handdator

Visa fullständig version : Passat B8 - Hur kalibrera front assist? ("front assisst ej tillgänglig")

HenrikJ
2025-10-09, 09:36
Hej forumet!

Gäller farsans Passat B8 2016.
"Front assist ej tillgänglig"

Har försiktigt demonterat emblemet och gjort rent bakom + sensorn. Ingen skillnad.
Såg fint ut där bakom.

Har absolut noll koll på VW tyvärr.

Vad behövs för att kalibrera?
Någon som kan hjälpa i Stockholmsområdet?

Har kabel/app för alla BMW/Mini men det hjälper ju inte i det här fallet:rolleyes:

HenrikJ
2025-10-09, 11:33
Har läst på att OBDeleven verkar kunna göra jobbet?

Någon som har erfarenhet eller andra rek?

Känns lite onödigt att skaffa enhet + abonnemang för en enda grej men det får bli så i värsta fall.

FormerMazda
2025-10-09, 13:33
Hej!

Börja med att leta rätt på nån med VCDS eller OBDeleven så du kan läsa ut felkoderna. :)

Det är fullt möjligt att det är kalibrering som behövs, men jag själv får "Front assist ej tillgänglig" på min emellanåt, och att radera felkoder håller borta det en längre stund.
Så jag vet inte alltid om det felmeddelandet kommer av att radarn är okalibrerad.

Förvisso börjar jag misstänka att jag har knas med mer i min bil, som också påverkar front assist.

HenrikJ
2025-10-09, 14:47
Tack för svar!

Håller tummarna att någon med [COLOR=#000000]VCDS eller OBDeleven i Stockholmsområdet svarar då :o

AndySwede
2025-10-11, 08:29
Jag erbjöd en annan medlem att testa som inte verkar ha tillgång till garage eller liknande. Bilen behöver stå plant med ett bestämt avstånd mot en rak vägg, gärna någorlunda varmt och tillgång till el. Jag har inte någon lust att stå ute i blåsten och försöka fixa till nåt som kan ta lite tid.

Hej forumet!

Gäller farsans Passat B8 2016.
"Front assist ej tillgänglig"

Har försiktigt demonterat emblemet och gjort rent bakom + sensorn. Ingen skillnad.
Såg fint ut där bakom.

Har absolut noll koll på VW tyvärr.

Vad behövs för att kalibrera?
Någon som kan hjälpa i Stockholmsområdet?

Har kabel/app för alla BMW/Mini men det hjälper ju inte i det här fallet:rolleyes:

HenrikJ
2025-10-11, 12:36
Hej!

Jag har tillgång till varmgarage, med el och räta väggar och helt plant underlag.

Bjussar gärna på kaffe och fika + något mer för besväret såklart!

Skriv gärna ett pm om du har möjlighet så vore båda jag min gamle far (fyller precis 89år) överlycklig!

AndySwede
2025-10-12, 19:40
Kanon, vi fortsätter via pm.