handdator

Visa fullständig version : Ac kompressorn stänger inte av, polo 1.4tdi 2001

Nisse
2025-07-26, 07:26
Hej

Har fått problem med att ackompressor överladdar den stänger inte av sig
Har letat efter en tryckgivare men inte hittat nån

När det är förlite i systemet startar den inte men när systemet är fyllt stänger den inte av kompressorn
Climatronic
Nån som har nån ide?

Nisse
2025-07-26, 09:23
Verkar som det är nåt i kompressorn för den skjuter ut kylmedel när den får för högt tryck ... är det nån mekanisk tryckreglering i den som kärvar?? Hittar ingen elektrisk tryckgivare

pudas
2025-07-26, 13:33
Vad menas med "skjuter ut kylmedel"? Systemet är slutet som i alla kylanläggningar, om det "skjuter ut" så har du läckage!
Kompressorn får inte tryck, den skapar tryck!
Skulle gissa att efter dina frågor att dömma att du varit framme och fyllt själv med "fulgas". En metod som aldrig är bra, utöver olaglig då dom som sälger fulgas menar att gasen kan fyllas bara efter tryck i lågtryckporten. Du har då aldrig en chans att få i rätt mängd gas då mängden gas mäts i dess vikt!
Än mindre har du koll på mängden olja (pag) i systemet. Mängden olja är låg i systemet och det krävs inte mycket för mycke för att åsamka skada!

För att veta exakt var felet ligger är nog det enda att tömma systemet helt på gas och olja, vacumsuga, byta torkfilter och fylla rätt mängd gas och olja!

Nisse
2025-07-26, 14:14
Den är fylld med 550g som det står att de ska va... ej fulfylld ... klarade även täthetstest... funkade bra i 2 sommrar sen ... började den bygga tryck å nysa ur sig kylmedel på gaveln på kompressorn... ... som att nån övertrycksventil löser ut .. kompressorn släpper inte magnetkopplingen om jag inte stänger av den ... gissar att det är kompressorn de blivit nåt fel på .. hittar ingen tryckgivarenågonstans har följt ledningarna

pudas
2025-07-26, 17:08
Ja det låter ju definitivt som att det hänt något med kompressorn. Har aldrig hört talas om att det finns någon övertrycksventil i systemet. Det torde snarare vara en packning eller O-ring som gett upp.
VAG var tidiga med en reglerventil på kompressorn som skulle avlasta magnetkopplingen och få jämnare arbetscykler. Den ventilen är ju ersättningsbar och skulle ju kunna vara en felorsak. Dock så borde ju magnetventilen slå av när trycket blir för högt ändå......!
Ett annat problem lär ju vara att torkfiltrets utförande gör att risk finns att påsen som kristallerna ligger i går sönder och hamnar i kompressorn med haveri som följd.
Jag tror definitivt att det bästa är att låta kunnigt AC folk titta på den. Här kan krävas lite mer än att bara läsa på en dataskärm för att komma tillrätta med felet!

OBS! Jag är inte bilmekaniker eller kyltekniker! Bara skruvat på system som amatör och gjort mina misstag, men även lyckade lagningar! Ej på några VAG bilar dock!

Nisse
2025-07-27, 10:16
Beställde en ny kompressor nu ..... va ju inte så farligt dyr.