handdator

Visa fullständig version : Hur felsöka motor Passat B8 BiDi som slumpmässigt rycker till?

M Larsson
2025-08-14, 14:46
Volkswagen Passat Sportscombi 2.0 TDI DPF 4Motion DSG Sekventiell, 240hk, 2015, 19500 på mätaren....

Senaste året har bilen utvecklat en egenhet att motorn plötsligt under delar av en sekund ”rycka” till eller mer
precist beskrivet tappa all kraft eller snarare kort motorbromsa, i princip dö, för att sedan mestadels komma igen.
Inga missljud i samband med detta, inga lampor, inga felkoder (vad jag kan läsa ut) utan bara detta kraftigta ryck. Kör man bilen är det liknande upplevelse som när man med en manuell låda brutalt släpper upp kopplingen med för lågt varv på motorn så man får ett kraftigt ryck av motorbroms eller som om man hastigt duttar till på bromspedalen med vänsterfoten samtidigt som man har högerfoten på gaspedalen. Ett märkbart ryck mao. Detta kan hända allt från 3-4 gånger per resa på några kilometer för att sedan inte inträffa på någon dag.

Mer sällan men något som tyvärr även hänt vid ett antal tillfällen är att motorn dött, växellådan frikopplat och man i displayen mötts av budskapet ”starta motorn manuellt” vilket är en rätt otrevlig upplevelse med en DSG-låda då man måste stanna bilen, sätta växellådan i ”P” för att sedan trycka på startknappen. Med en manuell låda hade man väl gissningsvis kunnat motorbromsa igång motorn igen. I storstad med trafik bakom har jag lyckligtvis de gånger de hänt hittils kunnat rulla ut i en ficka och stannat. På motorväg skulle detta vara en mardröm men har hittils inte inträffat. Kör mestadels i drive-läget så när det händer är det inte så att bilen frirullar

Förutom att jag är trött på att bilen beteer sig så här är jag trött på att lämna in den till
en verkstad som tex Oloffsons eller Lagerstedts för att betala dom 2500 i timmen för
att de ska plugga in en felkodsläsare, inte hitta något uppenbart och be mig återkomma
om problemen återkommer. Vilket det givetvis gör men tyvärr inte så frekvent så jag har
lust att betala för någon tekniker att köra runt en timme för att det eventuellt ska inträffa.

Jag är öppen på att få förslag både hur man kan fesöka detta själv och även lämpliga verkstäder
där man faktiskt kan bolla en sådan problembild som jag har med en tekniker (och inte någon
kundtjänstmedarbetare framför en dator. Har hittils testat Olofssons och Lagerstedts i samband
med servies och har inget förtroende för något av de ställena att felsöka annat än vad dom
utryckligen står på deras felkodsläsare och i detta fallet verkar detta inte generera felkoder.

Från andra industrier så känns det som en normal felsökningsmetodik hade varit att att plugga in
något slags diagnostikverktyg som då får sitta en bilen som loggar data och att man då genom att logga tidpunkterna när felet inträffar så ser loggade värden och då kan om tex någon sensor löpt amok. Har tillgång till en enklare felkodsläsare som inte ger några felkoder men om det krävs har jag inget problem att skaffa en bättre.

Alla tips välkomna!

AndySwede
2025-08-14, 19:04
Alla sporadiska hickor sätter inte felkoder, förrän det blir ett permanent fel. Alla "obd felkodsläsare" ser inte heller alla lagrade felkoder.
Jag är ingen mastertech men spontant av din beskrivning skulle jag luta åt nåt problem med växellådan, eller kommunikationen med TCM eller mellan TCM och ECU. Det kan i så fall vara alltifrån ärgade kontakter till jordfel/kabelbrott. Eller fel på Mecatroniken. Alternativt i motorn fel på en spridare, dålig diesel/ igensatt bränslefilter.

Jag har VCDS (bor i Sollentuna) om du vill få hjälp att läsa ur eventuella felkoder. Det är knepigt med intermittenta fel och ska man logga så behöver man ju göra det när det händer.

M Larsson
2025-08-15, 10:47
Jobbar i Kista så det låter lockade att läsa ut med VCDS, låt mig återkomma...

Inte för att nyservad utesluter bränslefilter och bränsle som anledning men jag har i alla fall betalat för en större service (med tillhörande felsökning utan resultat) med byte av bränslefilter nyligen. Ingen skillnad om man jämför före och efter där.

Om man ska rycka lite i kablage och utesluta de enklaste aspekterna av ärgade kontakter osv var börjar man?

AndySwede
2025-08-17, 13:58
Jag skulle googla för att hitta var modulerna sitter på dig bil. En B8 är en storsäljare så det lär finnas gott om info, men man kan behöva sökord på engelska eftersom vi i sverige inte har någon utbredd kultur att hänga på bilforum.

Det mest uppenbara att börja med är som alltid att titta efter eventuella felkoder, kanske prova att nolla adaptionen på DSG. Många intermittenta fel lagras också som felkoder, men inte alltid.

JonasSthlm
2025-08-17, 23:02
Varit med om liknande symptom på en Passat -16 190tdi med 16000mil, på den var det en ledning/kabelstam som går över motorn, under motorplasten, som låg och skavde. Så kolla kablarna där.

M Larsson
2025-08-25, 13:45
Har som uppdatering kört lite ryck och slit på samtligt kablage som är åtkomligt under huven samt gjort vad som påstås är en DSG reset (om det inte är en myt med tricket med 30 sekunder på gaspedalen) och givetvis kändes det som att felet inte uppstod på några turer så jag började hoppas.....

Igår påväg till affären var det som vanligt igen med några ryck som var allt annat än av glädje så den förhoppningen dog.... Kabelstammen under kåpan vid motorn ser helt frisk ut. Ska rycka vidare innan det blir att tigga hjälp med VCDS-utläsning, DSG-reset den vägen eller liknande