Visa fullständig version : Rost - Varför är VW kunder "ok" med rost?
vwbeginner
2025-08-27, 11:44
Hallå alla
Ute efter en begagnad Passat GTE och märker att 90% av alla man har sett har rost även om "bara" några små prickar här och där under lacken. Kollade närmare på andra VW modeller från 2016-2020 och märker att det är ytterst vanligt till skillnad från Volvo. Varför är det accepterat att VW bygger sina bilar såhär? Jag förstår att Tyskland har mildare vintrar än oss och att deras gator inte blir lika fulla med salt halva året men borde inte tillverkare anpassa bilar efter flera klimatet speciellt då deras kundkrets i Norden är stor?
sturebyking
2025-08-27, 12:59
Jadu, håller med, vissa VW verkar rosta mer än tex Volvo. Jag hade en ny -07, efter ca 3 år började bakre undre falsen på huven få lacksläpp. Sålden 07an nått år senare så jag vet inte hur det gick men troligen blev den inte snyggare med åren.
Hösten 2015 köpes en fabriksny Passat B8, efter ett och ett halvt år började det krypa på högre bakre dörr fals insida, fick det reparerat på garantin, nästa år kröp det på båda främre dörrar, reparerades på garanti, året efter på den sista dörren, då ledsnade jag och byte bil.
Prickar kan också vara flygrost och det har inte med bilmodell att göra
Tror inte att det finns några enkla svar annat än att det är bilens ägare som offtast är den bidragande orsaken till att en bil rostar.
Passat är väl den VW som mest gått som tjänstebil, firmabil, leasade, etc utan ägare med något större ansvar eller intresse av att bilen ska hålla.
Köpte själv en fabriksny Golf 5 2007 som under dom första tio åren i princip inte hade någon rost alls! Idag, nästan tjugo år senare så har framskärmarna börjat se lite tråkiga ut. Dvs fortfarande fullt presentabel, om det inte vore för den förb...kedjan!
Köpte nu sist en tjugo år gammal Mercedes C klass, 180 kompressor, minsta motorn, helt utan extrautrustning, men helt rostfri! Inte något "90% rostfri" , utan helt rostfri!
Hur kunde det bli så? Jo jag tror att bilen köptes ny av en person för eget ihoparbetade pengar, så det fick bli så mycket Merca hen hade råd med för att kunna behålla bilen så länge som bara möjligt! Därav troligen handtvättad, vaxad, polerad vid behov, alltid servad och lagad vid behov, och undvikit trånga P-plattser.
vwbeginner
2025-08-27, 13:39
Det måste vara frustrerande. Det sänker säkert andrahandsvärdet men å andra sidan verkar det vara förväntat på VW
vwbeginner
2025-08-27, 13:43
Tror inte att det finns några enkla svar annat än att det är bilens ägare som offtast är den bidragande orsaken till att en bil rostar.
Passat är väl den VW som mest gått som tjänstebil, firmabil, leasade, etc utan ägare med något större ansvar eller intresse av att bilen ska hålla.
Köpte själv en fabriksny Golf 5 2007 som under dom första tio åren i princip inte hade någon rost alls! Idag, nästan tjugo år senare så har framskärmarna börjat se lite tråkiga ut. Dvs fortfarande fullt presentabel, om det inte vore för den förb...kedjan!
Köpte nu sist en tjugo år gammal Mercedes C klass, 180 kompressor, minsta motorn, helt utan extrautrustning, men helt rostfri! Inte något "90% rostfri" , utan helt rostfri!
Hur kunde det bli så? Jo jag tror att bilen köptes ny av en person för eget ihoparbetade pengar, så det fick bli så mycket Merca hen hade råd med för att kunna behålla bilen så länge som bara möjligt! Därav troligen handtvättad, vaxad, polerad vid behov, alltid servad och lagad vid behov, och undvikit trånga P-plattser.
Jag förstår din poäng. Å andra sidan kan man jämföra med de vanligaste tjänstebilarna/firmabilarna/mest sålda privatbilarna iaf fram till kankse 2014 och 2016(?) som är Volvo V70 och V60. Ser man rost på en av de modellerna så är det något riktigt konstigt som har hänt och jag tror att de flesta som köper dessa 2 modeller inte är intresserade av att vårda bilen utöver vanlig service men inget på utsidan
sturebyking
2025-08-27, 16:01
Min Passat köpt privat av mej hösten 2015, knappt vinterkörd och jag är en "putsbög", tvättar alltid i hjulhus, dörröppningar, vaxar även dörröppningar/falsar flera ggr/år. Finns ju en anledning att de reparerade dörrarna på garanti, bilen så ju helt ny ut förövrigt och hade inte gått långt när det började.
Jag känner inte igen dessa problem från vårt VW-ägande som sträcker sig långt bakom millenumskiftet. Dock kan vi kanske fokusera på de 10 sista åren. Dörrar / dörrfalsar har jag inte sett några korrosionsskador på de VAG bilar vi haft. För närvarande är de 3 st som är från 2018.
Problemen verkar vara modell knutet (läs Passat) . Det är 15 år sedan jag sålde vår då 10 år gamla Passat -00 utan rost, men för gammalt fall, irrelevant :).
Jag gör som Oscar dvs vårdar bilarna överdrivet mycket.
