Locket
2025-07-13, 21:57
Hej
Varför är det aldrig enkla fel :-)
Det är alltid kombo eller trippelfel.
OK, här är storyn. Vindrutespolning fram och bak funkar inte. Inget ljud från pumpen. Kollar säkring. Jag river fram på spolartburken och kollar spolarpumpen. Jag tar lös pumpen och ger den 12V från en laddare. Den snurrar inte, helt död. Köper en ny, blir fel modell såklart. Köper rätt modell. Kollar att den funkar på 12V innan. Kopplar in. Nu funkar spolning på huvudstrålkastare. Då går pumpen helt kort. Men inget på rutorna. Helt tyst från pumpmotor. Ingen respons när jag försöker spola bak eller fram.
Mäter upp säkring igen. Byter båda relän under rattstången, 2 st. Inget händer.
Vad kan det vara?
Finns andra säkringar?
Kabelbrott?
Ärg?
Snälla hjälp mig. Jag blir tokig.
15032
15033
15034
Varför är det aldrig enkla fel :-)
Det är alltid kombo eller trippelfel.
OK, här är storyn. Vindrutespolning fram och bak funkar inte. Inget ljud från pumpen. Kollar säkring. Jag river fram på spolartburken och kollar spolarpumpen. Jag tar lös pumpen och ger den 12V från en laddare. Den snurrar inte, helt död. Köper en ny, blir fel modell såklart. Köper rätt modell. Kollar att den funkar på 12V innan. Kopplar in. Nu funkar spolning på huvudstrålkastare. Då går pumpen helt kort. Men inget på rutorna. Helt tyst från pumpmotor. Ingen respons när jag försöker spola bak eller fram.
Mäter upp säkring igen. Byter båda relän under rattstången, 2 st. Inget händer.
Vad kan det vara?
Finns andra säkringar?
Kabelbrott?
Ärg?
Snälla hjälp mig. Jag blir tokig.
15032
15033
15034