handdator

Visa fullständig version : 1989 Mk1 Golf Cabriolet vad göra coilovers eller bara fjädrar

J.Erasmie
2025-06-16, 21:36
Hösten 2023 köpte jag en lågmil välvårdad white on white on white 89 Mk1 Golf Cabriolet jag hade precis sålt min 1968 Mustang som jag haft i över 15år men under mina 50år med mängder av olika bilar aldrig ägt en Golf så jag behöver hjälp

Jag köpte Golfen för att ha som sommarbil här på Österlen min daily driver är en 2024 ID.BUZZ också den vit med lite flower power och en uppsättning JR 20" fälgar. Som vanligt kunde jag inte hålla fingrarna i styr det blev en Momo Prototipo ratt en period correct Blaupunkt Madrid en grill utan hlljusen och en uppsättning JR 7x15" fälgar med 195-50-15 däck för att hålla den period correct efter en del trixande med spacers så slutade med 15mm fram och bak nu sitter hjulen rätt i hjulhusen men bilen har stance som en anka

Nu till vad jag vill ha hjälp med från Golf fantaster Ska jag gå med coilovers eller sänkfjädrar jag har haft bilar med coilovers som varit i princip okörbara men bilar med sänkfjädrar från välkända varumärken har som oftast funkat bra. Golfen kommer till 90% rulla på tjälskadefria Österlen sommarvägar men jag vill inte ha en bil som är stumm och stötig som kan brukas dagligen utan njurskador

Vad gör jag vad säger ni

15020

Falcor
2025-06-17, 09:26
Coilovers under 10 000 kr är väl oftast sådär i funktion för fjädring och ger oftast bara lägre bil och stenhårt chassi. Som bruksbil skulle jag satsa på Eibach fjädrar med 20-30 mm sänkning.

Crille82
2025-06-17, 14:05
Billiga coilovers där man inte kan justera hårdhet blir mjukare ju lägre man skruvar ned.

Hade en MK1 cab för ett antal år sedan där jag körde med billiga coilovers (~3000:-), rejält lågt och 195/40-16. Inga problem att köra med enligt min mening.

Innan coilovers hade jag en sats med 60/40 stötdämpare och fjädrar, men tyckte den blev för hög, särskilt fram.

https://www.garaget.org/?car=29269

Om man bara sänker med fjädrar så behöver man ju även tänka på statusen på stötdämparna. Annars blir det ju inte bra ändå.