handdator

Visa fullständig version : Hur noga är det med jämnslitna däck till 4 motion?

Clarro68
2026-01-12, 09:27
hej! har chans att köpa fyra kompletta hjul passande min passat alltrack till rätt pris. men så blir man ju lite nojig med det här ang att dom ska vara jämnt slitna runt om..det skiljer 2-3 mm på dom bägge hjulparen..va tror ni är det ok? och om isf antar jag att jag sätter dom bästa fram?

vfr
2026-01-12, 11:07
Man säger alltid att dom bästa ska sitta bak för att man ska minmimera risken för sladd. Fast byter man fram/bak ofta, typ varje byte man gör, så spelar det ingen roll för att då blir det inga stora skillnader. Så gör jag. Varje höst när jag byter till vinterdäck så skiftar jag fram/bak. Då har dom bar gått 500-1000 mil sedan förra bytet och det blir aldrig några stora skillnader. Nu pratar jag om en framhjulsdriven bil där det sliter mest på framhjulen.

På 4-hjulsdrivna bilar är det betydligt viktigare med jämnt slitna däck så att inte 4-hjulsdrivningen får spel. Där skulle jag definitivt skiftat varje år, om man köper nya. Hur det är med dina som redan är mycket olika slitna, är en bra fråga. Någon som är mer insatt i 4-hjuldriften får vägleda dig här...

AndySwede
2026-01-12, 12:01
Är det inte så att hjulen på samma axel ska ha samma hjulomkrets?

Qwedz
2026-01-12, 12:04
VWs 4motion är inte lika känslig som BMWs gamla Xdrive, så 2-3mm gör ingen skillnad.

Peter-C
2026-01-12, 14:14
Håller med, har haft 2 st Golf 7 4-motion, (har kvar en), inga problem när jag haft mer slitet däckspar på samma hjulaxel.

Som vfr mycket riktigt påstår så är det en "allmän" rekommendation att ha de bästa däcken bak. Det följer INTE jag utan väljer alltid de bästa fram vid hjulskifte vid fwd eller 4wd. Annars blir det ju ännu större skillnad på bak o fram (slits mest) vilket missgynnar bil och ekonomi. Om jag köpt dessa hjulen skulle jag lagt de bästa fram ;).

Blåbäret
2026-01-12, 16:36
Det där med att däcken måste vara jämt slitna gäller framför allt bilar med visco diff vilket fyrhjulsdrivna bilar hade på 90 talet. Sen på 00 talet så började bilar få en haldex koppling istället och dem är inte alls lika känsliga för ojämnt slitage på däcken.

candyweiss
2026-01-12, 22:25
I min instruktionsbok till Tiguan mkII 2.0 tsi står att man ska skifta mellan fram och bak varje säsong.
Så har jag gjort hela tiden och jag har alltid jämnslitna däck.
På så sätt byter jag också alla fyra däcken samtidigt vid köp av nya.

vfr
2026-01-14, 14:40
Precis! Det är så jag gör också. Kör man inte oändligt många mil varje år så blir dom jämnslitna då.