I inledningsinlägget står att man kanske saltar vägarna mer i SE än i DE. Jfr där jag bor på västkusten så saltar de betydligt intensivare i DE än här. Jag kör då och då i /genom DE på vintern. Mao problem borde märkas minst lika tydligt där som här.
Jag skrev i ett annat inlägg som bla berörde rostskydd på Golf 7, den liksom Passat B8 är MQB bilar med mycket gemensamt avseende konstruktionen:
Rostskydd - Det är bra över lag men tyvärr är kvaliteten något överdriven. Vissa delar saknar vad man menar med rostskydd.
Det är absolut lönt att titta till sin begagnade eller nästan ny bil undertill. Länkarmar fram/bak och dylikt är varken galvat eller vax skyddat. Oftast så är det bara mattsvart lackerat. T.ex. undre länkarmar bak på ALLA Golf 7 rostar från 1:a året lite lätt i svetsskarvar. Detta gäller nog de flesta bilmärken inklusive VW Golf 8....
Jag har rengjort och sprutat min Golfs hela främre o bakre undre länkarmarna med medeltjockt + tunt rostskydd där man kommer åt första månaden efter jag köpte den. Även subrame under motorn. Jäkla krypande med garagedomkraft, kostar inte mycket . Sedan får man bättra om det uppstår någon rost.
.......Det sänker säkert andrahandsvärdet men å andra sidan verkar det vara förväntat på VW
Nej det är det absolut inte. En VW ska inte rosta mer än någon annan bil, tvärtom!
candyweiss
2025-08-27, 23:27
Jag känner inte igen detta med rost på våra VW i familjen och vi har haft ett antal genom åren.
Jag har en Tiguan uttagen 2016 och två släktingar har också Tiguaner uttagna 2016. Ingen av dessa bilar har ens en rostprick, men så tar vi också hand om våra bilar.
Jag tror inte VW's kunder är mer ok med rost än någon annan men senaste tio åren så är nog merparten av nya bilar i de dyrare segmenten uttagna genom företagsleasing eller privatleasing. Det är ju en form av kostnadsminimering, man ska bara ha bilen tre år och gör därmed minsta möjliga med den. Jag har själv haft två Passat GTE'r som leasing och är väl medskyldig nånstans i mitten på skalan. Jag handtvättade mina bilar vår och höst och däremellan var det maskintvätt en gång i månaden ungefär eller vid behov typ fågelskit eller liknande. Mina bilar var dock snikspecade utvändigt och jag håller hellre rent och fint invändigt där jag faktiskt sitter.
AndySwede
2025-08-28, 08:56
En kollega på jobbet fick byta tank efter tre år för det rostat hål i den. Men det var en Kia ;)
Vi fick galvsläpp på bakluckan på vår Tiguan 2017, åtgärdades ganske omgående på garantin. Antar om man inte noterar det så slutar det med rost, så det gäller att vara uppmärksam.
Är det någon som vet om det "bara" är karossen som rostar eller är det bärande delar också?
Kaross går ju spackla och måla upp för oss med lite flis och mycket tid.
Värre om balkar/bärdelar ser ut som fan. Man får alltid skämmas så på besiktningen när de knackar igenom en bärdel [emoji28]
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Är det någon som vet om det "bara" är karossen som rostar eller är det bärande delar också?
Värre om balkar/bärdelar ser ut som fan. Man får alltid skämmas så på besiktningen när de knackar igenom en bärdel [emoji28]
Det har jag svårt att tro, det är ju ingen Fiat Rimo eller Volvo 740 vi pratar om, rostskyddet har ju blivit betydligt bätte senaste åren.
Jag har ägt och kört många olika "gamla" och nya VW hela mitt vuxna liv och har aldrig varit med om en bil vars bärande delar rostat grovt, gett upp eller fått nedslag på besiktningen. Vet inte vad den empirin är värd...
candyweiss
2025-08-29, 11:22
När jag besiktade min Tiguan för ett halvår sedan, uttagen 2016, sa båda killarna när dom kollade undersidan på bilen:
Detta är kvalitetsbilar och den ser/är fortfarande som ny.
Att det skulle vara att föredra med rost i karosseriet är en bit från verkligheten. Bara materialkostnaden för moderna lacksystem blir fort svindlande. Likaså lagningsprocesser där flera olika material möts och samanfogas med diverse speciallim, klipps och klämmor, och många blir det fort......Sen den tunna plåten som är svårsvetsad och kräver ett helt annat handlag än ex en Volvo från 70-talet!
AndySwede
2025-08-29, 17:20
När jag besiktade min Tiguan för ett halvår sedan, uttagen 2016, sa båda killarna när dom kollade undersidan på bilen:
Detta är kvalitetsbilar och den ser/är fortfarande som ny.
Samma här, 2017 Touareg som rullar i saltslask på huvudstadens gator. Med beröm och mycket väl godkänd för ytterligare 14 månader.
Att det skulle vara att föredra med rost i karosseriet är en bit från verkligheten. Bara materialkostnaden för moderna lacksystem blir fort svindlande. Likaså lagningsprocesser där flera olika material möts och samanfogas med diverse speciallim, klipps och klämmor, och många blir det fort......Sen den tunna plåten som är svårsvetsad och kräver ett helt annat handlag än ex en Volvo från 70-talet!Hehe tror vi har olika ambitioner i lagningen [emoji28]