Makusi
2025-06-19, 21:35
Hej!
Kollar lite på att ev. skaffa en "andra-bil" som även ska vara manuellt växlad för grabbens övningskörning.
Är lite inne på storleksmässigt en Golf och kanske runt 2010 - 2014 årsmodell.
Ser att det ibland är ute på försäljning typ "Golf 1.4 TSI" MEN när jag Googlar lite på de modellerna så verkar en del artiklar lyfta ett varnings-tecken till just "1.4 TSI"-motor särskilt med kamkedja! :-o
Så vad är erfarenheten om detta, är det "överdrivet" och bara att se till att ev. kamkedja är bytt (eller för den delen, ska inte en kamkedja egentligen hålla väldigt länge...?)?
Eller ska man "passa sig" för t ex "1.4 TSI"-motorer i årsmodeller 2010 - 2014?
Vila naturligtvis gärna ha en bil som är "driftsäker" och helst inte krånglar och kostar för mycket extra pengar i ev. reparationer etc.
Eller är det bättre att satsa på någon annan modell typ i den storleken?
Som sagt, andra-bil, manuell (för att övningsköra med grabben), relativt "billig" och driftsäker....
Vad ska man tänka på då?
Mvh
/Makusi
Kollar lite på att ev. skaffa en "andra-bil" som även ska vara manuellt växlad för grabbens övningskörning.
Är lite inne på storleksmässigt en Golf och kanske runt 2010 - 2014 årsmodell.
Ser att det ibland är ute på försäljning typ "Golf 1.4 TSI" MEN när jag Googlar lite på de modellerna så verkar en del artiklar lyfta ett varnings-tecken till just "1.4 TSI"-motor särskilt med kamkedja! :-o
Så vad är erfarenheten om detta, är det "överdrivet" och bara att se till att ev. kamkedja är bytt (eller för den delen, ska inte en kamkedja egentligen hålla väldigt länge...?)?
Eller ska man "passa sig" för t ex "1.4 TSI"-motorer i årsmodeller 2010 - 2014?
Vila naturligtvis gärna ha en bil som är "driftsäker" och helst inte krånglar och kostar för mycket extra pengar i ev. reparationer etc.
Eller är det bättre att satsa på någon annan modell typ i den storleken?
Som sagt, andra-bil, manuell (för att övningsköra med grabben), relativt "billig" och driftsäker....
Vad ska man tänka på då?
Mvh
/Makusi