Logga in

Visa fullständig version : Passat B7 1.4 TSI Ecofuel, orolig motorgång trots dyr reparation. VVT solenoid?

Emillindqvist
2025-12-09, 19:01
För ungefär tre veckor sedan tändes motorlampan när jag körde ut på motorvägen. Blev ju självklart väldigt orolig (som jag även upplevt motorn varit under ett tag) och stannade strax därefter och läste av felkoderna. Felkoden som då dök upp var P0016. Efter lite googlande växte sig en klump i magen. Den betyder alltså att vevaxeln inte är i rätt timing med kamaxlarna. Efter mycket om och men tog jag mig till verkstaden där de antydde att det var kamkjedan som blivit sträckt och fick ett prisförslag mellan 27 och 48 tusen..

Som nybliven bilägare och tonåring är detta inget man vill höra. Men kärleken för bilen var alldeles för stor, därav fick det bli en annan verkstad som kunde ge ett fast pris för kamkedja ink alla dess delar (spännare, drev, osv) och oljepump för 25 tusen. Övertalad var jag och lämnade in bilen.

Nu till det ännu tråkigare, bilen fick jag tillbaks i förrgår o trodde allt var frid o fröjd! Men nej, självklart inte. Motorlamps f*n tänder sig igen efter cirka 20 minuters motorvägskörning.

Första felkoden jag fick då var P2196, dvs första lambdasonden innan katalysatorn om jag inte misstagit mig. Puh tänker jag o tänker bara att jag haft lite extra otur att lambdasonden även gett sig. När jag däremot läste felkoderna idag igen har ännu en dykt upp. Gissa vilken? "Trummvirvel" P0016!

Jag blir inte klok på dehär. Den osäkra motorgången (vill beskriva det som att det känns som att motorn har mer att ge men håller sig tillbaka och rycker till ibland) har kommit tillbaks.

Rätta mig om jag har fel men en helt ny kamkjeda kan väl inte ge sig efter 2 dagar?? Det måste altså varit något annat fel innan också antar jag.

Efter ännu lite mer googlande har jag nyss lärt mig om VVT. Kan det vara så att VVT ventilen/ solenoiden kan ha gett sig o förklara dessa symptomer?

Är det någon som har haft liknande problem och hur har ni isåfall löst det?

Sn00k
2025-12-09, 21:28
För 25'000 ska vvt-spännare mm vara inkluderat.
Det finns också 3 olika varianter av grejjerna, där en är förstärkt/uppdaterad drivning.

Får du fortfarande felkoden så reklamera jobbet, att byta kamkedja på en 1.4tsi är lite speciellt, kanske inget för den lokala verkstan på gathörnet.
Ödp lär bla mätas in med indikatorklocka, samt jigg och mothåll för kamaxlar och drev, allting sitter 'flytande' utan krysskil, så man lär veta vad man gör när man låser allt på rätt plats, det är lätt att det slarvas, eller att verkstan helt enkelt skippar att byta vvt mm.

Låt dom som har utfört jobbet få en chans att dubbelkolla och reda ut det.