handdator

Visa fullständig version : Passat B7/Sharan 7N TDI tillsatsvärmare - bra men ingen värme..något man kan lösa?

Sgunna
2025-11-19, 18:16
Min Sharan TDI från 2012 har en tillsatsvärmare från fabrik, jag tittade i servicemanual, där står det Webasto Air top. Den värmer bara kupeen.

Just nu blåser den bara kalluft upp genom instrumentpanelen.
I övrigt allt normalt: ser ut som vanligt på instrumentpanelen, inga meddelanden på färddatorn. Luktar diesel och avgaser vid start, stänger inte av sig utan tuffar på i 10-15 minuter åtminstone, tills jag tröttnar. I alla fall fläktfunktionen, jag är osäker på om värmaren verkligen går (brinner) mer än vid uppstarten, men det låter så. Bilen är fulltankad och har vettig batterispänning. Har försökt få igång den ca 5 gånger, samma resultat.

Det är samma problem oavsett om jag startar värmare med fjärr, knapp eller bara kör bilen (dröjer länge innan det blir värme, verkar mao som bara motorvärme).

Hur går man vidare utan felkodsläsare eller verkstadsbesök? Jag kan iof köpa en billig felkodsläsare (lägger ett eget inlägg om det). Har den ett eget bränslefilter som kan vara igensatt t ex? Känna på något, lyssna?

Jag har mekat rätt mycket med båtvärmare...glappkontakt eller bränslefilter brukar det vara där...

AndySwede
2025-11-20, 18:24
Tillsatsvärmare kallas det när man inte har något tidur eller fjärrkontroll. Har man dessa kallas det för parkeringsvärmare med funktion för tillsatsvärme tror jag. Det är samma värmare men med olika mjukvaror och hårdvaror kopplat till.

Att läsa ut felkoder kan vara en god idé och kanske titta på livedata för att se vad värmaren har för sig. Jag finns i Sollentuna om du behöver hjälp med det.

Om värmaren startar är den inte låst i alla fall, vilket ofta sker om batterispänning, bränslenivå eller cirkulationspump är trasig och värmaren försökt starta tre gånger.
Det låter mer som nåt knas med klimatanläggningen, att du inte får ut värmen pga spjäll som inte öppnar mot värmelementet. Känn på slangarna som går in i fläktpaketet.

Sgunna
2025-11-21, 09:35
Tack, bra tips!

Sgunna
2025-11-29, 14:03
Nu hoppade den igång spontant vid nya försök. Någonting, t ex spjäll, kanske bara "kärvat" efter att ha vilat under sommarsäsongen... jag är glad om det håller i sig, men ändå intresserad av att förstå mer.