Visa fullständig version : Grundläggande kunskap om diagnosverktyg
Hej, jag är bekant med OBD-läsare från andra bilmärken, men ny till begreppen i forumets rubrik. Letade kort efter pinnad "101" men nu dristar jag mig fråga:
-vad kan man göra med respektive verktyg?
-kommer man långt med en standard OBD som ELM?
-Vad går att köpa, är t ex VCDS VWs eget verkstadsverktyg som "läckt ut"? Och alltså inte går att skaffa...
Jag tänker närmast på att läsa ut tillsats/parkeringsvärmares felkoder.
AndySwede
2025-11-20, 18:15
Det framgår inte om du vill använda verktyget på en 2025 eller 1995 års modell en gång om året eller flera gånger i månaden så svaret blir därefter. Jag kan bara svara för VCDS och VCP som jag använt i 10+ år, båda kompetenta och kompletterar varandra.
För att kunna använda VCDS på fler än tio bilar kostar det cirka 10.000kr, en engångskostnad. VCP kostar cirka 5000kr med en årlig licensavgift på cirka 500kr. Många fristående verkstäder använder VCDS och det har ingen koppling till VAG:s eget verktyg som heter ODIS.
Alla diagnosverktyg ser inte alla moduler och en del saknar funktion för kodning, livedata, adaptioner och liknande i vissa moduler.
En del mer seriösa utvecklare har forum för support. Där kan du få en uppfattning om vad de klarar av, och så klart få uppgift om vad de påstår att deras verktyg klarar av, och vad de kostar. Det finns någon man kan köpa billigt, men ska du göra nåt mer än bara titta behöver du köpa premiumabonnemang eller poäng.
Fundera först på vad du ska använda diagnosverktyget till och hur ofta och på hur många bilar. Det är lite overkill att betala 10k för att återställa serviceintervallen en gång om året. Det klarar antagligen ett verktyg från Biltema.
AndySwede
2025-11-28, 17:06
Har du bestämt dig för något diagnosverktyg?
sturebyking
2025-11-28, 18:13
Jag har en gammal äldre generation av OBD eleven med livstid PRO VAG samt 535 krediter. Är bara en amatör, har använt den på ett gäng VW och Skoda under rätt många år. Kodat om något nån gång, kollat och haft nytta av felkoder, återställt olika nivåer av olika service, kollat temp i DSG vid oljebyte osv. Finns det mycket en OBD eleven inte kan? Jag begriper bara en bråkdel...
Tack AndySwede för ett mycket initierat svar. Jag har en Sharan TDI från 2012 som jag tänker ha länge (och jag gillar att meka själv). Nu närmast var det problem med parkeringsvärmare som jag tänkte läsa koder för. Sedan får man väl problem med EGR och DPF vad det lider. Navigationen fungerar inte heller bra, men det sätter väl inga koder.
Biltemas mer avancerade för VAG för 1095 kr kanske är rätt nivå. Såg i ett annat inlägg att den t ex återställer värmarlåsning och "kommer åt" många moduler.
Tack se nedan/ovan.
Har du bestämt dig för något diagnosverktyg?