varken innifrån eller utifrån!!!
Nån som varit lika klantig å har en lösning?
Eller har en lösning utan att varit lika klantig?

AndySwede
2026-01-31, 17:39
Jag har inget förslag på lösning, annat än att köra in bilen i värme några timmar så borde väl låskistan tina upp.

Men nyfiken är jag på hur du låste en dörr med en skruvmejsel, en dörr som saknar låscylinder.

Kakan_polen2
2026-01-31, 19:10
Jag har inget förslag på lösning, annat än att köra in bilen i värme några timmar så borde väl låskistan tina upp.

Men nyfiken är jag på hur du låste en dörr med en skruvmejsel, en dörr som saknar låscylinder.

Intill barnlåset så finns även en skruv för att låsa handtaget så det inte går att öppna dörren utifrån.

Handtaget var fruset så kunde inte stänga dörren... därför vred jag på skruven för att "stänga av" öppning utifrån... men tyvärr är även barnlåset aktiverat.

Så nu kan jag inte öppna dörren... tina upp den kommer inte att hjälpa.

AndySwede
2026-02-01, 19:17
Tycker jag har lite koll på dessa bilar efter att ha hobbyskruvat på VAG bilar i 15 år. Jag har aldrig lagt märke till denna skruv och än mindre förstår jag varför den finns där. I ditt fall skulle jag i ETKA leta upp dörren som sprängskiss och se om den går att nå och manövrera inifrån. Men då måste innerdörrsidan bort och det kommer inte vara enkelt med stängd dörr. Förmodligen måste den våldas sönder för att få bort den. Om du sedan kan jobba med låskistan så dörren går att öppna inifrån har jag ingen uppfattning om.

Lycka till och återkoppla gärna hur du tar dig vidare...