handdator

Visa fullständig version : Seat Cordoba ABS problem

Weebeey
2025-06-02, 11:11
Hej,

Nu behövs hjälp med ett ABS-problem på en Seat. Vi har kämpat med detta i fem år men har inte hittat den verkliga orsaken. Kan någon hjälpa?

Bilmodell: SEAT CORDOBA (6L2) 2003 1.4 16V

2021 Bilen skulle besiktigas men när man slog på tändningen pep bilen tre gånger och ABS-lampan tändes. Jag åkte till en verkstad för att läsa felkoderna och de konstaterade att ABS-modulen var trasig. Jag tog ut modulen och skickade den till Elehuolto i Tammerfors för reparation. Elehuolto meddelade att modulen inte gick att reparera och skickade en utbytesenhet. Jag installerade den nya modulen, allt fungerade och bilen blev godkänd i besiktningen. Efter 2–3 månader uppstod samma fel igen.

2022 Dags för besiktning igen. Jag kontaktade Elehuolto via e-post och fick en ny ABS-modul på garanti. Jag installerade den nya modulen och allt fungerade igen, bilen blev besiktigad. Efter ytterligare 2–3 månader återkom samma fel.

2023 Ny besiktning. Nu var det uppenbart att något bränner ABS-modulen. Jag tog bilen till en lokal verkstad som konstaterade att bromspedalsensorn var defekt och att det var orsaken till att modulen gick sönder. Verkstaden bytte både sensorn och modulen, allt fungerade igen och bilen blev godkänd. Men efter 2–3 månader uppstod samma fel.

2024 Ny besiktning igen. Den här gången tog jag bilen till en annan verkstad för en second opinion. De misstänkte att ABS-pumpen var defekt och föreslog att hela enheten skulle bytas (pump, hydraulik, modul). De bytte hela paketet och allt fungerade – bilen blev besiktigad. Men efter 2–3 månader återkom samma fel.

2025 Ännu en besiktning och jag tog bilen tillbaka till samma verkstad som året innan. De hittade inget nytt och bytte återigen hela enheten. Den här gången försvann inte felet utan betedde sig annorlunda. När man startar bilen är allt okej, men efter en kort körning (5–50 meter) piper det tre gånger och ABS-lampan tänds. Det verkade tyda på att en ABS-sensor var trasig, så jag bytte alla fyra – men det hjälpte inte.

Vi har nu fått ett felprotokoll och i skrivande stund har vi 20 dagar på oss att lösa detta. Vi har kontaktat en tredje verkstad men ännu inte fått svar. Bilen är gammal men i mycket gott skick, så jag vill inte skrota den på grund av detta enda problem.

Varför händer detta och vad kan vara den bakomliggande orsaken?

Tack på förhand,
– Magnus