Visa fullständig version : Lossa drivaxel från växellådan 2012 Sharan 2012 4-motion och därefter kopplingsbyte
Apansson
2025-07-20, 14:14
Hej
Har nu gjort slut på de flesta fula ord när jag försöker få loss vänster drivaxel från växellådan på min Sharan. Trodde att det bara var att dra ut/knacka ut och att den bara sitter med splinsen in i lådan men nu börjar jag misstänka att det är något mer som krävs eller? Är det bara fast-rostat eller har jag missat något väsentligt i infästningen?
Mer info: det är 140hk dieseln med 6-växlad manuell låda med 4 motion, det är vänster fram som ska bort då kopplingen ska bytas men jag ämnar byta båda drivaxlarna fram då det gått sina 33000 mil.
Någon som har ett förslag
mvh Apansson
Det är bara att dra rakt ut, men det sitter en låsring på axeln som kan vara lite tvär. Bästa är att dra ut den innan man lossar den på hjulsidan, dvs du drar hela hjulnavet/bromsskivan utåt, då får man ett bra tag och kan ta spjärn.
Apansson
2025-07-21, 12:29
Tack för svar
Jag har redan lossat yttre knuten från hubben och dessutom verkar intressant knuten vara helt slut/delad så det blir att dra på bästa sätt:). Men då är det inget specifikt som håller mer än tidens tand och eventuell rost:cool:
Mvh Markus
Apansson
2025-07-21, 15:54
Sådär, nu var den vänstra drivaxeln borta så nu ska den högra väck sedan ska lådan sänkas. Det ser ut som om man kan sänka allt bara man lossar kardanaxeln till bakhjulsdriften eller är någon här av en annan uppfattning får ni gärna hojta till.
// Markus
Apansson
2025-07-23, 13:20
Det är bara att dra rakt ut, men det sitter en låsring på axeln som kan vara lite tvär. Bästa är att dra ut den innan man lossar den på hjulsidan, dvs du drar hela hjulnavet/bromsskivan utåt, då får man ett bra tag och kan ta spjärn.
Testade detta på den högra men resultatet blev att jag drog sönder inre drivknuten så det kanske inte är det bästa sättet eller var även den knuten kass men det tror jag inte. funkade bra att komma åt på insidan på en fals på drivknuten med en gaffer och en glidhammare och så några nätta tag så släppte det.
Apansson
2025-07-23, 14:20
"bara att lossa kardanaxeln" var det en idiot som skrev tidigare i tråden (jag själv) men det var inte så bara. Ska det gå att göra detta utan att ta ner "framvagnsbryggan" eller är det så man måsta göra för att kunna lossa kardanaxeln från diffen och kunna sänka växellådan. Börjar kännas som man tagit sig vatten över huvudet men vill inte kasta in handduken än.
Ha de gött Markus
Apansson
2025-07-24, 20:10
Följetongen fortsätter...
Har lossar främre kardanaxeln men flexdisken/hardyskivan sitter kvar på diffen. Efter detta har jag försökt på alla möjliga sätt att försöka lossa och sänka växellådan men lyckas inte. Är det så att man måste montera loss diffen först eller ska det gå att lirka ned lådan med diffen på. Om inte det går med diffen på hur f......n får man loss den. De undre bultarna, inget problem, men de övre..... då måste man dela på motor och låda för att komma åt.
Hoppas någon har något tips som har gjort detta tidigare.
Apansson
2025-07-30, 10:12
Japp då var allt ute men jag var tvungen att lätta på framvagnsbryggan för att få ner och ut hela paketet. Möjligt att det gått om man varit en till och hjälpttill att styra låda och fördelningslåda men men.
Nu till nästa roliga sak, de nya delarna som beställdes för ett bra tag sedan då jag misstänkte att kopplingen började ge sig visar sig inte passa, eller rättare sagt lamellen passar inte, det andra går att få dit. Frågan är är lamell och tryckplatta specifika mot varandra eller kan du stoppa i en lamell av ett märke till en tryckplatta av ett annat märke? borde ju inte spela någon roll eller?
Det var nämligen så att centrumhålet på nya lamellen var mindre än på den gamla. Sedan en annan sak som kanske är värre, vet ej, är att det ny svänghjulet passar men vikten skiljer från 12,9 på det gamla till 11,6 på det nya. Lättade svänghjul har man ju hört talas om men spelar denna skillnad någon roll och det är nytt inte "bonnalättat"
Apansson
2025-08-08, 11:39
Så nu efter att ha fått hem rätt delar och skickat tillbaka de andra har ihopsättningen börjat men funderar på en sak. Byta olja i växellådan tänker jag gör när den ligger här och det är lätt att komma åt men frågan är frödelningslådan (fyrhjuldrift, men inte den bakre) ska man byta denna. har sett uppgifter om att denna är "fylld för alltid" vad säger någon kunnig om detta.
Mvh Markus