Logga in

Visa fullständig version : Elektrisk bagagelucka på Passat GTE 2021 strejkar

mjano
2025-10-29, 14:28
Hej!

Har en VW Passat GTE, årsmodell 2021, där den elektriska bagageluckan plötsligt börjat krångla.

När jag trycker på knappen på nyckeln så låses luckan upp och öppnas bara någon centimeter, men elmotorerna börjar aldrig lyfta luckan. Jag kan öppna den manuellt enligt instruktionsboken, men ingen av knapparna fungerar sedan – varken:

Knappen på insidan av bagageluckan

Emblemet på utsidan

Knappen vid förardörren.

Det känns som att någon kommunikation ändå finns, eftersom den ju låser upp och rör sig lite grann. Dessutom piper bilen när jag trycker på knapparna, men inget händer.

Jag har bifogat en video där man ser beteendet.
https://drive.google.com/file/d/1F19wVI0ehNKC0ZdNEbZQaNlC5Md55TJh/view?usp=sharing

Är det någon som varit med om liknande eller har tips på vad jag kan börja felsöka?
Tacksam för all hjälp! 🙏

Mex165
2025-10-29, 16:30
Det är nog bara att läsa ut felkoder, om du redan kollat säkringen..

AndySwede
2025-10-29, 17:11
Som Mex säger, läsa ut eventuella felkoder.
Jag finns i Stockholm och kan hjälpa dig med det. På vinst och utan förlust, prova andra nyckeln också.

R.Z
2025-10-30, 14:22
En av dämparna som gått sönder.
Mest troligt kabelbrott.
På stora fina verkstaden tar dom nog 8k/st.
Går att laga själv, har gjort det på Min Cupra Ateca.

Finns massor av detta på Youtube.

Annars köper du nya direkt ifrån Deffner och byter.

mjano
2025-11-04, 21:01
Jag har nu kört diagnos på bilen och hittar felkod: B121115: Hall sensor in motor 1 for rear hatchOpen circuit/short circuit to BHall sensor in motor 1 for rear hatch Opencircuit/short circuit to B

Jag tolkar det som att en säkring är trasig, men jag har kollat säkringarna både en och två gånger. Därav misstänkar jag att den uppfattar "Open circuit" på grund av ett kabelbrott eller att motorn i sig är trasig?

15138

vfr
2025-11-05, 08:56
Jag vet inte var du får "säkring" ifrån. Den säger ju uttryckligen problem med switchen i luckan.

mjano
2025-11-05, 10:32
Jag vet inte var du får "säkring" ifrån. Den säger ju uttryckligen problem med switchen i luckan.Jag tänkte främst på "Open circuit", en öppen krets tolkar jag som en icke sluten elkrets dvs kabelbrott eller säkring som smällt av. Jag har iallfall beställt en ny eldämpare nu så hoppas jag att det löser problemen.

Hall sensor tolkar jag också som "positionssensor" som jag tänker sitter inbyggd i själva dämparen, men det är bara en gissning. Så om den nya dämparen löser problemen eller inte återstår att se. Jag kanske har misstolkat det helt.

När du säger "Switch" vad syftar du på då?

vfr
2025-11-05, 16:30
Sorry, et var nog jag som drog för snabba slutsatser a felmeddelandet. :(

R.Z
2025-11-05, 19:40
Då låter det som att det är kabelbrott på den vänstra sidan.

Lyft damasken på den vänstra sidan om du kan se kabelbrottet.

Syntes tydligt på min Cupra. Där var det motor 2, hö sida bakifrån sett. Kollade felkoden.
Första gången lödde jag på plats, andra gången tog jag loss den och lödde på bänken och förlängde 2 kablar.

Edit: skrev fel sida först , har nu ändrat i texten.
Motor 1, vä sida.
Motor 2, hö sida.

https://deffner.se/set-med-lyftcylindrar-till-elmanoevrerade-bakluckor-volkswagen-passat-variantkombi-fran-2020-deffner-t30