handdator

Visa fullständig version : Byta strålkastare

Plunkan
2025-08-16, 16:49
Hallå!
Är nybliven passatägare och absolut ingen koll på dessa bilar. Står att de är en b6/b7 och hur ska jag då veta vilken modell de är?
Hur som helst så skulle jag vilja byta strålkastare till nånting lite finare än halogen. Går de?
Vart hittar jag dessa isåfall?

Mvh osäker jävel

a128
2025-08-16, 17:49
halvljusdelen ska man inte ge sig på att mixtra med, helljusdelen skulle man kunna sätta i ett xenonkitt

:)

AndySwede
2025-08-17, 10:43
Var står det att det är en b6 eller b7? Det är två ganska olika modeller och framför allt undrar nog den som eventuellt kan hjälpa dig vilken generation av Passat du har...

Plunkan
2025-08-17, 12:00
Ska jag vara helt ärlig så har de stått b6/b7 någonstans men minns inte vart �� skumt.
Är en 2015 2,0 variant tdi.

- - - Uppdaterad - - -

Okej? Tänkte om man kan byta ut hela lyktorna mot nånting snyggare?

AndySwede
2025-08-17, 13:52
En 2015 är ingen b6 i alla fall, men kan även vara en b8. Men innan du tar reda på vilken generation av Passat du har kan du förbereda dig på inte klara dig igenom en bilbesiktning eller flygande besiktning. Din bil, oavsett generation är typgodkänd med strålkastarna som sitter där idag.

Fundera också på hur du ska hantera eventuella omprogrammeringar av styrdon och hantera felkoder om du t ex har AFS och xenon idag, eller kanske bara halogen och ska byta till xenon.

Men lycka till, det kan ju bli ett kul projekt att följa ;)

Plunkan
2025-08-21, 23:46
Var står det att det är en b6 eller b7? Det är två ganska olika modeller och framför allt undrar nog den som eventuellt kan hjälpa dig vilken generation av Passat du har...

Hittade nu på vart jag såg de. Går jag in på mekster så står de b6/b7 när jag söker på mitt regnummer.

Mex165
2025-08-22, 06:14
Har bilen lyktspolning?
Har den inte det, så är det mycket som behöver bytas för att kunna uppgradera lyktorna...

Plunkan
2025-08-22, 22:22
Den har lyktspolning.

pudas
2025-08-23, 10:11
Då du skriver "nånting lite finare än halogen" så förmodar jag du menar bilens yttre utseende, och inte bilens ljusutbyte och funktion. Om bilen inte ser så kul ut så finns inte mycket som drar ner helhetsintrycket mer än matta, repiga, gråa, mjölkiga lyktglas!
Om det är problemet så är det lätt att slipa och polera dom på platts. Med maskin går det fort, men går lika bra att göra för hand, men tar längre tid! Massor av klipp finns på Y-T, men sålla bort dom som bygger på acetonånga eller tandkräm!
Med nya kvallitetslampor blir det ett lyft även i funktion!

AndySwede
2025-08-24, 10:27
Den har lyktspolning.

Har du ens läst mitt inlägg #5?

Plunkan
2025-08-25, 19:23
Har du ens läst mitt inlägg #5?
De har jag gjort och svarade på ditt andra inlägg ang om de fanns lyktspolning eller ej??

Plunkan
2025-08-25, 19:27
Mer ute efter ett snyggt yttre men även ett bra ljus.
Glasen är de inga fel på då tidigare ägare polerat dom.
Frugan har en alltrack med samma årsmodell och den har helt andra lysen med ledljus mm så därför min undrar.

Mex165
2025-08-27, 07:36
Spåkulan säger att detta är en B7..
Oavsett så behöver du scanna båda bilarna, för att se om den andra har (55?) någon modul för belysning, som den andra inte har.
Isåfall behöver du nya lyktor, nivå givare, DLA modul och några dagar med kabeldragning och kodning..