Visa fullständig version : Köpråd: VW Golf 7 sportscombi (bensin)
Fredrik_1975
2025-08-04, 11:06
Hej!
Jag tycker att modellen är snygg och har läst att det är en bra bil. Är någon som kan tipsa om vilken motor- och växellådskombination som passar bra och krånglar minst.
Tittar på årsmodellerna 2017-20.
Hälsningar Fredrik
Jag har en 2016 Multifuel(tillverkad i slutet på året så ibland står det 2017 på vissa sidor) Har 125 hk motorn vilket jag tycker passar denna bilen bra. Låg skatt då det är multifuel men den går bäst på 98 oktan tycker jag. Den drar också mindre bränsle då. Är väldigt nöjd med bilen och har väl egentligen inget att klaga på. Tittade på gen 8 när den kom och kom fram till att jag skulle inte vilja byta. Tycker detta var bästa versionen (Gen 7) faktiskt. Min går ju att serva lite billigare nu då den har några år på nacken. Kamremmen ska bytas efter 24000 mil men jag tänkte byta vid 20000 mil och även vattenpumpen då när den ändå är inne. Men det är inte aktuellt på några år. Min är manuell och jag vet inget om ev. automatlåda men nån annan kan säkert det.
Jag har inget att klaga på. Blandad körning 0,6 - 0,65 och då håller jag inte igen speciellt mycket. Går att köra under 0,6 utan större ansträngning.
Vad som passar bäst beror på behov och preferenser, anser jag. För någon är 1,0 TSI perfekt, för en annan 1,6 TDI men för en tredje är det bara 2,0 TSI som gäller. För "normalibilisten" är nog både 1,0/1,2 TSI 105/110 och 1,4/1,5 TSI 140/150 de två mest rimliga motoralternativen. Fungerar bra tillsammans med DSG, tycker jag. Starka (relativt), snåla och med god driftsäkerhet. Är du någon som kör väldigt långt, mycket och gärna i hög motorvägshastighet så är exempelvis 2,0 TDI 150/184 att föredra. Mycket starka, lugna och effektiva.
Fredrik_1975
2025-08-04, 18:22
Jag har en 2016 Multifuel(tillverkad i slutet på året så ibland står det 2017 på vissa sidor) Har 125 hk motorn vilket jag tycker passar denna bilen bra. Låg skatt då det är multifuel men den går bäst på 98 oktan tycker jag. Den drar också mindre bränsle då. Är väldigt nöjd med bilen och har väl egentligen inget att klaga på. Tittade på gen 8 när den kom och kom fram till att jag skulle inte vilja byta. Tycker detta var bästa versionen (Gen 7) faktiskt. Min går ju att serva lite billigare nu då den har några år på nacken. Kamremmen ska bytas efter 24000 mil men jag tänkte byta vid 20000 mil och även vattenpumpen då när den ändå är inne. Men det är inte aktuellt på några år. Min är manuell och jag vet inget om ev. automatlåda men nån annan kan säkert det.
Jag har inget att klaga på. Blandad körning 0,6 - 0,65 och då håller jag inte igen speciellt mycket. Går att köra under 0,6 utan större ansträngning.
Tack för att du tog dig tid för att svara :) Vilken växellåda har den? Tycker du att rostskydd och lack är bra?
Fredrik_1975
2025-08-04, 18:30
Tack för svaret :)
Givetvis är det personliga preferenser som till stor del avgör vad man väljer. Jag tänkte mera på om det är allmänt känt att någon motor- och växellådskombination funkar toppenbra, t ex 1,4 TSI med DSG.
Ja, 1,4/1,5 TSI DSG är toppen, även 2,0 TSI DSG och 2,0 TDI DSG.
Jag har manuell låda. Har inga synliga rostskador än. Om man öppnar en framdörr och tittar längs ned på skärmen sitter det något som påminner om en "tvättsvamp". Ofta blöt. Den tycker jag inte om.
@Olle54 "tvättsvamp"- liknade tätning vid framdörr. Konstigt val av tätning :(! Den är ändrad till en plastläpp med gummitätning på face lift Golf 7, tex på min 2018 Alltrack.
Rostskydd - Det är bra över lag men tyvärr är kvaliteten något överdriven. Vissa delar saknar vad man menar med rostskydd.
Det är absolut lönt att titta till sin begagnade eller nästan ny bil undertill. Länkarmar fram/bak och dylikt är varken galvat eller vax skyddat. Oftast så är det bara mattsvart lackerat. T.ex. undre länkarmar bak på ALLA Golf 7 rostar från 1;a året lite lätt i svetsskarvar. Detta gäller nog de flesta bilmärken inklusive Golf 8....
Jag har rengjort och sprutat min Golfs hela främre o bakre undre länkarmarna med medeltjockt + tunt rostskydd där man kommer åt första månaden efter jag köpte den. Även subrame under motorn. Jäkla krypande med garagedomkraft, kostar inte mycket :). Sedan får man bättra om det uppstår någon rost.
I övrigt är det en toppenbil!!