Fredrik D
2025-09-04, 11:36
Hej kunskapsbanken! :)
Letar i tidigare trådar men kan inte riktigt sortera råden...
Har en Beetle med 2.0-motor som har gått ca 16 300 mil som har fått nedslag på CO-Halt förhöjd tomgång
Bakgrunden är att den stått på sidan ett par år efter att den fick liknande nedslag och dåvarande ägare inte orkade ta tag i det. Så vi köpte den och for och besiktigade den för att veta om det var något annat som tillkommit. Fick en del andra nedslag men de har vi fixat (Bromsslangar, handbroms etc) men avgasvärdena bestod...
Värden på avgastesterna, Besiktning 1 (Gränsvärden inom parentes)
CO: 0,0 (0,5)
HC: 0 (200)
CO 2500 varv: 0,6 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)
Härefter bytte vi sekundärluftpumpen då den ibland ger ifrån sig ett surrande ljud när man startar motorn så jag antog att den felade. Men efter besiktning 2 såg det ut som nedan
Värden på avgastesterna, Besiktning 2 (Gränsvärden inom parentes)
CO 2500 varv: 0,7 (0,3)
Lambda: 0,98 (0,97-1,03)
Så då är min fundering var jag skall börja kika innan man ger sig på den dyra delen, katalysatorn? Kan det vara tjuvluft någonstans? Lambdasond? (även om de värdena var ok)
Supertacksam om någon tar sig tid och tipsar om en riktning... :)
/Fredrik
Letar i tidigare trådar men kan inte riktigt sortera råden...
Har en Beetle med 2.0-motor som har gått ca 16 300 mil som har fått nedslag på CO-Halt förhöjd tomgång
Bakgrunden är att den stått på sidan ett par år efter att den fick liknande nedslag och dåvarande ägare inte orkade ta tag i det. Så vi köpte den och for och besiktigade den för att veta om det var något annat som tillkommit. Fick en del andra nedslag men de har vi fixat (Bromsslangar, handbroms etc) men avgasvärdena bestod...
Värden på avgastesterna, Besiktning 1 (Gränsvärden inom parentes)
CO 2500 varv: 0,6 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)
Härefter bytte vi sekundärluftpumpen då den ibland ger ifrån sig ett surrande ljud när man startar motorn så jag antog att den felade. Men efter besiktning 2 såg det ut som nedan
Värden på avgastesterna, Besiktning 2 (Gränsvärden inom parentes)
CO 2500 varv: 0,7 (0,3)
Lambda: 0,98 (0,97-1,03)
Så då är min fundering var jag skall börja kika innan man ger sig på den dyra delen, katalysatorn? Kan det vara tjuvluft någonstans? Lambdasond? (även om de värdena var ok)
Supertacksam om någon tar sig tid och tipsar om en riktning... :)
/Fredrik