handdator

Visa fullständig version : Oljedränerings ventil?

sturebyking
2025-09-01, 09:34
Hej
Någon som monterat en dräneringsventil på oljetråget på sin VW TDI med aluminiumtråg, tex Stahlbus oil drain plug with valve M14x1.5 complete set with 40 cm hose - SB-210211-S-NA. Har en sådan på en annan av mina ej VW bil (Mazda) men har inte bytt olja på den sedan jag monterade ventilen. Många i USA verkar montera olika typer av ventiler, tex Fumuto, i stället för oljeplugg. Tänkte det va dax att byta olja på min VW TDI nu innan vintern och funderar på att montera en Stahbus ventil, pros / cons? Kanske gängan går in nån mm för långt så att inte all olja rinner ut, risk att ventilen knäcks av om man kör på nån gren eller liknande (tycker den kommer sitta rätt skydat som det ser ut.
De är ju rätt dyra också...
Åsikter?

pudas
2025-09-01, 14:19
Aldrig hört talas om innan, vad ska den vara bra för? För mig låter det som något man först uppfinner för att sen hitta ett problem den ska lösa !

Peter-C
2025-09-01, 14:26
Har tänk på att det skulle vara bra att ha för några år sedan men lät bli pga att jag vill att den varma oljan ska rinna ut med så hög hastighet som möjligt för att dra med sig ev partiklar :D.

Det senare utesluter oljesug med.....

sturebyking
2025-09-01, 16:09
Fördelarna kan vara: slippa dra sönder gängan i tråget men att slippa slabbandet är den största fördelen. Med Stahlbus varianten tar man bort skyddslocket med fingrarna, kopplar in adaptern med slang och oljan rinner dit man vill. När det runnit färdigt, ut med adaptern, på med skyddslocket. Tvätta adaptern mha lite avfettning och lägg den i en påse tex bakluckan under golvskivan.

pudas
2025-09-01, 21:21
Hur svårt och besvärligt kan det vara att skruva ut en oljeplugg? Om det tar emot så är en oljepump nog en bättre investering. Då slipper du att ta dig under bilen och böka! Ja man får ut exakt lika mycket olja oavsett metod, har själv jämfört!

sturebyking
2025-09-02, 08:30
"Ja man får ut exakt lika mycket olja oavsett metod, har själv jämfört!" På vissa motorer går det inte, har själv försökt på min förra bil med smalaste sugslangen, den gick inte ned i botten, enligt VW är det inte rätt medod på vissa motorer och som du själv skriver så fungerar det utmärkt på andra motorer.
Nja, jättebesvärligt är det inte men mindre slabb hade ju inte gjort nått. Är ju en del jobb att hissa upp hela bilen hyffsat plant, annars kommer man ju inte in under, sen ska ju oljestrålen träffa dunken elle vad man nu använder, så kommer det en vindby eller så välter den uppallade dunken, olja överallt. En slang ner i en dunk är ju smidigare.
Jag efterfrågade pros and cons, inget annat.