M Larsson
2025-08-14, 14:46
Volkswagen Passat Sportscombi 2.0 TDI DPF 4Motion DSG Sekventiell, 240hk, 2015, 19500 på mätaren....
Senaste året har bilen utvecklat en egenhet att motorn plötsligt under delar av en sekund ”rycka” till eller mer
precist beskrivet tappa all kraft eller snarare kort motorbromsa, i princip dö, för att sedan mestadels komma igen.
Inga missljud i samband med detta, inga lampor, inga felkoder (vad jag kan läsa ut) utan bara detta kraftigta ryck. Kör man bilen är det liknande upplevelse som när man med en manuell låda brutalt släpper upp kopplingen med för lågt varv på motorn så man får ett kraftigt ryck av motorbroms eller som om man hastigt duttar till på bromspedalen med vänsterfoten samtidigt som man har högerfoten på gaspedalen. Ett märkbart ryck mao. Detta kan hända allt från 3-4 gånger per resa på några kilometer för att sedan inte inträffa på någon dag.
Mer sällan men något som tyvärr även hänt vid ett antal tillfällen är att motorn dött, växellådan frikopplat och man i displayen mötts av budskapet ”starta motorn manuellt” vilket är en rätt otrevlig upplevelse med en DSG-låda då man måste stanna bilen, sätta växellådan i ”P” för att sedan trycka på startknappen. Med en manuell låda hade man väl gissningsvis kunnat motorbromsa igång motorn igen. I storstad med trafik bakom har jag lyckligtvis de gånger de hänt hittils kunnat rulla ut i en ficka och stannat. På motorväg skulle detta vara en mardröm men har hittils inte inträffat. Kör mestadels i drive-läget så när det händer är det inte så att bilen frirullar
Förutom att jag är trött på att bilen beteer sig så här är jag trött på att lämna in den till
en verkstad som tex Oloffsons eller Lagerstedts för att betala dom 2500 i timmen för
att de ska plugga in en felkodsläsare, inte hitta något uppenbart och be mig återkomma
om problemen återkommer. Vilket det givetvis gör men tyvärr inte så frekvent så jag har
lust att betala för någon tekniker att köra runt en timme för att det eventuellt ska inträffa.
Jag är öppen på att få förslag både hur man kan fesöka detta själv och även lämpliga verkstäder
där man faktiskt kan bolla en sådan problembild som jag har med en tekniker (och inte någon
kundtjänstmedarbetare framför en dator. Har hittils testat Olofssons och Lagerstedts i samband
med servies och har inget förtroende för något av de ställena att felsöka annat än vad dom
utryckligen står på deras felkodsläsare och i detta fallet verkar detta inte generera felkoder.
Från andra industrier så känns det som en normal felsökningsmetodik hade varit att att plugga in
något slags diagnostikverktyg som då får sitta en bilen som loggar data och att man då genom att logga tidpunkterna när felet inträffar så ser loggade värden och då kan om tex någon sensor löpt amok. Har tillgång till en enklare felkodsläsare som inte ger några felkoder men om det krävs har jag inget problem att skaffa en bättre.
Alla tips välkomna!
Senaste året har bilen utvecklat en egenhet att motorn plötsligt under delar av en sekund ”rycka” till eller mer
precist beskrivet tappa all kraft eller snarare kort motorbromsa, i princip dö, för att sedan mestadels komma igen.
Inga missljud i samband med detta, inga lampor, inga felkoder (vad jag kan läsa ut) utan bara detta kraftigta ryck. Kör man bilen är det liknande upplevelse som när man med en manuell låda brutalt släpper upp kopplingen med för lågt varv på motorn så man får ett kraftigt ryck av motorbroms eller som om man hastigt duttar till på bromspedalen med vänsterfoten samtidigt som man har högerfoten på gaspedalen. Ett märkbart ryck mao. Detta kan hända allt från 3-4 gånger per resa på några kilometer för att sedan inte inträffa på någon dag.
Mer sällan men något som tyvärr även hänt vid ett antal tillfällen är att motorn dött, växellådan frikopplat och man i displayen mötts av budskapet ”starta motorn manuellt” vilket är en rätt otrevlig upplevelse med en DSG-låda då man måste stanna bilen, sätta växellådan i ”P” för att sedan trycka på startknappen. Med en manuell låda hade man väl gissningsvis kunnat motorbromsa igång motorn igen. I storstad med trafik bakom har jag lyckligtvis de gånger de hänt hittils kunnat rulla ut i en ficka och stannat. På motorväg skulle detta vara en mardröm men har hittils inte inträffat. Kör mestadels i drive-läget så när det händer är det inte så att bilen frirullar
Förutom att jag är trött på att bilen beteer sig så här är jag trött på att lämna in den till
en verkstad som tex Oloffsons eller Lagerstedts för att betala dom 2500 i timmen för
att de ska plugga in en felkodsläsare, inte hitta något uppenbart och be mig återkomma
om problemen återkommer. Vilket det givetvis gör men tyvärr inte så frekvent så jag har
lust att betala för någon tekniker att köra runt en timme för att det eventuellt ska inträffa.
Jag är öppen på att få förslag både hur man kan fesöka detta själv och även lämpliga verkstäder
där man faktiskt kan bolla en sådan problembild som jag har med en tekniker (och inte någon
kundtjänstmedarbetare framför en dator. Har hittils testat Olofssons och Lagerstedts i samband
med servies och har inget förtroende för något av de ställena att felsöka annat än vad dom
utryckligen står på deras felkodsläsare och i detta fallet verkar detta inte generera felkoder.
Från andra industrier så känns det som en normal felsökningsmetodik hade varit att att plugga in
något slags diagnostikverktyg som då får sitta en bilen som loggar data och att man då genom att logga tidpunkterna när felet inträffar så ser loggade värden och då kan om tex någon sensor löpt amok. Har tillgång till en enklare felkodsläsare som inte ger några felkoder men om det krävs har jag inget problem att skaffa en bättre.
Alla tips välkomna!