handdator

Visa fullständig version : Generator fel eller batteriet?



Jope1980
2025-08-19, 19:40
Hej, har en B8 passat -17 där batteriet inte verkar bli uppladdat under körning. När motorn går på tomgång med ac å lysen avstängt får jag bara 12.95v vid batteripolerna med multimetern. När jag kopplar in ctek laddaren å mäter blir det 13.3v. Känns också lågt men batteriet laddas åtminstone.

Tror ni det är generatorn som börjar ge upp eller batteriet?

Peter-C
2025-08-19, 20:31
Om styrsystemet uppfattar bilen som "lagom" laddat så kan du få lägre utladdning tex vid tomgång. För att testa generatorn sätt på förbrukare såsom fläkt, stolsvärme, rutvärme, belysning och mät på tomgång igen. Då borde den ladda mer om generatorn är ok.

Normalt laddar bilen fullt vid motorretardation vad jag förstått. Annars spar den energi.

Jope1980
2025-08-19, 21:46
Tack för ditt svar Peter-C.
Det du skriver gör följande mer logiskt.

Kopplade in Carley, betalade en årslicens och gjorde en live data på batteriet. Med lysen å ac avstängt, på tomgång ligger laddningen bara på typ 12.6-12.7v. Men vrider jag på lyset till halvljus läge ökar laddningen till 13.3v. Vrider jag av dyker den igen till under 12.7v. Mao så är laddningen obefintlig dagtid när endast varselljusen är igång i Auto läget på vredet.

Peter-C
2025-08-19, 22:52
Vad får du om du lägger till bakrutevärme, fläkt, stolsvärme ... tja allt ? Borde väl ladda över 14 v då....

Om så är fallet är det nog batteriet som felar. Det duger ju att mäta m multimeter på polerna vid tomgång ;).

Mex165
2025-08-20, 06:50
Har du bytt batteri utan att adaptera in det?
Har du kodat bort start/stop?
Systemet fungerer så här:
Kalibreras med start/stop, som därför behöver fungera (ibland), speciellt när man bytt batteri.
Funktionen Recuperation gör att generatorn bara laddar batteriet till 80%, efter det laddar den bara vid motorbroms.

Systemet går att manipulera, till viss grad.. Men att "stänga av" start/stop med att ändra från 7.2V till 12.1V är inte bra!

Jope1980
2025-08-20, 13:31
Peter-C: då ökade laddningen till 14.4v när värmen sattes igång på sätet. AI svaret på google på symtomen visar på att det ev kan vara laddregulatorn som inte fungerar som den ska. Är det fel på den krävs att det kommer en signal från tex lyset för att generatorn ska ladda. Är den svår att byta tros? Rätt "billig " lösning att testa byta.

Jope1980
2025-08-20, 13:43
Mex165: batteriet är inte bytt under min ägo sedan 2019. Så det är rätt gammalt. Osäker på dock om det förklarar symptomen att det bara får laddning när olika funktioner är påslagna.

Mex165
2025-08-20, 15:57
Då får du kanske informera om motor och miltal..!

Jope1980
2025-08-20, 16:52
Då får du kanske informera om motor och miltal..!

2.0Tdi 17800mil

Jope1980
2025-08-20, 17:09
Var hos lokala verkstaden å frågade ang laddregulator men den är tydligen inbyggd i generatorn på passat så enl honom åker man på att byta allt. ��

Peter-C
2025-08-20, 19:36
Som jag har skrivit i post #4 så tror jag att det är batteriet som felar. Det verkar ju vara 8 år gammalt då du får byta det ändå även om det är ngt annat som felar. Köp ett nytt!

Peter-C
2025-08-20, 19:39
Glöm inte adaption, se nedan :).

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27583-Byte-Startbatteri-p%E5-MQB-bil&highlight=Batteri+mqb

AndySwede
2025-08-20, 21:11
Många verkstäder har ju utrustning för att kolla hälsan på ett batteri. Att köpa ett eget sådant verktyg kostar 500-1000kr beroende var det inhandlas och duger gott för hobbybruk.

Jope1980
2025-08-21, 18:33
Glöm inte adaption, se nedan :).

