handdator

Visa fullständig version : Okända vibrationer på Amarok vid varm motor

Cooldenberg
2025-12-29, 21:55
Tjena! Ska försöka göra en lång historia kort.
När jag köpte min Amarok noterades redan första dagen att bilen avger vibrationer när motorn är varm men inte kall, vid ca 1200varv/kraftöverföring (uppväxling/nedväxling). Efter första felsökningen sa verkstaden att det KAN ha att göra med optimeringen som programmerats när man tog bort egr och partikelfilter. Efter övertalning så fick jag bilhandlaren att ta detta på garantin. Vibrationerna försvann inte och verkstaden konstaterade då att spridare 2 var dålig. Bilhandlaren vägrade stå för detta och skyllde istället på slitage, jag bestämde mig då att jag betalar den och bryter arm med bilhandlaren om kostnaden. Efter spridar bytet konstaterar jag att vibrationerna fortfarande är kvar. Annan verkstad felsöker och konstaterar att spridare 3 är dålig. Bilhandlaren vägrar fortfarande betala. Men efter mycket tjafs och debatterande så ringer dem upp och säger "byt alla spridare, försvinner vibrationerna så står vi för kostnaden, är vibrationerna kvar så får du stå för kostnaden". Vibrationerna eftersöks självklart om det inte skulle försvinna men med risk att bekosta mig själv med flera tusen.

Nu är då frågan, hur FN ska jag göra? Byte av 3 spridare kostar mellan 20-30.000. ska jag chansa och hoppas på att det verkligen är spridarna? (Vattendelare då det inte gav någon skillnad efter första bytet) Eller ska jag fortsätta eftersöka felen och bekosta allt ännu mer?

Är det någon som varit med om samma problem? Hur hanterade ni det? Vad tror ni kan vara fel ? Är det nån som vet till 200% vad som är fel?

Vibrerar vid kraftöverföring, ca 1200-1500varv, parera och gasa mer eller mindre för att inte känna av det, endast vid varm motor.
Snälla hjälp!

Sn00k
2025-12-30, 00:03
Börja med att logga 'injector deviation' med lämpligen VCDS, där ser du kompensationsfaktorn för varje spridare, och om en hade stått öppen/gett för mycke diesel, så hade du hört spikningar, smattrande vassa ljud i stil med poppande popcorn.
I ditt fall så är det mer troligt att en spridare ger för LITE diesel, då går den cylindern bara kallt och kraftlöst, dvs bilen snubblar fram på övriga cylindrar.
Det senare är det bättre scenariot, säkrare för motorn, då spikningar förstör saker,.

Leta rätt på någon i din närhet som har kompetensen att titta på/tolka dessa värden, samt göra ett returflödes-test på spridarna.
Gör du detta så slipper du dyra gissningar.

Cooldenberg
2025-12-30, 00:41
Tjena!
Det är precis det 2 olika verkstäder har gjort �� första gången var det spridare 2 - ingen skillnad. Andra gången var det spridare 3. Den är inte bytt än då jag fick de beskedet idag. Men som jag skrev är att om jag nu byter alla spridare och det visar sig att de funkar så blir jag självklart överlycklig men om det INTE fungerar så är jag tillbaka på ruta ett och 25.000 fattigare... Så även om jag gör detta testet och det visar att dem visar fel så är det ju fortfarande ingen garanti över att det är det som orsakar vibrationerna. Antingen så var första verkstaden ett skämt och bytte fel spridare eller så gick spridare 3 jävlart direkt när jag rulla ut från verkstaden. Eller så är det något annat fel...

Sn00k
2026-01-02, 23:22
Det är lite mer avancerat än så.. spridarstyrningen, själva stegen/elektroniken i boxen, styr dom i par, 1an jämnas mot 4an, och 2an mot 3an, och man måste verkligen veta vad man tittar på och ha kunskap/erfarenhet av systemet ifråga, annars är det lätt att man ger sig på och byter den som enligt siffrorna ger för MYCKE, när den i själva verket bara försöker kontra sin motpart, som ger alldeles för LITE.

Kort förklarat, JA, dom kan ha bytt fel spridare.

Mex165
2026-01-03, 13:02
Är det inte bara att bilhandlaren köper tillbaka bilen, alternativt reparerar den?
Är inte rimligt att du skall ta ekonomiska risker för andras okunskap...!

Sn00k
2026-01-04, 10:38
Reklamationsrätten är att anse som förverkad iom inlämnande på annan verkstad med egna åtgärder.. men, det jag hade gjort i detta läge är att köpa EN begagnad spridare till cylinder 3, om man nu felsökt och det pekar på denna, en sån kostar ~2500:- på demontering.
Byt den och koda in, om felet nu försvinner, vilket verkar troligt, så lämnar du in den på byte av alla 4 till NYA, på bilhandlarens bekostnad, vilket dom redan godkänt.
Visst, en liten merkostnad på 3-5000:-, men då eliminerar du HELA risken för att stå där själv med den 5-siffriga slutnotan.