handdator

Visa fullständig version : Hardyskiva rek. byte vid service

Rune rusk
2025-05-29, 12:48
Hejsan

När jag hade vår Passat B8 (2.0tdi 4-motion 190hk) inne på service i veckan blev jag rek. att byta hardyskivan för den började bli hård (tror jag han sa) vilket gör att de rek byte av denna till det facila priset av ca 11.000kr (7000kr för hardyskivan och 4000kr för jobbet).

Eftersom jag inte drar mig för att göra saker själv (har under hösten och vintern bytt skivor, klotsar, ok och bromsslangar bak samt huvudbromscylinder och servo) tänkte jag att detta bör jag kunna fixa själv.

Men kundmottagaren tipsade om att det finns billigare delar på webben och jag har självklart googlat detta och kan konstatera att prisspannet är allt mellan ca 2000kr till runt 7000kr. Jag kan däremot inte se skillnad på om hålbild eller andra mått skiljer sig åt utan skulle nu behöva hjälp med vilket original artikelnummer denna hardyskiva har är det möjligen någon i klubben som besitter tillgång till reservdelskatalogen.

Då jag nyligen har blivit skickad fel delar till svärfars bil (torkfilter till AC, ja vi har hanterat gas m.m. enligt alla föreskrifter) så litar jag inte riktigt längre på att jag kan få rätt delar i dessa webbutiker utan att ha original artikelnummer. Jag är tveksam att jag skulle få artikelnumret via telefon till ÅF så därför frågar jag er som verkar kunna svara på det mesta VW relaterat.

Med vänlig hälsning, Mathias

Marcus
2025-05-29, 22:48
Jag fick samma rekommendation av samma verkstad på samma biltyp i mars i år och jag tyckte priset för originaldelen verkade vara helt galet. Det slutade med att de gjorde jobbet med en icke originaldel, tror det var GSP. Halva priset totalt.

Rune rusk
2025-05-29, 23:32
Hejsan
Har du möjligen något artikelnummer på den delen du köpte?
Med vänlig hälsning, Mathias

Peter-C
2025-05-30, 00:17
Kolla på bildelsbasen.

Bakre "medbringare" verkar ha samma nummer på de de har i lager. Exempel på bakre dito.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S%C3%B6k/Bildelar/s1/VW/VW-PASSAT/2015_2019/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Medbringare/Bak

Menar inte att du nödvändigtvis ska köpa den där utan du kan ju kolla artnr.

Marcus
2025-05-30, 09:35
Har du möjligen något artikelnummer på den delen du köpte?

Nej tyvärr, jag fick en prisuppgift av Mekonomen och hänvisade till den hos Bilkompani som sedan själva beställde icke originaldelen. Tyvärr har jag inte kvar offerten från Mekonomen men jag vet att han jag pratade med där sa att det fanns flera olika artikelnummer för den här delen och att det var lite lurigt att få fram rätt.

Peter-C
2025-05-30, 10:59
Hittade gammal tråd i ämnet som rör BAKRE hardyskivan. Artnr nämns.

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27695-Spricka-i-Hardyskivans-gummi-(Passat-B8)

Rune rusk
2025-05-30, 11:25
Kolla på bildelsbasen.

Bakre "medbringare" verkar ha samma nummer på de de har i lager. Exempel på bakre dito.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S%C3%B6k/Bildelar/s1/VW/VW-PASSAT/2015_2019/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Medbringare/Bak

Menar inte att du nödvändigtvis ska köpa den där utan du kan ju kolla artnr.

Jamen det var ju smart jag kollar där och den tråden du länkade till har jag nu kollat och söker man på det art.nr. så hittar jag hardyskivor för runt 2500kr.

Har du eller någon av er andra någon koll på vilket moment man skall dra bultarna med eller är det bara å dra åt så hårt man kan?

Rune rusk
2025-05-30, 13:49
Nej tyvärr, jag fick en prisuppgift av Mekonomen och hänvisade till den hos Bilkompani som sedan själva beställde icke originaldelen. Tyvärr har jag inte kvar offerten från Mekonomen men jag vet att han jag pratade med där sa att det fanns flera olika artikelnummer för den här delen och att det var lite lurigt att få fram rätt.

Ja kundmottagaren sa att det kunde finnas fler varianter och sa oxå att de hade haft kunder som köpt skivan själva så då var nog du en av dem :-)
jag får väl kravla under bilen å se om det går att se något artikelnummer och passa på att mäta skivan för att kunna se om måtten är olika på olika artikelnummer.

Peter-C
2025-05-30, 14:07
Jamen det var ju smart jag kollar där och den tråden du länkade till har jag nu kollat och söker man på det art.nr. så hittar jag hardyskivor för runt 2500kr.

Har du eller någon av er andra någon koll på vilket moment man skall dra bultarna med eller är det bara å dra åt så hårt man kan?

Ja det är spec moment. Du kan tanka ner verkstadsmanualer från Erwin, kostar typ 7 eur för 30 min tror jag. Var länge sedan jag gjorde det (senast till fruns Skoda).
Hittade dock något som härstammar från Golf 2015 års modeller. Se utdrag bilder från D4B80416638-Rear_Final_Drive.pdf.

Jag har dokumentet men tror att det är för stort att ladda upp.

Det borde väl vara skruvar "2" och "4" som du frågar efter. Vissa ska bytas till nya. Dock finns det andra moment du också behöver i manualen.

14996

14997

Peter-C
2025-05-30, 14:16
och här registrerar du dig på Erwin:

https://volkswagen.erwin-store.com/erwin/showHome.do

Borde vara samma moment som till Golf??? men handboken kan ju skilja för hur man ska gå tillväga.

Rune rusk
2025-05-30, 15:31
och här registrerar du dig på Erwin:

https://volkswagen.erwin-store.com/erwin/showHome.do

Borde vara samma moment som till Golf??? men handboken kan ju skilja för hur man ska gå tillväga.

Oj, så himla snällt denna sida hade jag inte koll på så jag tar och tittar på erWIN och ser om jag kan reg 30min å passa på å ladda ner så myckaet jag kan. 😃👍🏻