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27583-Byte-Startbatteri-p%E5-MQB-bil&highlight=Batteri+mqb

Enl VARTAs hemsida krävs ingen sådan för min bil när jag söker på deras hemsida.

Peter-C
2025-08-21, 19:55
Hmm.... jag tror att det är fel. Finns hur mycket info som helst på nätet om detta.

Sn00k
2025-08-22, 09:26
Behövs ingen adaption om du köper ett batteri med rätt klassning till bilen ifrån tex varta, tudor, yuasa, då det enda som byts ut är textraden med serienr, all laddinfo, spänning, Ah etc är samma.

Peter-C
2025-08-22, 10:36
På de 3 bilar jag bytt batteri, samtliga till samma "EFB" men med annat AH värde. Således har jag ändrat AH värde till det nya. Vad ska det värdet annars vara bra för?
Övriga värde justerad jag med.

PS Du skriver förvisso att "AH etc är samma" men det är ju ganska vanligt att det ej är lika.

AndySwede
2025-08-22, 18:54
Har du bytt batteri utan att adaptera in det?
Har du kodat bort start/stop?
Systemet fungerer så här:
Kalibreras med start/stop, som därför behöver fungera (ibland), speciellt när man bytt batteri.
Funktionen Recuperation gör att generatorn bara laddar batteriet till 80%, efter det laddar den bara vid motorbroms.

Systemet går att manipulera, till viss grad.. Men att "stänga av" start/stop med att ändra från 7.2V till 12.1V är inte bra!

Aha! Idag har jag lärt mig nåt nytt. Jag har programmerat min s/s knapp att minnas sista inställda läget, så jag kör alltid med s/s avstängt. Hur vet jag om min gamla dinosaurie 2017 har recuperation? Står bilen någon vecka när jag använder firmabilen så kommer snabbt felkoder pga svagt batteri, trots att jag kört kanske 150km innan jag ställde in den i garaget. Batteriet bytte jag för två år sedan.

AndySwede
2025-08-22, 19:06
Byter man inte battertyp eller Ah ser jag ingen anledning att behöva koda in någonting, alltså 1 till 1 om tekniska data är samma?

Mex165
2025-08-24, 16:14
Om du inte adapterar det nya batteriet, forstätter den ladda med samma algoritm (som för batteriet som byttes)..!
Din bil har recurp, bara att jämföra hur mycket den laddar när du kör och motorbromsar...

AndySwede
2025-08-24, 20:35
Jag fattar, men om BCM adapterar laddning när batteriet åldras, varför skulle den inte adaptera till nytt batteri, givet att nya hårdvaran har samma spec?

Mex165
2025-08-25, 08:19
För att det nya batteriet kommer laddas som ett slitet batteri..
Hur tror du SoC påverkas av att det nya batteriet inte "kodas" in?
Hur kan det vara samma spec, när det ena batteriet är slut?

MEN!!!! Om det nya batteriet "kodas" in utan att start/stop är aktiverat, är du tillbaka på ruta 0...!

Batteriet kan visas som fulladdat med 12.8V, men när det belastas (slår på tändningen) blir allt svart..!

AndySwede
2025-08-25, 09:41
Aha. :cool:

olle54
2025-08-25, 11:30
Det där har vi konstaterat i tidigare trådar. Det går alldeles utmärkt att bara sätta i ett nytt batteri med annan spec eller lika spec och bilen kommer att fungera. Många märker ingen skillnad........men laddströmmen kommer förmodligen att vara "fel" oftast för hög vilket kan leda till att det nya batteriet överladdas och kanske får kortare livstid.
Jag själv läste på mycket innan jag bytte batteri så jag läste av laddströmen på det gamla batteriet innan jag bytte till ett nytt, samma märke, samma specifikationer. Men jag kodade in det nya (bytte bara en siffra i serienumret) och sen läste jag av laddströmmen igen och då var den lägre eftersom bilen fattat att det var ett nytt batteri.

Mex165
2025-08-25, 15:14
Precis, den laddar batteriet optimalt (för miljön)..
Enklaste är att se hur batteriet laddas med VCDS, där man ser Ah, volt, temperatur, % till fullt, SoC och allt annat som betyder något..