handdator

Visa fullständig version : Passat Alltrack. Dra husvagn, nått att tänka på?

Aero
2025-07-17, 13:48
Har som många husvagnsägare införskaffat mig en Alltrack modellår 18 med dq250 dsg. Trodde att alla my18 hade 7 vxl men så var det tydligen inte.

Vissa ”förstå sig påare” hävdar att dsg (och liknade lådor) inte mår speciellt bra av att dra tungt. Vilka bilar har inte typ dsg låda idag? Min gamla Saab har det inte men den får å andra sidan inte dra min vagn.

ligger det något i detta och är det något speciellt man ska tänka på när man drar en lite tyngre husvagn? (1900kg)

Jag som novis har svårt att se att den tar speciellt mycket skada av att dra husvagn ett par hundra mil om året. Och själva backningen och rangeringen av vagnen på en camping 10ggr om året

Marcus
2025-07-17, 15:02
7-växlad DSG DQ381 infördes oktober 2017 för 2,0 TDI 190, för 2,0 TSI 280 var det DQ250 hela vägen tills den utgick i augusti 2018 och DQ381 infördes för 2,0 TSI i och med införandet av OPF (november 2018) och senare vid produktuppdateringen från juni 2019.

pudas
2025-07-17, 18:35
Jag skulle vilja påstå att i dom flesta tillverkares premium modeller sitter konventionella automatiska växellådor.
Att dra en tung släpvagn ökar givetvis belastningen på bilen, därav dom uppgifter som finns på regbeviset rörande släpvagnsvikt, som är baserade på tekniska uppgifter från tillverkaren.
Allt förutsatt att bilen servats och inte är trimmad.

Med lite förstånd och framförhållning så ska det inte vara några problem, men om du måste visa hela omvärlden hur snabb och stark din bil är trotts en husvagn efter med hårda accelerationer, speciellt från stillastående, maxfart i många timmar etc så är det ju att be om problem!

Aero
2025-07-17, 20:43
7-växlad DSG DQ381 infördes oktober 2017 för 2,0 TDI 190, för 2,0 TSI 280 var det DQ250 hela vägen tills den utgick i augusti 2018 och DQ381 infördes för 2,0 TSI i och med införandet av OPF (november 2018) och senare vid produktuppdateringen från juni 2019.

aha, min är tillverkad i maj -17, så en tidig my18.

Jag skulle vilja påstå att i dom flesta tillverkares premium modeller sitter konventionella automatiska växellådor.
Att dra en tung släpvagn ökar givetvis belastningen på bilen, därav dom uppgifter som finns på regbeviset rörande släpvagnsvikt, som är baserade på tekniska uppgifter från tillverkaren.
Allt förutsatt att bilen servats och inte är trimmad.

Med lite förstånd och framförhållning så ska det inte vara några problem, men om du måste visa hela omvärlden hur snabb och stark din bil är trotts en husvagn efter med hårda accelerationer, speciellt från stillastående, maxfart i många timmar etc så är det ju att be om problem!

nej, komma fort iväg med husvagn är inget jag ser nån vits med.

vad är det som avgör att en bil får dra mer än andra egentligen? Kompisens Audi A6 3,0tdi får ”bara” dra 2000kg.

pudas
2025-07-17, 22:10
[QUOTE
vad är det som avgör att en bil får dra mer än andra egentligen? Kompisens Audi A6 3,0tdi får ”bara” dra 2000kg.[/QUOTE]

Utan att veta, men jag förmodar att att siffrorna i regbeviset baseras på tillverkarens tekniska specifikationer, som sen man använder till grund vid typbesiktningen.
Sen hur tillverkarens uppgifter beräknas kan nog skilja, och styrs säkert även av marknadsaspekter. Det vill säga: Med höga släpvikter kan man locka en viss köpstark kundgrupp, medan andra modeller vill man inte att dom ska ses som någon lastbil i miniatyr och drar till med mycket låga vikter.
Exempel Mercedes CLK som med dom vanliga motorerna får dra rätt tunga släp, men CLK med stora V8an och AMG inte får dra något släp alls!
Samma sak med Mini där Cooper S och JCW inte får dra släp!