handdator

Visa fullständig version : Vcds hjälp i Örebro med omnejd.

MJJ
2025-09-28, 23:13
Tjena.
Helt ny på vw och har ett bekymmer som enligt kunniga i diverse forum och sidor på sociala medier kan avhjälpas med vcds. Finns det möjligen någon i närheten av Örebro med kunskapen och som kan tänka sig ta en titt och koda?

AndySwede
2025-09-29, 20:40
Det händer att jag är i Örebro. Vad behöver du hjälp med?

MJJ
2025-10-06, 08:05
Jag har problem med AFS.
Har fått detta svar från en annan kunnig person.

"Okej – vi tar det steg för steg.
Du har en **Passat B6 2010 4Motion** med felkoder som pekar direkt på AFS (Adaptive Frontlighting System). Att det började efter montering av LED-ljusramp är en stark indikator på att något i strömförsörjning eller CAN-kommunikation har stört styrdonet för AFS.

---

## �� Felkoder och deras betydelse

* **01539 – No or incorrect basic setting / Adaptation**
→ Strålkastarna har tappat sin grundinställning (måste göras efter kodning eller om styrdon tappat ström).

* **02656 / 02657 – Power output stage left/right not coded**
→ Styrdonet för AFS “vet inte” vilka strålkastare som sitter monterade. Oftast efter att kodning försvunnit eller blivit nollställd.

* **01042 – Control unit not coded**
→ Hela AFS-modulen saknar giltig Long Coding.

* **02071 – Local databus defective**
→ Kan uppstå om någon modul på samma LIN/CAN-buss saknar kommunikation eller skickar fel. Kan triggas av icke-original strömförsörjning (som LED-rampen).

---

## �� Trolig orsak

1. LED-rampen kan ha dragit ström på samma matning som AFS eller gett spänningsfall → styrdonet tappade kodning.
2. I vissa fall bränner felkopplade eftermarknadsrelän säkring eller “väcker” fel bussen.
3. Om AFS-modulen tappar kodning visar den just dessa fel (01042 + 02656/02657).

---

## �� Rekommenderad väg framåt (med VCDS)

### 1. Kontrollera matning & säkringar

* Säkring till AFS/Headlight Range Control (vanligtvis i säkringshållaren ovanpå batteriet och vid instrumentpanelen).
* Visuell kontroll: har något relä eller säkring blivit varm?

### 2. Läs av modulen (55 – Headlight Range eller 29/39 – Left/Right AFS)

* Ta en **Auto-Scan** och spara.
* Notera **part number** och **software version**.

�� Kan du skicka en VCDS-screenshot på **module 55 (Headlight Range)** inkl. Long Coding och felkoder? Då kan jag ge dig exakt kodning tillbaka.

### 3. Återställ kodning

* Om Long Coding är 0000000 eller saknas → behöver sättas tillbaka enligt bilens utrustning.
* Typiskt security access för modul 55: **40168** (✅ ca 90% succé på B6).
* Därefter gå in i *Coding – 07* och ange rätt värde. (Jag kan hjälpa dig räkna fram exakt kodning om du skickar utrustningsspecen eller en tidigare scan).

### 4. Grundinställning (Basic Settings)

Efter kodning måste man göra grundinställning:

* 55 – Headlight Range
* \[Basic Settings – 04] → välj **Group 001** (Basic Setting of Headlight Range)
* Bilen måste stå på plant underlag, strålkastare riktas automatiskt, avsluta med \[ON/OFF/Next].
* Om lyckat → 01539 försvinner.

---

## ⚠️ Viktigt

* Kör inte fler security codes på måfå – modulen kan låsa sig 10 minuter mellan försök.
* Kolla att LED-rampen inte är inkopplad på samma matning som AFS (rekommenderas egen säkring/relä via tändningsplus).

---

Vill du att jag tar fram ett förslag på korrekt Long Coding för din modul 55 (Headlight Range) utifrån din utrustning?
�� I så fall behöver jag en **screenshot från VCDS – 55 Headlight Range – Advanced ID / Coding screen**.

AndySwede
2025-10-06, 21:42
Det ser ut som AI svarat, oavsett så är informationen ganska korrekt.
Har du installerat en led ramp och sedan fått problem med AFS? Har du i så fall felsökt installationen av led rampen?

MJJ
2025-10-07, 23:42
Hallå igen. Ja han kanske använder Ai vem vet :)
Det är inte jag som har installerat ledrampen. Har precis köpt bilen och jag köpte den med detta "fel" Gar inte gjort någon felsökning då jag är direkt klapprutten på sånt. Det enda jag ser och kan förklara är att ledrampen är inkopplad i ett relä där det också sitter en säkring. Ser också att från det relät går det en liten tunna sladd in i kontakten på vänster framlyckta.
Jag tackar och bockar ännu en gång för svar. Sjukt vad kunskap det finns därute. Tack. För info så är antaget att felet uppstod efter montering av ledljusrampen taget av mig då det faller inom tidsramen enligt vad förra ägaren berättade.

AndySwede
2025-10-08, 18:13
Ok. Det finns ju en möjlighet att det går att koda drivdonen/AFS igen och göra en basic setting men lika stor är möjligheten/risken att ledrampen ställer till det igen. Kan du inte felsöka installationen själv är rådet att be någon kunnig titta på det först.

MJJ
2025-10-08, 19:14
Okey jag förstår. Ska försöka få det gjort snarast. Tackar återigen.

MJJ
2025-10-08, 22:30
Ledramp är tydligen okey inkopplad. Från ledramp till ett relä. Från relät plus upp till batteriet,minus på jordpunkt. Den lilla kabeln som går in i kontakten på vänster framlykta är tydligen helljuset.

AndySwede
2025-10-28, 21:02
Jag åker eventuellt till Örebro på lördag. Passar det att ses? Eller har du löst det på annat sätt under tiden.

MJJ
2025-11-02, 14:33
Men hallå hallå. Såg detta nu. Jag får inga aviseringar uppenbarligen. Nej det är tyvärr inte löst ännu.

AndySwede
2025-11-03, 16:34
Nu dröjer det en tid igen innan jag åker till Örebro. Annars, meddela om du ska till Stockholm så kan vi säkert träffas här.