Visa fullständig version : Golf 2 Gti går illa eller inte alls.
Köpte mig en 1989 års Golf Gti för några år sedan. Hade då stått i 8-9 år. Gick bra när den ställdes. När jag försökte starta den så gick den illa och rök vitt. Vet inte om det kan luktat lite bensin om röken. Tomgången höjdes sakta och låg tillslut på ca 3200 varv. Gjorde ett test nu idag igen. Körde den varm. Stängde av. Fyllde på 10 liter soppa då mätaren var nära nedersta strecketNu startar den inte alls. Var skall man börja? Har för mig att förra ägarinnan de att bränslepumpen var bytt.
Mvh
Jerker
Börja med att kolla kompression, gnista på alla stift, bränsleflöde och tryck, dvs börja med allt grundläggande.
samlevy0515
2025-08-28, 04:20
Hej Jerker!
Låter som en klassisk Golf GT. Ända – spännande men frustrerande när den inte vill starta. Vitt rök och bensinslukt kan tyda på att den får för mycket bränsle (överberikning), kanske på grund av en fastsittande insprutare, dålig tryckreglator eller att kylvätskan sipprar in i förbränningsrummet (vitt rök kan vara vattenånga). Att tomgången steg till 3200 kan bero på en luftläcka eller att spjällhuset sitter fast.
Ok. Tack för infon. Låter rimligt att något fastnat då den stått så länge. Skall be en b
verkstad titta på den som är van vid gamla bilar! Återkommer.