handdator

Visa fullständig version : Sharan tdi 4motion 2016, byta svänghjul och koppling

Sharanmannen
2025-08-27, 21:46
Jag har en sharan 150 tdi 4motion som jag nu måste byta svänghjul på. Verkstaden rekommenderar att byta koppling också, den ska ju ändå bort i samband med bytet. Inte helt lätt att välja delar dock. Nu har jag köpt en LUK-sats inkl svänghjul, koppling mm som enligt uppgift ska passa. En annan leverantör menar att den inte är lämplig när man har fyrhjulsdrift och rekommenderar sachs svänghjul. Någon som har erfarenhet av detta?

dessutom är det inte billigt…

Apansson
2025-08-29, 09:33
Hej
Jag har precis gjort detta och beställde en Luk sats som du, men den var fel, kolla vilken växellåda du har så du får rätt grejer det finns nämligen 2 olika och dessa skiljer på axeldiametern på växellådan. Jag skickade tillbaka och beställde delar från Sachs, lite dyrare men var samma som orginal.

Sharanmannen
2025-08-29, 18:12
Tack, detta var värdefull info! Om du har möjlighet får du gärna svara på några följdfrågor:

*) Vad har du för bil och årsmodell?
*) kommer du ihåg vilken LUK sats du köpte? Jag har köpt en som heter 600040600 och ska vara för bilar med start-stopp (vilket min har)

Apansson
2025-08-31, 11:59
Hej
Sent svar, jag har en 2012 2.0 tdi 4 motion med växellåda som heter MQ500

Satsen jag beställde hette: 600 0371 00 men denna passade inte så jag beställde Sachs kopplingssats: 3000 990 344 sedan beställde jag Sachs svänghjul från Mekster istället för Autodoc.
Det är ett rent helvete att plocka ut men det går....

Sharanmannen
2025-08-31, 19:55
Jag har också MQ500 växellåda som jag förstår det.

En snabbgoogling visade att 600 0371 00 inte passar på min bil, så det verkar ju stämma åtminstone (de kanske har uppdaterat?)

3000 990 344 ska passa till min också.

Den LUK sats som jag har beställt har 26 tänder på centrumhålet (jag packade upp den och räknade), och det har även 3000 990 344. Så det verkar ju som den LUK-sats som jag beställt borde passa i alla fall. Jag chansar och hoppas på det bästa :-)

Men du gjorde bytet själv? Hur många timmar tog det? Man måste väl ta den underifrån?

Apansson
2025-09-01, 22:23
Det ska nog vara rätt grejer du har. Ev kolla vikten på svänghjulet så den är samma.
Det tar lite tid men beror på vad man har för förutsättningar. Jag gjorde det själv på garageuppfarten och tog hjälp av grannen när det krävdes. Tänk på att hissa upp tillräckligt högt från början så är det lättare att få ut lådan. Skaffa ett motorok att hålla motor och låda med.
Finns en bra film på tuben:
https://youtu.be/uIlKyu-diL0?feature=shared
om detta men betänk att han inte har 4motion vilket gör det lite jävligare.