SPS07
2025-11-11, 08:21
Hej forumet!
Jag har en VW Polo 1.4 TDI från 2007 och behöver byta oljetätningen (packboxen) som sitter där drivaxeln går in i växellådan. Den sitter extremt hårt och jag är rädd för att repa huset när jag försöker få ut den.
Vad jag redan gjort:
- Rengjort området kring tätningen.
- Provade att dra med tång men utan framgång.
Första ringen som syns i ena bil fick jag lös utan problem men den packboxen som sitter in mot växellådan sitter som tusan. Se bifogade bilder.
Mina frågor:
1. Har någon erfarenhet av exakt samma tätning på Polo/VAG-grupp och hur ni fått ut den utan skada?
2. Borra två små hål i tätningens metallring och dra ut – fungerar det, och var bör man borra exakt?
4. Något extra tips för att montera den nya så att den sitter plant och inte läcker?
Bifogar bilder på tätningen och öppningen (kan lägga upp i bilagor).
Tack på förhand.
Jag har en VW Polo 1.4 TDI från 2007 och behöver byta oljetätningen (packboxen) som sitter där drivaxeln går in i växellådan. Den sitter extremt hårt och jag är rädd för att repa huset när jag försöker få ut den.
Vad jag redan gjort:
- Rengjort området kring tätningen.
- Provade att dra med tång men utan framgång.
Första ringen som syns i ena bil fick jag lös utan problem men den packboxen som sitter in mot växellådan sitter som tusan. Se bifogade bilder.
Mina frågor:
1. Har någon erfarenhet av exakt samma tätning på Polo/VAG-grupp och hur ni fått ut den utan skada?
2. Borra två små hål i tätningens metallring och dra ut – fungerar det, och var bör man borra exakt?
4. Något extra tips för att montera den nya så att den sitter plant och inte läcker?
Bifogar bilder på tätningen och öppningen (kan lägga upp i bilagor).
Tack på förhand.