Logga in

Visa fullständig version : Uppdatering av mjukvara

peosj
2025-12-29, 18:26
Har en tid bokad (hel dag på verkstad) för uppdatering av mjukvara till en Tiguan Elegance 2.0 TDI 2025. Någon som fått denna uppdatering installerad?

Bopper
2025-12-30, 23:00
Har en tid bokad (hel dag på verkstad) för uppdatering av mjukvara till en Tiguan Elegance 2.0 TDI 2025. Någon som fått denna uppdatering installerad?

På min T-Roc (2023) får jag uppdateringarna direkt i displayen och installerar själv. Men det kanske finns mer avancerade uppdateringar som måste göras på verkstad? Har de sagt varför den ska uppdateras? Man brukar väl sällan uppdatera mjukvaran utan anledning...

AndySwede
2025-12-30, 23:55
Heldag är väl för att de inte vill att du väntar kvar. I planeringen kanske de tar in din bil kl 15 när andra jobb är klara för ett enkelt snabbjobb.

AndySwede
2025-12-30, 23:58
På min T-Roc (2023) får jag uppdateringarna direkt i displayen och installerar själv. Men det kanske finns mer avancerade uppdateringar som måste göras på verkstad? Har de sagt varför den ska uppdateras? Man brukar väl sällan uppdatera mjukvaran utan anledning...

Det är väl typ kartuppdateringar? Tror inte du får några andra OTA på en så "gammal" bil

peosj
2025-12-31, 10:21
Enligt verkstan skickade VW ut 8 st stora uppdateringar före jul, uppdateringar som måste göras i samband med verkstads besök. Vet inte vad det innehåller men efter det är utfört 12 januari vet jag mera.

Bopper
2025-12-31, 10:57
Det är väl typ kartuppdateringar? Tror inte du får några andra OTA på en så "gammal" bil

Så är det nog. Beskrivningen av uppdateringarna är inte så utförliga...

peosj
2026-01-11, 13:47
Är en fältåtgärd som heter p4tg och med Mib-programvaruuppdatering via usb-minne, vet ej vad den innehåller.

Mex165
2026-01-11, 20:47
Säkert en god ide att få den uppdateringen så fort som möjligt:

"Software suite update PV4-KD - Tiguan (P4TG)
Start date : 11/12/2025
On Tiguan vehicles of a limited production period there are problems in the software suite, which, depending on drive and vehicle equipment, may under certain circumstances cause the following problems: • Because of a software problem of the multi-function camera the 12V battery may drain. Furthermore, there is a possibility that when using the 230V socket, the gateway control unit may permanently stay awake (bus kept awake) and therefore the 12V battery may be drained. • If the driver does not have their hands on the steering wheel for an extended period (hands-off driving style) the brake jolt triggered by the Emergency Assist (EA) or Travel Assist (TA) assistance functions may be misinterpreted as a driver brake and, as a result, the Emergency Assist (EA) or Travel Assist (TA) assistance functions are deactivated. The deactivation is not shown to the driver visually nor acoustically. • In the warm-up phase the EGR cooler and cylinder head must be supplied with sufficient coolant to ensure cooling. This is ensured by an activation of the pump (calibration in drive software) as required. There is a possibility that there is an incorrect activation of the electrical water pump in the coolant circuit (pump characteristic curve) in the drive software. This can lead to a faulty pump activation in the coolant circuit and a reduced coolant volume in the warm-up phase. On the affected vehicles a software suite update (baseline update) is carried out in which various control units (depending on drive and vehicle equipment) receive an updated software version for e.g. drive, running gear, convenience functions, infotainment, driver assist systems etc."

Bopper
2026-01-25, 22:32
Nu kanske jag kapar denna tråden, men det handlar ju ändå om uppdatering.
De vanliga uppdateringarna brukar ju bara ta några minuter, men nu dök denna upp, som ser lite annorlunda ut.
Googlade lite och ser att den kan ta upp till 20 minuter att installera.

15183

Nån som fått denna? eller liknande? Verkar inte vara enbart kartuppdateringar, utan uppdatering av mjukvara i infotainmentsystemet.

candyweiss
2026-01-26, 11:24
Vad är det för bil? Är uppdateringen OTA?

Bopper
2026-01-26, 13:37
Vad är det för bil? Är uppdateringen OTA?

T-Roc (2023)
Ja, OTA. Men har inte startat uppdateringen, eftersom jag läste att den skulle ta ganska lång tid...
(eller det står ju "Ladda ned" i displayen, så jag antar det är OTA?)

sturebyking
2026-01-26, 17:09
Brukar väl inte vara någon fara att trycka: Ladda ner. Om du stänger av bilen innan nedladdningen är klar kommer den väl forsätta där den va sist.