Logga in

Visa fullständig version : Bakdiff 4Motion (Haldex) Felprocent på lager i diffen?

Lasse62
2025-10-17, 12:54
Någon som jobbar yrkesmässigt med dessa som har lite hum om hur vanligt det är med att lagren blir dåliga redan vid typ 15000 mil och vad man eventuellt kan göra för att förhindra eller försena detta som bilägare.

Blir ett ärende för ARN då firman som sålde (MRF handlare) vägrar tillämpa KKL utan hävdar att det är normalt slitage.

Sn00k
2025-10-19, 10:27
Bra om du skriver vilken bil det rör.

Om vi utgår från att det är haldex gen 4/5, så är det aldrig något problem med lagren i sig, däremot ser man hyffsat återkommande att både privatpersoner och okunniga verkstäder lyckas tappa ur bakaxelns olja vid byte av haldexens hydraulvätska.
Lagerljud/symtom dyker upp först 500-1000mil efter service.

Haldexens tapp-plugg är lite dold, och då tror dom att det är den mer synliga pluggen, och tömmer alltså ur bakaxelns OLJA, för att sedan fylla i extra vätska i haldexkopplingen.
Brukar se 8-10 bilar varje år där detta hänt, i samtliga fall vägrar såklart alla inblandade erkänna det, men det är i stort sett den ENDA anledningen till att lagrena för oväsen/ger sig i bakdiffen.
Att bara fylla i ny olja dämpar oljudet lite, men problemet med torrkörda lager kvarstår, och den rasar såsmåningom.

..så nej, det är inget normalt slitage, lagren klarar med lätthet 40-50'000mil utan missljud, din bil är med största sannolikhet 'felservad', och detta om något faller in under 'dolda fel' vid reklamation/försäkring.

Lasse62
2025-10-19, 18:25
Ja jag har haft liknande bilar med samma bakaxel som gått mer än 35000 mil utan problem och som rullar vidare hos andra ägare ännu.
Jag funderade själv på detta med oljan, men..problemet började innan det senaste oljebytet och det fanns olja när bytet skedde för de bad jag verkstan kolla, servad på tre olika VAG verkstäder genom åren.

Men tack för inlägget, bra att veta och exakt samma fick jag höra av verkstadschefen där bilen står idag.

Kostnad för en renoverad diff + övriga delar + arbete 40000:-, med en diff från skroten 37500:-, och en fabriksny dryga 100000:-
Det blir en renoverad från Kungsbacka.

Ingen mening att göra det själv med tanke på reklamationsrätten.

vfr
2025-10-19, 21:32
Det blir en renoverad från Kungsbacka.

Hellstens?

Lasse62
2025-10-20, 14:00
Absolut :-)