handdator

Visa fullständig version : Hjälp med felkoder Touran -15 1.4tsi

alex0085
2025-07-09, 18:34
Hej.
Jag försöker hjälpa en vän med hans bil och skulle behöva hjälp med en förklarning av felkoder och vad som kan tänkas behövas bytas.
P023600
Aktiv/statisk Turboladdningssensor (A) räckvidd/prestanda

P10AB00
Aktiv / statisk Magnetkoppling för mekanisk laddare - för mycket slitage.
Dessa två förblir släkta 2-3 dagar efter att vi raderat felkoderna men kommer sedan igen. Bilen går bra och det märks inga konstigheter när man kör med den.

B108B71
Passiv/ abiogenes
frisk luft, återkcirkulation, luftflödesklaffmotor- ställdon fastnat

Kom även upp information i displayen igår som sa HVAC Mechanic Causes and fix
HVAC Mechanic
Det är dock första gången det visar sig och är borta idag

Sn00k
2025-07-09, 18:40
Vattenpumpen med inbyggd magnetkoppling, denna är utsliten och behöver bytas.

AC-kompressorn har skurit/är påväg, titta om den lilla skruven i centret på remskivan har börjat gänga ur sig, har den det så byt ac-kompressor(finns en uppdaterad varian utan denna skruv i mitten, håller bättre)

alex0085
2025-07-09, 18:59
Tack för snabbt svar.
P10AB00 Är det vattenpumpen?
Den byttes i februari så där borde ju vara garanti(meca, bytt på verkstad)

Om inte skruven börjat gänga ur sig är det bara köra vidare då sålänge det håller?

alex0085
2025-07-14, 13:14
Nu har bilen varit på verkstad för kontroll av felkoder och dom påstår att eventuellt är felkoden för vattenpumpen kopplad till laddtrycks sensorn och vill ha in den en dag för utökad felsökning men vad har laddtrycks sensorn med vattenpumpen att göra?
Ägaren till bilen tycker också att bilen immar igen lätt och att det ibland känns fuktigt i den vilket verkstaden också härleder till vattenpumpen.

Planen nu är iallafall att byta laddtrycks sensorn och se vad resultatet blir men jag ställer mig frågande till verkstadens svar och hoppas på lite fördjupande information härifrån.