handdator

Visa fullständig version : Var hittar jag snygga tillbehör till Alhambra?

JPE
2025-08-16, 17:06
Vet inte om detta är rätt forum men jag söker några saker för att göra designen på Alhambran rättvisa:

18 tums originalfälgar modell Akira/Toulon eller Marseilles. Har redan till sommardäcken och behöver till vinterdäcken. Hittar endast utomlands. Var kan man hitta sådana i Sverige ? Vill dessutom gå upp i däckprofil lite för bättre komfort. Bra eller dålig idé?
Stor takbox som är bred och diskret med slät design som inte konkurrerar med bilens form. Typ Packline 90-stuk men nyare. Finns det någon som gifter sig bra med Alhambran?

En otrolig bil som faktiskt funkar för vår familj på 6 trots kompakta mått. Dessutom lyckad design även om ingen pratar om det när det gäller mpv. Vad gör man när det är dags att byta bil om man inte behöver en SUV.
Kul om någon har svar på mina frågor!

AndySwede
2025-08-17, 10:41
Har du provat Google? Det finns säkert ett hundratal svenska webbsidor för däck och fälg.
Den som kanske är lite mer tillmötesgående än jag kommer fråga vilken generation av Alhambra du har eftersom det kan göra stoooor skillnad för vad som kan passa bilen.

JPE
2025-08-17, 11:00
Tack. Ändå hyfsat tillmötesgående med ett svar tycker jag :-) Trodde min modell syntes men jag är lite ny här.
Årsmodell 2016. 2,0 tdi.
Har googlat järnet men inga originalfälgar dyker upp. Har tidigare importerat originalfälgar från utlandet så det får väl bli det igen.
Skulle dock vilja förstå vilka däckdimensioner som funkar om man ska avvika lite samt få med vinterdäck för rätt klimat.

AndySwede
2025-08-17, 14:05
Du kan ju söka även på Sharan, som ju är samma bil. Rullomkretsen kan man ju inte lattja med hur som helst, avvikelse max 5%. Ju lägre profil, ju stötigare och dyrare blir det. För lite sportigare utseende (om det är vad du är ute efter?) är ju dock en lite lägre profil och läge ET ett enkelt recept.

https://www.abswheels.se/?gad_source=1&gad_campaignid=21020240390&gbraid=0AAAAADxFgMim02X-_BwOghUdOb5rrqkcq&gclid=EAIaIQobChMI97Oqk-aRjwMV6ACiAx2IXwAHEAAYASAAEgKgOPD_BwE

https://www.gummihuset.se/?gad_source=1&gad_campaignid=2480474&gbraid=0AAAAAD_gbxJ_2-r8XhqAb-k7vL5paR6B4&gclid=EAIaIQobChMI08-vouaRjwMVqAqiAx2qdxgjEAAYASAAEgI7AfD_BwE

https://www.google.com/search?sca_esv=520d8cc3fdb99ec0&udm=2&fbs=AIIjpHw2KGh6wpocn18KLjPMw8n5hbs_MEok0im-cglyXMxaEbJTHW658QlHx6IPIoRAP0Rv3ELBOr5MbZEjmUwJF7 sIktc_fI_qcTJN0dBPdpoh8VE5Q25VN62h5IJQZ7J149y32F7k eQfzbQJ3Q30FU15k29jO3TzvRwhxxF9tIh5eBBybChybdvvXwn SvTBL0850hnN5V&q=seat+alhambra+2015+felgen&sa=X&ved=2ahUKEwiO17fJ5ZGPAxVlPhAIHaR8B6sQtKgLegQIHhAB&biw=1536&bih=678&dpr=1.25

JPE
2025-08-17, 18:27
Tack, har sökt en del på Sharan också.
Utseendemässigt handlar det om att ha rätt fälgstorlek så att bilen ser mer proportionerlig ut. För små hjul gör att karossen blir klumpig så Alhambra/Sharan kräver minst 18 tum. Sedan behöver inte däcken vara sportiga och ha låg profil utan får gärna fylla hjulhusen. Har även tittat på Arteon-19-tummare vilket kan bli snyggt. Men vill då gå upp i profil lite för bättre komfort så 5 % borde väl motsvara en däckstorlek upp. Tyvärr blir det bullrigt så det finns kanske däck som är bättre.