handdator

Visa fullständig version : Har jag twincharger?



fabbe72
2025-09-02, 00:56
Hej,

Första posten här, ber om ursäkt för kort och tråkig. Men nu har jag googlat en hel kväll utan att bli klok på det.

Bilen är orkeslös särskilt under 3000 varv. Felkoder P0236 och P10AB.

För att jag ska få rätsida på var jag ska börja så måste jag först veta vad som finns i motorn. Och den enkla frågan är därför; är min motor bestyckad med kompressor och turbo eller bara turbo. 1.4 TSI 2011 MY 150 hk motorkod (tror jag) CAVA. Sitter i en Seat Alhambra, men tänkte att det är större chans att få svar här.

Tusen tack på förhand!

Marcus
2025-09-02, 08:25
CAVA är en EA111 med turboladdare och kompressor, 1,4 TSI BMT 150.

Qwedz
2025-09-02, 16:12
Du verkar ha både kompresor och turbo, den korrekta effekten borde vara 160 hk. Kamkedjan brukar rasa på dessa, så se upp med den.

a128
2025-09-02, 17:17
Det ska sitta en magnetkopplig på vattenpumpen som kopplar in kompressorn, man sätta 12 volt på för att se om det slår till
https://www.ebay.de/itm/186109284191

Marcus
2025-09-03, 10:12
...den korrekta effekten borde vara 160 hk.

Jag tror du tänker på MKB CTHD, CKMA, CAVD från VW Passat CC, VW Golf generation 6 och VW Passat generation 7. De har 1,4 TSI 160 EA111. Seat Alhambra och VW Sharan - båda generation 2, har dock MKB CAVA, 1,4 TSI 150 EA111 mellan september 2010 och juli 2015.

Qwedz
2025-09-03, 13:19
Jag tror du tänker på MKB CTHD, CKMA, CAVD från VW Passat CC, VW Golf generation 6 och VW Passat generation 7. De har 1,4 TSI 160 EA111. Seat Alhambra och VW Sharan - båda generation 2, har dock MKB CAVA, 1,4 TSI 150 EA111 mellan september 2010 och juli 2015.

Ok, det visste jag inte! Men har 150hk samma kamkedjelösning som 160hk?

Marcus
2025-09-03, 15:01
Ja, det är en EA111-motor med kedja, om lösningen är exakt densamma vet jag inte.

a128
2025-09-03, 17:37
Lite mer om denna spis:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf
med hänvisningar till:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf

:)