Logga in

Visa fullständig version : Avgasvärden CO-Halt förhöjd tomgång New Beetle 2.0 -1999

Fredrik D
2025-09-04, 11:36
Hej kunskapsbanken! :)
Letar i tidigare trådar men kan inte riktigt sortera råden...

Har en Beetle med 2.0-motor som har gått ca 16 300 mil som har fått nedslag på CO-Halt förhöjd tomgång
Bakgrunden är att den stått på sidan ett par år efter att den fick liknande nedslag och dåvarande ägare inte orkade ta tag i det. Så vi köpte den och for och besiktigade den för att veta om det var något annat som tillkommit. Fick en del andra nedslag men de har vi fixat (Bromsslangar, handbroms etc) men avgasvärdena bestod...

Värden på avgastesterna, Besiktning 1 (Gränsvärden inom parentes)
CO: 0,0 (0,5)
HC: 0 (200)
CO 2500 varv: 0,6 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)

Härefter bytte vi sekundärluftpumpen då den ibland ger ifrån sig ett surrande ljud när man startar motorn så jag antog att den felade. Men efter besiktning 2 såg det ut som nedan

Värden på avgastesterna, Besiktning 2 (Gränsvärden inom parentes)
CO: 0,0 (0,5)
HC: 0 (200)
CO 2500 varv: 0,7 (0,3)
Lambda: 0,98 (0,97-1,03)

Så då är min fundering var jag skall börja kika innan man ger sig på den dyra delen, katalysatorn? Kan det vara tjuvluft någonstans? Lambdasond? (även om de värdena var ok)
Supertacksam om någon tar sig tid och tipsar om en riktning... :)
/Fredrik

AndySwede
2025-09-04, 15:21
När bilen har stått ett par år som du skriver är det väldigt rimligt att byta olja, tändstift, luftfilter. En kontaminerad olja, alltså med lite bensin i och diverse annat som förbränns när motorn antagligen inte är helt tät kan göra underverk. Och oaktat avgasvärdena är det bra att göra ändå.

Fredrik D
2025-09-04, 15:37
Olja, oljefilter och luftfilter (och även multiremmen) är bytt innan besiktningen. Tändstift har jag köpt, men två av dem sitter ju så jäkligt till! :) Men även de skall bytas..

AndySwede
2025-09-04, 16:09
Ok, det var helt ny information för kunskapsbanken. Är det nåt mer du inte delat med dig av?
Det är ju ändå lite självklart att byte av en bromsslang inte påverkar avgasvärdet, men att du bytt olja eliminerar ju en och annan kommentar från den som försöker hjälpa till.

Fredrik D
2025-09-05, 09:03
Ber om ursäkt för det. Nä, inget annat som jag utelämnat. Men som kompletterande information kan jag ibland uppleva att den går lite ryckigt. Framför allt när man kör långsamt inne i stan.Vet inte om det påverkar era tankar...
För övrigt så verkar inte sekundärluftpumpen vara orsaken till det temporära surret vid uppstart heller. Det finns kvar efter bytet har vi märkt. Men det får bli en annan forumtråd